Nekromanti Alkemi lika spännande som periodiskasystemet.

Gylf draken

Warrior
Har ett par synpunkter rörande alkemin, jag och vår SL skulle för ett par år sedan utforska alkemins värld, bökerna fanns till hands och SL var påläst vi började med att fixa i ordning mina recept. Då jag till min fasa märkte hur jobbigt alkemi systemet var (är bara spelare så jag är inte ALLT för påläst).
till mina svårare recept behövde jag ett par hundra kilo mjöl, lera för flera silver (vem f*n köper lera) och Umbra som jag knappt vet vad det är. Allt detta skulle jag röra ihop till en artefakt av någon sort. Slurp!!! allt jag hadde tänkt ut med min mystiska alkemist som i de fladrande skuggorna från "kittelbrsan" rörde ihop de mest märkliga elexirer, allt detta ran ut likt en sönderfummlad besvärjelse.

Det fina med Eon har alltid varit de extremt uttänkta reglerna
man känner kontroll då man spelar, man får klara bilder av hur te.x strider går man "hänger med" men själva kännslan för Alkemin blev litte för strikt.

En tanke jag hade rörande just Alkemin är att man byter ut reglerna med alla Generatorer, Transformatorer och Fokusar.
och i stället sätter in recept och blandningar som i Mcbeth
ni vet,
¨
Sjökräksöga, grodehand, Läderlapsöga och hundetand, huggormstunga, gadd av slå, ugglevingar, ödletå.

Själv har jag börjat skriva upp en t100 lista på sådana här ingrdienser (inte bara djurdelar). Även ett par "svårare" ingredienser sammansattta av rim finns med, dessa är mer svårtolkade och kräver en SL för ett lyckat genom förande.
Med ert regeltokiga inrådande kunnde man sätta upp en "1-5" lista där alkemier graderas, de mer farliga recepten skall skapas så att det hela blir svår genomfört typ med ingredienser som Rot från Blodek svart och ond, född i väster norr om månen, rötter i fjäran, blader dig nära och liknande spelandet runt Alkemi skulle få ett mystiskt töcken runt sig. läser man reglerna nu skulle man kunna tro att det var hämtat ur någon gammal mattebok (bara min åsikt, gråt inte du mäktige Eonskapare) och säker tycker många att den alkemi som redan finns fungerar utmärk jag bara hör mig för.

Man kunnde i det nya systemet tillsammans med SL kombinera ihop en blandninga av mystiska ingredienser (för kännslans skull), för att inte alkemisten skulle bli för mäktig kan recepten vara svårtolkade och ibland kräva resor, köp i mörka gränder och nattliga gravplundringar.
Med poetiskt ihopsatta recept skulle det hela gå litte lättare för oss som inte orkar tvinga sig igenom alla regler.
låtta reglerna bli mer difusa, låtta SL utgöra en viktigare roll.

(ES=Eonskaparna/Regelmunkarna)

Jag: nu hoppas jag att ni tar det här bra och inte börjar vässa knivarna, binda facklor och mejla mobben.
ES: Han trotsar den gammla läran, dö ditt okulta miffo.
Jag: Jag utrycker mig som jag vill, och föresten kommer ni aldrig lista ut att jag bor på Trädgårdsvägen 10.
ES: kanske inte men vi kommer att jaga dig och dina irrläror för all framtid tills vi en dag finner dig.
Jag: Men längre än till ytterdörren kommer ni aldrig, det är ju inte precis så att ni bara av en händelse hittar nyckel på den rostiga spiken under bron.

VH: Jens.L "Draken"

Phelan

Hero
Anti...

...till ditt förslag är jag :gremlaugh: Men på ett positivt sätt!

Eons magisystem är torrt och vetenskapligt och med möjligheter till en massa akademiskt fikonspråk och djupdykningar i äventyr och konflikter kring olika magiteorier. Visst, gillar man inte det utan hellre vill ha en alkemi a la häxor med för många vårtor och idisciplinerade kvastar bör man samtidigt kanske leta upp ett annat magisystem helt och hållet. För har man den smaken spar man nog tid på att lyfta in ett mer passande magisystem än att modda Eons.

