Nekromanti Alignment på svenska?

Targon

Hero
Jag behöver hjälp med att komma på en bra svensk term för begreppet "alignments", som spelar en viss roll i mitt spel. Dvs det begrepp som i bl a D&D används för att sortera upp olika väsen och karaktärer i chaotic evil, neutral evil, lawful good, etc, alltså karaktärernas moraliska, etiska "inriktning". Finns det några coola alternativa översättningar av termen vid sidan om "inriktning", "gruppering" och "allians".

MrG

Swashbuckler
Vad kommer det finnas för alternativ? Gör det lite enklare att komma med förslag :gremwink:

Spontanat skulle jag annars föreslå "inre kompass"

Targon

Hero
Dessa "aligments" finns:

Det finns tre "alignments", som man på engelska skulle kunna beskriva som följande:
- "Chaotic darkness" (satanister och demoner)
- "Neutral darkness" (typ "ancient dark paganism")
- "Light" (Templet).

Bombu

Hero
Finns det några coola alternativa översättningar av termen vid sidan om "inriktning", "gruppering" och "allians".
det är ju svårt att få till de där coola översättningarna...

några försök:

"värdegrund"

"dragning"

"läggning" -kanske med lämpligt prefix

"etikhärad"

"instinkt"

"rättesnöre"

mmm det var inte så lätt det här..

MrG

Swashbuckler
Vad hette det i Talisman?

Vad hette det i Talisman? Minns bara att man var ond, god eller netural, men det borde innebära att benämningen på kategorin inte var allt för anskrämlig.

Tror det var livsåskådning... kan funka?

Targon

Hero
Re: Dessa "aligments" finns:

Vad hände med det rationella mörkret? Det var ju så fint.
Jag kommer förmodligen att på svenska hålla fast vid benämningen "det rationella mörkret" som faktisk benämning på det mer "alignment"-teoretiska begreppet "neutral darkness" och som något som står i motsättning till "chaotic darkness, dvs helt enkelt "kaosmörkret". Alltså, "det rationella mörkret" finns kvar.

Gordeg

Hero
"Läggning" är det ord jag brukar använda när jag ska förklara alignment för någon som inte känner till begreppet.

Fast nästan oavsett vilken svensk term man väljer försvinner alignment-ordets antydan om att man rättar in sig i någon sorts strukturerat system.

Gordeg

Bombu

Hero
Fast nästan oavsett vilken svensk term man väljer försvinner alignment-ordets antydan om att man rättar in sig i någon sorts strukturerat system.

men ligger det verkligen i det engelska ordet

alignment?

att rätta sig in i någon sorts strukturerat system menar jag (editerat)

gråhök

Veteran
"Align" betyder "rätta in". "Alignment" betyder, oavsett konnotationer med lagfylld, kaotisk, ond, god och/eller neutral "inrättning". Så det är ganska toksnävt, som begrepp, liksom.

Bombu

Hero
inrättning
Ok, tack för infon.

Det blir ju alltid lite luddigt (åtminstone för mig) vad det egentligen är man översätter när man översätter ord som "erövrats" av en rollspelsbetydelse som kanske går utanför den gängse.

Bombu

Celledor

Hero
Pillade lite på det själv för några dagar sen (till Mhagonarha), vet dock inte om jag ska ha med det eller dess exakta funktinalitet.

FUNDAMENTEN
Världen genomstrålas av två fundamentala sidor, en av gott och en av ont. Allt däremellan är gråzoner av neutralitet. Det finns även en ballans mellan fundamenten som kan ses som ordning, kaos och en perfekt ballans. De olika religionerna har olika fundament som beskriver hur och vilka gudar som ser dess medlemmar. Fundamenten hos en person styrs och bestäms utifrån gärning och inte tankar och rituella rutiner som de flesta religionerna hängt upp sig på och är därmed mer eller mindre osynliga för gudarna. Olika grenar inom en religion kan förstås ha ett annat fundament.

Fundamenten skule bli:
God, Neutral, Ond
Ordnad, Ballanserad, Kaotisk

tex. Kaotiskt god, Ordnat ond

bara en första skiss men alltid nått...

Pom

Swashbuckler
"Inställning" kör jag med [ANT]

Fast det är ju mycket snarlikt ett av dina halvratade ursprungsförslag: "inriktning".

Organ

Out of time, out of mind
Som det beskrivs verkar det vara en exakt kopia av D&Ds alignmentsystem. Skiljer det sig på något sätt som inte syns i den korta beskrivningen?

/Anders (gillar D&Ds alignments)

Celledor

Hero
ja, det är samma namn som står för samma saker (gillar den uppdelningen). Det jag vill försöka få in är något slags poäng system som ständigt ändras beroende på rollpersonernas val under spelmötet. Och inte bara att det är nått man väljer i början och sedan kanske glömmer bort. Dödar man en obeväpnad fiende som har gett upp så får man mera prickar mot Ond osv. Olika gudar kommer då att hjälpa en på vägen oavsett om man vill eller inte, de kommer locka en att fortsätta på den vägen genom att göra den enklare.

De flesta försöker dock att hålla sig osynliga från gudarna då när de väl "fått syn" på en så kommer de att kräva gentjänster på tjänster du inte bett om, och de släpper inte villigt taget om en.

Kanske ska lägga till en tredje nivå som innefattar rationell och irrationell. Blir i slutänden någon form av flexibelt personlighetssystem. Detta är väldigt tidiga skisser som jag ska försöka få lite mera egna.