Nekromanti Alignments

Kalil

Swordsman
Det beror väl på vem det är? En ondsint präst som faktiskt, och medevetet, dyrka ondskan själv ser sig antagligen som ond. Det är liksom hela grejen :)

Men en girig och självisk fogde? Han ser sig knappast som ond. Inte heller en självisk och samvetslös tjuv och mördare, i sina egna ögon är han snarare pragmatisk än ond.

/Kalil

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag betvivlar att de flesta rollfigurer har intresse av en sådan skärskådan av sig själva - lika lite som de flesta människor i verkligheten. De agerar och reagerar utifrån de värderingar och instinkter de har snarare än utifrån en påklistrad etikett.

Däremot är en sådan etikett (Alignment) ett användbart verktyg för att grovt kategorisera tänkande varelser. Och är det något vi människor älskar, så är det att kategorisera. /images/icons/smile.gif

I en modell av en verklighet (som ju ett rollspel är) fungerar sådana kategoriseringar utmärkt, men inne i den modellerade verkligheten är de ofta meningslösa.

Staffan

Myrmidon
I de flesta fall så är alignments en effekt, inte en orsak. Med andra ord: man går inte runt och är snäll mot gamla tanter för att man är god, man är god för att man är snäll mot gamla tanter. Sedan finns det förstås undantag, oftast gällande onda präster och så, men de är som sagt undantag.

EchoFive

Veteran
Alignment-missbruk

Sånt hör jag talas om alltför ofta. Tex tjuven som skar halsen av sina kompanjoner i sömnen. "Men jag var ju Evil!"

Eller en paladin som slår ihjäl nån bara för att han är Evil. Nämnda paladins gud blev sur och strippade hans magiska krafter tills han fattade vinken.

Att man är Evil betyder inte att man sitter i ett torn och kacklar elakt och smider planer för att ta över världen. Evil behöver inte betyda mer än att man är självisk och skor sig på andras lidnade utan att bry sig (typexempel: knarklangare).

Gabri L

Warrior
Helt rätt. Kategorisera mera!!/images/icons/laugh.gif

Ser själv alignments som en sorts lathundssystem för rollspelare som vill spela ngt som de i vanliga fall inte har ngn aning om hur man ska spela. Ta Hitler som exempel: Jag har läst om honom, jag har sett vad han åstadkommit, men jag vet inte varför han gjorde det han gjorde, what made him tick...
En "normal" människa vet hur man ska spela för att vara riktigt dj**la ond, men det blir övertygande först om man har lite riktlinjer på varför... Det är så jag ser det annars rätt så onödiga alignmentsystemet i alla fall....

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Alignment-missbruk

Det var en i våran spelgrupp som var Paladin och hade bestämt själv att hans rp skulle ha ett speciellt hederskodex. Nämligen att han skulle slå ihjäl alla andra rp som var onda. Det slutade med att ingen spelade mer med den spelaren....