Nekromanti Alkemi och giftgaser

Moghadein

Veteran
Om man fumlar i laboratoriet kan det uppstå giftiga gaser. Följdfrågan blir då hur svårt det är att med vilje skapa en sådan gas. Hur lång tid tar det , svårighet , räcker det med en kittel, behövs det några speciella ingredienser eller räcker det med vilka som helst?
Har tillgång till ett laboratorium som jag planerar sabotera( i pågående äventyr), alternativt ett fett giftigt gasmoln som kan sprida sig över området.
Ni ser möjligheterna va?

När man nu hittat ett recept på giftgas, så vill man ju givetvis tillverka en gasbomb( eller likande). Hur svårt kan det vara? Alternativt får man väl placera ett litet laboratorium på slagfältet.

Vapenbärare Moghadein - "Tröttnade på helande drycker"

Baron Marak

Swordsman
För att skapa en "giftgasbomb" så skulle det vara en fördel med ett ha en alkohol som bas, en flyktig sådan.
Sedan så väver man i denna vätska en nekrotropisk effekt, "Förgiftning" eller liknande och sen har man en riktigt fin flaska med trevligt innehåll.

När det gäller fummel i laboratorium så är det just sådant som inträffar. En oförutsedd mänsklig faktor kan man kalla det. Det sker något som är en riktig slump, inte något som beror så mycket på ingredienserna. Fenomenet magiska urladdningar kan ske rätt så oväntat och på de konstigaste ställen. Så det som kan ha hänt är en spontan effektvävning. En form av magisk urladdning som skett på grund av olyckligt starkt magiskt fält som sedan varit så instabilt att minsta avvikelse till sätter igång en kedjereaktion.

Nu så kan det ju bero på ingredienserna också. Men jag ser det inte så trolig. Men om så skulle vara fallet så finns det en svårighet i att analysera: Man måste nämligen vara mitt i alltihopa och göra iakttagelser. När det gäller giftgaser så har man en naturlig spärr gentemot att göra sådana saker. Kallas för sunt förnuft alternativt annat som livslust eller familj.
Men när det gäller fummel så är det på grund av oförutsedda händelser. Man kan inte styra mot ett speciellt fummel. Man kan hoppas. Men inte så mycket mer.

Moghadein

Veteran
Kan giftgas uppkomma i ett laboratorium av ren slump borde väl inte steget vara så långt för en vetenskapsman att hitta anledningen till att den uppstod.

Mouja

Hero
Att fumla är inte svårt (tro mig) men vad som händer då man fumlar... det vet inte ens gudarna

Ta bara några gaser, mixtra med lite gift och víola giftgas ála nästanfumel

Improvisation har det vart tal om tidigare... så gör som de små liven som springer runt och stjäl sockar för ovetande stackars satar... improvisera

[OT]...för jag tror inte att de små liven stjäl sockar för att de försöker ta över världen[/OT] :gremsmirk:

Baron Marak

Swordsman
[sarkasm]Varför självantänder folk? Det finns ju information sen långt tillbaka om dessa väl?
Så steget skulle väl inte vara långt att få folk att självantända?[/sarkasm]
Men som tidigare påpekats beträffande t.ex. blandande av krut:
Det är inte ingredienserna som spelar roll. Det som skapar själva effekten är en magisk effekt. Som jag skrev tidigare så kan det hela mycket väl vara en magisk effekt. Magiska fält som rör sig lite annorlunda, blir påverkade och kedjereagerar.
Är du alkemist och vill tillverka en giftgas så är det betydligt säkrare och, inte minst, betydligt mycket billigare. Att hålla på och fumla i laboratorium kostar...

Mitt förslag på effekt skulle vara "Giftgas"
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Temporär
Effekt: Ett gasmoln som gör Ob1T6 trauma och 1 poäng smärta per filament och runda.

Gör sedan en besvärjelse av denna:
Alstra Nekrotropi (Ob2T6), Besvärjelse (Ob3T6)
Besvärjelsen skapar ett giftgasmoln med en diameter på 2 meter som gör Ob2T6 Trauma och 2 poäng smärta per runda man vistas i molnet. Molnet hänger kvar i 1 minut (15 rundor).

På detta sätt blir det både billigare och säkrare.
Men man kan ju alltid improvisera om man vill. Kanske någon lyckats få med sig ett prov av en kraftig gas som utvecklades vid ett misslyckat försök att tillverka en kratig medaljong eller liknande. Fast det lär vara få som har med sig en flaska, en pump och en kork "bara utifall att man skulle brutalt misslyckas".

Moghadein

Veteran
Vi glömmer gasbomberna.

Jag är inte med på att det skulle vara omöjligt att tvinga fram ett fummel med vilje.

Enklaste sättet är väl att starta en 1a gradens process och minska tidsåtgången till 20minuter. Då blir svårigheten 6ob som har en fummelchans på 25%.
Några detaljer som inte stämmer är då att en duktig alkemist fumlar mer sällan än den mindre duktige. Fast att det i detta fall bör vara tvärsom.

Men det är inte på detta sätt jag hade tänkt. Jag undrar om det går att ta fram ett recept som enbart ska leda till katastrof. Är det verkligen en ren slump som ej går att förutse?

Tack för bra svar. Tycker du/ni fortfarande att det är omöjligt att skapa ett "katastrof recept" eller att tvinga fram fummel.

Vapenbärare Moghadein - "som undrar hur många pilspetsar det får plats inom 1m radie"

Baron Marak

Swordsman
Visst går det att få någonting att fummla. Men då har det en massa möjliga utfall. Och för att få "bästa möjliga resultat" så krävs en ordentlig labmodifikation i form av stort laboratorium. Vilket kostar en otrolig massa fina, skinande slantar som annars kunnat läggas på utrustning av en armé.

Men ett bra recept på katastrof brukar vara att till varje pris försöka undvika den. För att citera Murphy:
"Om du märker att det finns fyra olika sätt på vilket något kan gå fel och förebygger dessa, då kommer ett femte sätt, som du inte alls är förberedd på, att ögonblickligen dyka upp."
I kombiantion med:
"Om det finns en möjlighet för flera saker att gå fel, då kommer det som orsakar största skadan att gå fel först."

Det går... Men det är inte alls kostnadseffektivt på samma sätt som att utrusta en här med vapen. Det som styr är pengar. Kan någon ett sätt som är lite sämre men mycket billigare så tar man det istället. Vanlig traditionell krigsföring är fortfarande det mest kostnadseffektiva sättet att gå i krig med på Mundana.

Moghadein

Veteran
Själva iden är att förstöra labbet. Det är inte mitt labb.

Frågan var alltså: Hur svårt är det att med vilje frambringa en katastrof i ett laboratorium? Hur lång tid tar det? osv.

Effekten då ett labb exploderar är mer snillrikt ondskefullt än att bara kasta in ett eldinferno.

Baron Marak

Swordsman
Det borde vara lätt bara du har ett recept på en ordentlig alkemisk process. Sen så skippar du en massa ingredienser för att öka svårigheten och sedan bara lämna det hela åt sitt öde. Fast du lär ändå behöva slå ett Tur-slag för att undkomma med livet i behåll. Alkemi är mäktiga saker serru...