Nekromanti Alkemi och Magi

antorax

Swordsman
Passande nog när det finns två nya trådar om Alkemi så kommer jag med en tredje.
Imorgon ska jag börja spela en ny alkemist/magiker, som jag helst vill ha en alkemibetoning på. Jag tycker att det är lite trist att en alkemist är tvungen att kunna magi för att kunna göra alkemiska processer, men lite skit får man ta.

Dock så tror jag att jag hittade ett kryphål. Om man skulle göra en projektor som skall kunna göra tex. Teleportation 2, och min karaktär inte har magin Teleportation 2, men tänker göra en Fri Improvisation (s48 M&M, fundera en minut o slå ett Teoretiskt Magislag, om man lyckas så får man göra en magi utan att kunna den) och kasta Teleportation 2 med hjälp av detta.

Tycker ni att det är okej? Eller måste man "kunna" magin för att lägga in den i en projektor?

Craygh

Swordsman
Det är inte utskrivet, gör som du själv vill. Om du gör ett stasisfält dock så tycker jag definitivt inte att man måste kunna varken effekten eller besvärjelsen

Regmolar

Swashbuckler
Det står knappast uttryckligen skrivet eftersom Fri improvisation är en minst sagt vag frivillig regel, men jag tycker att man bör kunna effekten innan man gör den. Effekten byggs ju in i projektorn vid tillfället (vad jag minns "kastar" man inte in den, men jag kan ha fel), och vid fri improvisation glöms den väl bort så fort den kastats? (ytterligare en del i M&M som kan behöva ses över och blir lite klarare; eon vore mycket häftigare med reglerat fria improvisatörer)

I ett statisfält håller jag dock med om att det inte vora något problem.

Och tycker du det är tråkigt att alkemin bara är magi kan jag ju göra mer reklam för mig alternativ till det; http://www.foxtail.nu/neowiki/ow.asp?MundanAlkemi :gremwink: