Nekromanti Alkemi

Arion-tmp

Veteran
Alkemiregler
Jag läste ett gammalt inlägg som handlade om ngt jag funderat över ett bra tag nämligen Alkemi relgler och eftersom ingen svarade på frågorna Tobias "Duvan" Larsson ställde då så ställer jag några frågor om det nu så kanske ngn svarar...

De mest utförligt beskrivna reglerna för alkemi jag hittat finns i Ivanhoeboxen där finns bl.a. en "hel kasse"(konstigt nog populärt uttryck på detta forum, eller?) exempel och på det hela verkar det vara rätt intressanta regler.
Har någon använt dessa?
Eller kanske gjort en Alkemist i DoD och använt andra regler eller kanske egna regler?
Har överhuvudtaget någon några possitiva/negativa erfarenheter av att spela alkemist i DoD?
Eller har Tobias "Duvan" Larsson rätt när han antyder att det är för mycket när det krävs ett pulveriserat enhörnings horn för att få en Hela. eller tycker fler att Alkemi skall vara att använda lite mer vanliga saker, såsom alvblod, hajfett, torkadeödlor och sådant. (som han skriver)

Själv tror jag det kan vara rätt intressant att spela Alkemist men att det hindras pga svårighet att få tag i komponenter. Där är reglerna i Ivanhoe lite lättare då de inte kräver riktigt så ovanliga saker, eller?

Inloggining temporär

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Visst så är reglerna för alkemi i Ivanhoe mycket givande och det kan bli mycket intressant att spela en alkemist - om kampanjen byggdes runt denne. För annars så blir det nog lätt för alkemisten att känna sig "utstött" - animist magikern slänger en enkel Hela, medan han får flänga land och rike runt för ett krossat enhörningshorn, 17 draktänder och 4 demonhuvuden...

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/

Daniel Andersson

Swordsman
En gång i tiden, långt innan samlarkortspelet Magic var påkommet (1993), gav Wizards of the Coast ut en bok som hette The Compleat (sic) Alchemist. Det är en systemlös bok, som beskriver alkemistens jobb i en fantasyvärld.
Nu var det ett tag sedan jag läste den, men jag minns att jag tyckte den var bra och använde reglerna i den för eventuella alkemister i mina drakar och demoner-kampanjer.
I den finns regler om allt från ingredienser och laboratorieutrustning till magiska runor och homunculis.
Jag hade provat på reglerna i Ivanhoe, men föredrog dessa, som jag tyckte var mycket bättre. I boken finns regelanvisningar för både nivåbaserade och färdighetsbaserade system(procentbaserade färdigheter, typ basic och därmed Drakar och demoner). Så det gick som en dans att anpassa till Drakar och demoner.

Jag antar att den, tyvärr, kan vara svår att få tag på, men vill man veta mer om alkemister är det ett bra köp. Den har också en sådan där härlig hobbykänsla som en gamling som jag ofta saknar i dagens spel. En gemytlig och opretentiös känsla, helt enkelt. Ibland tar jag fram min bok, som är i oförskämt bra skick, och drömmer mig tillbaka till den tiden då man kunde hitta konstiga böcker i rollspelsbutikerna ... Sedan känner jag mig gammal och skröplig /images/icons/frown.gif.

/ Daniel Andersson

Arion-tmp

Veteran
Det låter mycket bra!
Precis ngt sådant som jag letade efter, nu är juh bara frågan hur man skall få tag i boken...
Om ngn nu råkar se detta och äger en kopia av boken (eller för den delen vet ngt ställe där den går att köpa) så kontakta mig även om ni nu inte precis vill sälja den så har jag rätt många åtråvärda (DoD) böcker att byta med.
[Ok inte stor shans men man måste juh pröva]

Inloggining temporär

Arion-tmp

Veteran
Visst blir det mycket svårt att spela alkemist och reglerna i Ivanhoe kanske bara fungerar hyggligt på en SLP men det är det som är själva problemet och därför sökte jag en lösning, som den jag fick ovan.
[nu vore det trevligare om boken var lite vanligare men det är iaf förhoppningsvis en möjlig lösning]

Inloggining temporär

Daniel Andersson

Swordsman
Jag har kollat runt lite, angående boken. Den jag har är utgiven av Wizards of the Coast, under linjen Pandevelopment (de gav även ut böcker som The Compleat Adventurer och The Compleat Sorcerer). Första utgåvan (jag har tydligen andra) kom redan 1982, då utgiven av Bard Games.
Första utgåvan hade Stephan Michael Sechi och Steven Cordovano som författare. Andra utgåvan hade Cathleen Adkinson, Anthony Pryor och Beverly Marshall Saling som författare.

Den är knepig att få tag på, medgives. Men jag har hittat en internetbutik som har den på sina listor över produkter de säljer. Sentrybox heter butiken: <A HREF="http://www.sentrybox.com/games/roleplaying/games-rpw.html" target="_new">http://www.sentrybox.com/games/roleplaying/games-rpw.html</A> Dessutom har jag hittat en sida där en Ars Magica-spelare skrivit en hel del regler för alkemi, baserade på The Compleat Alchemist. Det saknas förvisso en del, och det är omskrivet helt för Ars Magicas regelsystem, men i brist på annat kanske det kan duga ändå. <A HREF="http://www.durenmar.de/articles/alchemy.html" target="_new">http://www.durenmar.de/articles/alchemy.html</A> Kan kanske hjälpa lite i alla fall.
Det enda jag kan tänka mig att byta den mot är regelboken för Space 1889, i gott skick...

/ Daniel Andersson

Rickard

Urverk speldesign
<EM>Själv tror jag det kan vara rätt intressant att spela Alkemist</EM>
Alkemist är nog mer en SLP. En alkemist söker nog mer bot mot sjukdomar och så.. Bara ett exempel men ni förstår nog. En RP har inte tid med sånt. Han ska ju hugga ihjäl drakar.. =)

The Compleat (sic) Alchemist verkar intressant och jag ska beställa den om jag hittar den.

/Han som är intresserad