Vi har precis börjat en kampanj som kretsar kring bl a alkemi och som SL så har jag tänkt gå åt motsatt håll. Med tanke på hur vetenskapligt upplagd övrig magi är så borde det ju finnas några alkemister som börjat fundera lite kring varför i helsefyr man behöver just t ex hyggelmonsterägg till en artefakt? Rimligtvis finns det någon aktiv ingrediens i hyggelmonsterägg och kan man komma fram till vad det är i de olika ingredienserna som ger resultatet, och bara använda sig av dessa aktiva ingredienser kommer alkemin ta stora steg framåt.

Så, för min del ser jag gärna att alkemin i Eon blir mer rationell än den är idag. DÄREMOT håller jag med dig fullständigt att det gärna kunde finnas lite mer balans så att kraftfullare magi kräver mer sällsynta/kostsamma ingredienser, den nuvarande slumpen kan bli lite för stor.

Men det är som sagt min :tekopp:

Mvh / Phelan

Gylf draken

Warrior
Re: Anti...

Märker att du ser det hela som jag gör.

Ditt exempel på Hyggelmonsteräget är något som jag själv också spånat på, tänkte då mer på saker som

Fingret från ett mördat barn, fött i diket av ett skarn*
(*Skarn = Hora)
Det är inte själva fingret som är det viktiga utan betydelsen,
Barnet måste vara mördat, någon sorts Necrotropisk laddning sparrat i fingret eller hela handen, handen (fingret) är människans verktyg för handling något som spelar in i processen. (en sorts underbetydelse)
Att barnet är fött av ett skarn tyder på kärleks saknad ett barn utan trygghet....

Skickar dig gärna ett ex då jag skrivigt klart,
dina åsikter räknas....

VH Jens.L "Draken"

Gylf draken

Warrior

Hoppas på fler synpunkter och ideer, med tanke på hur många som har läst tråden så bör det väll vara mer än en som har åsikter............

VH Jens.L "Draken"

Schedim

Veteran
Skojsiga ingredienser!

Jag har oxå funderat i dessa banor, lite med tanken att vissa saker har en resonans med somliga filament typer och där de olika alkemiska processerna är avsedda att förstärka eller förändra dessa resonanser.
Har inte producerat nått konkret sådär, mer än kladd i marginalen på nån föreläsningsanteckningsida.
Jag hejar på och kommer dräggla över resultatet!

ClawHawk

Veteran

Hoppas på fler synpunkter och ideer, med tanke på hur många som har läst tråden så bör det väll vara mer än en som har åsikter............
Det kanske det finns också, men det kan vara så att de flesta, precis som jag håller med en skribent som redan skrivit, för min del håller jag med Phelan.

Jag skulle dock vara mycketr glad om du kunde skicka ett ex av den tabell/annat/eller vad det nu blir, när du blir klar med det/den.

Kenzui

Warrior

Jag håller med dig gylf, Lite mer mystik, inte en matte bok. Har funderat lite, men aldrig funnit ett bra sätt, nu kommer du med det, och det är ju bra, vore kul om du kunde lägga in det här, när du är klar. Magin funkar om man bara moddar den lite, men alkemin måste man ändra mycket på.

Ceram

Hero
periodiska systemet är kul

Själv har jag börjat skriva upp en t100 lista på sådana här ingrdienser
Bra, hoppas du publicerar det du åstadkommit här. Själv skulle jag ha rippat alla "vettiga" resultat (vilket för mig innefattar lera men inte drakblod som hör hemma på tabellen med unika ingredienser) från tabellen i mystik och magi för att sedan utökat. Det är tveksamt om jag skulle kunna stanna vid t100, det skulle säkert bli t120 eller kanske t200... Men det hör inte hit, jag har inte börjat det har du gjort.

Jag gillar inte heller alkemisystemet men helt andra grunder än dig. Tvärtom tycker jag att det är för mycket magi inblandat. Att en alkemist måste vara en mycket duglig magiker för att kunna åstadkomma något faller inte mig i smaken.
Jag skulle istället vilja ha det som en mystifierad form av kemi (ungefär vad namnet antyder kanske?). Möjligheten att experimentera fram recept skulle vara större, man försöker göra en eldbollsstav men kongelaten binds i fel runa när svavlet fick koka för länge och det blir istället bara en glödande pinne...

