Nekromanti Alkemi 2.0

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Hallå där! God Jul på er alla!

Nu skulle jag gärna som tråden om Livsmanipulation ha en trevlig text och regelförslag till Alkemi i Eon. Men det har jag inte. Däremot så sitter och pular på en rollperson (som jag kanske aldrig kommer spela, men som jag ändå pular på). Självklart så har den böjelser åt nekromanti, ett genomgående koncept för mina karaktärer. Men jag skulle vilja tona ned själva magidelen fokusera mera på alkemidelen. Det jag vill att han ska kunna göra med magi/alkemi är såklart vandöda, men bara låg rang, och kanske med tal och tankekommando, men inget mer. Sedan kunna göra kongelat, oförstörbarhet, elixir och "teleportpulver".

Men om jag vill kunna göra vandöda så måste han kunna alstra nekrotropi rätt så bra, om han inte går omvägen via kongelat, men då måste han ändå ha lite kunskap i att alstra nekrotropi. Om han inte köper det direkt ifrån en onding.. men det passar inte riktigt in.

"Teleportpulver" kan jag förklara lite. Har inte Mystik och magi tillgänglig så vet inte hur elixir fungerar, men jag funderar på om man kan binda en teleport 2/3 till ett elixir som är i pulverform, som man sedan kastar över sig så teleporteras man. Skulle det regeltekniskt fungera som ett elixir?

Sedan detta teleportpulvret samt elixir i allmänhet (som jag främst vill ha att hela med, men kanske även gifter, Smärta eller liknande), så måste jag väl kunna magierna? Och sedan kasta dem under alkemiprocessen?

Är det någon som har tips/husregler på hur man kan undvika själva magidelen och bara vara alkemist, men fortfarande "fungera"?

God Jul igen!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Alkemin i Eon är på gott och ont ett bihang till magin - räknar man inte de rent allmänt oanvändbara transmuteringsprocesserna är det i princip bara Perpetuell idestruktibilitet som har någon som helst användning utanför det rent magiska området.

För att få den alkemist du vill ha utan att kunna magi skulle jag säga att det lättaste är att samarbeta med en magiker som kan bistå med magidelen, eftersom den i regel inte verkar vara mer än "alstra x filament vid det här tillfället". Praktisk assistent till en mer magiskt/esoteriskt inriktad nekromantiker/nekrolog vore kanske ett bra yrkesval?

Ett alternativ är ju att vara den före detta assistenten som ärvde/stal/räddade mästarens nekrotropitalisman; i så fall behöver du ju regeltekniskt bara FV 5 i Alstra nekrotropi för att kunna sköta hela den praktiska biten. Även om talismanen är svag kan du ju använda den för att producera kongelat för häftigare processer, vilka då blir dyrare och svårare att utföra än vanligt.

Dessutom ger det roliga trådar till magiker, inkvisition, tempelriddare och/eller en eventuellt överlevande mästare som vi ha tillbaka den där talismanen som faktiskt var ganska viktig för hans arbete...

Regelmässigt ser jag inget som hindrar dig från att göra ett elixir med effekten Teleportera, eftersom den är personlig, och steget från att behöva inmundiga det till att bara kasta det över sig är ju mest kosmetiskt, så jag ser inget direkt problem med det.

Vill du vara alkemist helt utan magi kan du ta en titt på mitt system för mundan alkemi, där det om inte annat finns ett antal olika idéer till vad en alkemist skulle kunna göra utom artefakter och helt utan magi, även om varken text eller är helt fixat (ligger på is just nu) även om det vad jag minns borde gå helt ok att använda i spel. Om inte annat tycker jag att min version av reagensreglerna är bra mycket vettigare än en som finns i M&M, även om jag inte blivit färdig med dem.
 
Top