Nekromanti Alignment fokus: True neutral

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar ett alignment från D&D. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av alignmentet i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela ett visst alignment och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på True neutral:

Pompey: "I don't get it...one second, you're willing to let us kill him for an insult, the next, you're helping him get back in the fight. Sort of inconsistent for Lawful Good, aren't you?"

Julia Greenhilt: "Uh, hello, Roy's LG, not me. I'm True Neutral. I go both ways."

Pompey: "That is so hot."
— The Order of the Stick

Det här är egentligen två alignments i ett. Det är till att börja med alignmentet för varelser som inte är inteligenta nog att ha ett alignment så som hundar eller kor och för varelser som inte bryr sig så mycket. Många inteligenta varelsers är neutrala eftersom de helt enkelt inte bryr sig, de vill att allt fungerar men bryr sig inte egentligen om hur. De är egentligen inte helt neutrala utan är snarare goda men inte dedikerade eller aktiva nog för att kallas goda. Denna neutralitet behöver inte betyda inaktivitet, en legosoldat som slåss för pengar kan vara True neutral till exempel, han slåss men han bryr sig inte så mycket om för vem eller varför.

Den andra typen av True neutral är de som aktivt tagit ställning för neutralitet mellan gott och ont och lag och kaos. Som Sweich. Det här är ett konstigt alignment eftersom det till extremt stor del bygger på alignemnts som faktiska krafter i världen och att det är dåligt om någon av dem vinner. Boken Villains by necessity handlar mycket om detta då den handlar om att gott vunnit och blivit för stark vilket hotar världen, detta är också ett tema i backstoryn till Dragon lance världen Krynn. För att det här ska fungera måste även en seger av de goda vara negativ vilket kräver mycket från en setting.

Vanliga raser: Människor! Om detta beror på att de flesta av oss är mellanmjölk eller för att vi är galna nog att vara så spridda att detta är medelvärdet låter jag vara osagt.

Vanliga klasser: Druider är vanligast bland typerna som bryr sig om kosmisk balans. Om det är en person av typen som inte bryr sig så är religiösa klasser ovanliga men annars är det rätt jämn spridning.

Bra True neutral koncept: Lönmördare som bara bryr sig om att göra sitt jobb och få sina pengar som var hyrd av gruppens arbetsgivare för att hjälpa dem. Robot som är programmerad att hjälpa gruppen men inte egentligen bryr sig om dem eller uppdraget. Druid/munk som hjälper den kaotiskt onda gruppen eftersom de där lawful typerna har blivit för mäktiga.

Koncept jag aldrig vill se igen: Karaktären som aldrig vill göra något. Som vill sitta i sitt hus och inte äventyra. Vet du vad? Det här är ett spel om äventyrare! Skaffa en motivation eller skapa en ny karaktär!

Klädsel: Extremer är ovanliga om de inte bryr sig men de förekommer, det är väldigt olika från person till person. Druider brukar ha en natur vibb eller något representerande delen av naturen de vördar mest.

Varför är True neutral det bästa alignmentet att spela?: Eftersom du är utanför de kosmiska spelen och kan fokusera på mindre, mer mänskliga motivationer och känslor... Eller så är du mitt i de kosmiska spelen och spelar alla mot varandra som en djävulskt skicklig poker spelare. Helt beroende på vilken typ av True neutral du är.

Bäst spelvärld att vara True neutral i: Alla om din karaktär inte bryr sig. Om din karaktär bryr sig är dock Krynn med alignments som mycket starka krafter ett bra val.

Well, I hate to break it to you, but there is no "big lie", there is no "system". The universe is indifferent.