/Ceram, lär inte skriva ett sånt system om inte nån spelare skulle göra grovjobbet.

Wilmer

Hero
Det periodiska systemet är faktiskt väldigt sexigt, en snygg kropp ger ofta mer attraktionskraft än mystik och krånglighet :gremgrin:

Ett logiskt alkemi och magisystem är mer... logiskt!
Tänk alla de som skulle skadats på de märkligaste sätt på grund av ett nästan slumpmässigt blandande och mässande. Ingen skulle våga handskas med magin! Minns de många kemister och hantverkare som dött till följd av okunskap eller misslyckade experiment. Mundanda präglas till skillnad från de flesta andra fantasyvärldar av logik.

Fast magin finns ju inte så att tjata realism och logik är nog inte rätt. Det närmaste man kan komma filament i verkligheten skulle vara elektriciteten och magnetismen. Tänk den naturkraft som människan nu använder som arbetshäst!

Gylf draken

Warrior
Har kommigt ganska långt på den nya alkemin.
Har lössgjort reglerna så att det finns mycket rymd för egen improvisation för varje SL.

Tror att reglerna kommer att vara färdigställda och uppe sent på Fredag kväll om allt går som det ska...

VH Jens.L "Draken"

Rickard

Urverk speldesign
Jag skrev lite om alkemi på DoD-forumet.. Det innehåller lite nya tankar över hur man kan sköta det här med alkemi.. Från vad jag förstod av din text så var det något i den banorna som du hade tänkt..

I korthet så kan man säga att man först bestämmer vad man vill ha för effekt på brygden, sedan slår lite slag och får reda på hur ovanliga ingredienserna måste vara och slutligen bestämmer spelledaren och spelaren vad det kan vara för saker.. Systemet är byggt som så att spelaren kan från början ta vilka ämnen som helst för att få fram en effekt, skriva ner ingredienserna och effekten och på så sätt få en sorts "kokbok" under spelets gång..

/Han som kan säga att SV står för svårighetsgrad och säger hur svårt det är att lära sig besvärjelsen

Marcus J

Hero

En rätt rolig grej är att ifall man slår fram fyrklöver på tabellen över ingredienser så måste man ha ett lispund. Jag kommer inte riktigt ihåg hur mycket ett lispund är men det var en hel del fyrklöver åtminstonde. :gremlaugh:

G

Guest

Guest
Jag gillar periodiska systemet och jag gillar inte alkemi reglerna.
Att slå fram vilka preparat man ska ha är det sämsta med hela eon enligt mig, det känns så oerhört fattigt, en alkemist ska kunna lista ut ungefär vad som behövs till en sak han inte kan, och om han inte lyckas med det ska han kunna gissa sig fram tills han lyckas, så som alkemsiter gör.

Periodiska systemet blir mycket intressant med fyrdimensionella orbitaler, det lovar jag, kolliknande ämnen blir vanligare etc.

Gylf draken

Warrior
Har skrivigt de nödvändiga delarna till alkemin nu!

Hoppas bara att alla förstår att det inte roiktigt blev ett nytt system, utan ett börtskärande av de gammal reglerna och att det nya (Mitt) system går utt på att man med insperation från min sida låter speledaren stå för reglerna för varje grupp,
min del i det hela är att visa hur jag som spelare (min spelledare är tvingad till det nya) visar hur jag vill ha det,
mer kännsla mer hokus pokus och svårbegripliga recept, mer av det som skänker skön inlevelsekänsla vid bordet.
har läst "Han`s" alkemi "regler" också ser att han också är inne på mystik grejen.

Förtydligande: Tycker inte själv att periodiskasystemet är DÅLIGT bara mindre spännande (märk spännande) att alkemin är typ som periodiska systemet, fackligt och totalt uppbyggt runt kemi.

ps. så snart mina datanördiga vänner kryper ut från sina bredbandsanslutna hålor och masar sig hit så kanske jag kan dela med mig av de jag skrivigt.....

VH Jens.L "Draken"