Nekromanti Alkemi

MovinGalt

Warrior
Det står i M&M att man måste ha lika hög FC i den alkemiska processen som man vill tillverka i magnituder...aja, ni som har den förstår :gremwink: (Ribaldo i exemplet har 5 i "Installera ackumulator", vilket antagligen betyder att han kan Installera en "besvärjelse" som högst har magnitud 5?)
Ok, till frågan, hur får man reda på vad man har i de olika alkemiska processerna då? Står det någon stans(?), för jag har nämligen inte hittat det.. :gremconfused:

Sedan en sak till, det står i "Nekrotropisk reanikation" att Odöda räknas som föremål, vilket betyder att de kan inneha demoner och bli "artefakter". Nå, går det att köra "perpetuell indestruktibilitet" på en odöd? ( En Zombiedrake som är odödlig :gremlaugh:, det skulle smaka godis) Då blir den väl helt odödlig?
( det står att man inte kan lägga perpetuell indestruktibilitet på levande vävnad, men odöda är väl inte levande?)

Där har ni något att klura på va? :gremwink:

Perenna

Swordsman
Ok, till frågan, hur får man reda på vad man har i de olika alkemiska processerna då?

Det kostar en enhet per nuffra för processen. Dessa enheter tas från de specifika alkemi- eller besvärjelseenheterna, om jag inte minns helt fel...

Sedan en sak till, det står i "Nekrotropisk reanikation" att Odöda räknas som föremål, vilket betyder att de kan inneha demoner och bli "artefakter". Nå, går det att köra "perpetuell indestruktibilitet" på en odöd? ( En Zombiedrake som är odödlig , det skulle smaka godis) Då blir den väl helt odödlig?

Dock uppstår två problem... Det krävs en magnitud på 2 per 1 kilo kroppsmassa (har inte boken till hands, så även här kan siffrorna vara fel). En drake väger en hel del, så processen skulle nog bli omöjlig i praktiken.

Det andra felet ligger i att draken blir oförstörbar... inte odödlig. Det innebär att Du aldrig kan sänka BRYT-värdet på draken (doh!). Däremot får draken skada som normalt.

Det finns en hel del tolkningar på hur det går till, då Perpetuell indestruktibilitet är en lite knepigare process. Min egen lösning på det hela är att skyddsvärdena blir oförändrade samt att BRYT aldrig sänks. Svärd och yxor går alltså inte igenom rustningen (i det här fallet drakskinnet), men orsakar Krosskada istället. Däremot använder jag fortfarande skyddsvärdet för Huggskada då det gäller svärd och yxor, men läser av skadan på Krosskadetabellen.

Om nu hela draken skulle vara 'oförstörbar', så kan man nog strunta i amputations- och brytriskslag.

Baron Marak

Swordsman
Vad man har de olika processerna till finns att läsa någonstans i M&M under kapitlet "Alkemi". Fast det är inte helt detaljerat. Mycket är att tolka själv.

Att göra en zombiedrake oförstörbar genom alkemi är riktigt tidskrävande. Det krävs en magnitud per kilo (eller var det halvkilo?) som föremålet väger. Alltså måste du först besitta "Perpetuell indestruktubilitet" magnitud 50 (höftning) och sedan så ska du klara av att samla ihop alla 100 ingredienser som krävs för processen. Sedan ska du ha ett nog stort laboratorium för att sänka svårighetsgraden en aning. Sen ska du ha assistenter (som även håller tyst om vad de gör för att slippa kyrkan och dyl...) för att tillgodogöra dig labmodifikation. Sen så ska du och dina assistenter hålla sig vakna i (orkade inte räkna långt...) cirka något decennium.
Vidare så ger indestruktubilitet inget skydd. Den göra bara saker oförstörbara. Om du söker så kommer du att htta den officiella eller halvofficiella versionen om vad processen innebär.

MovinGalt

Warrior
Det kostar en enhet per nuffra för processen. Dessa enheter tas från de specifika alkemi- eller besvärjelseenheterna, om jag inte minns helt fel...

Så om man exempelvis gör en Riddare, och sätter "Alkemi" som en valfri färdighet, kan han inga processer då? Han får väl inga besvärjelseenheter, och inte heller några alkemi-...

MovinGalt

Warrior
Re: Precis

Precis vad? att det är fel eller rätt? :gremgrin:
Måste man vara Alkemist eller Magiker för att över huvud taget ha en chans att kunna köra lite Alkemi?

Eller, kan man använda "vanliga" enheter för att köpa processer?

DAKRilla

Hero
"Svärd och yxor går alltså inte igenom rustningen (i det här fallet drakskinnet), men orsakar Krosskada istället."

Använder du dej av vapnets kross- eller huggskada till detta?

DAKRilla

Hero
Väldigt mycket i alla fall. Men jag tror ändå att man gör skelettet oförstörbart del för del och inte hela direkt, även om många av dessa enskilda delar väger kanske hundratals kilogram. Så det lär ändå krävas en skyhög magnitud för perpetuell indistruktibilitet.

MovinGalt

Warrior
Men okej okej, jag ger mig..skippa draksnacket..vi säger att det är en hund eller en...anka istället...de väger inte så mycket.. :gremgrin:

Förresten, kan man träna processer likadant som man gör med färdigheter, jag menar, går det att bli bättre på dem i spelet? Eller hur tränar man och förbättrar dem?

Perenna

Swordsman
Använder du dej av vapnets kross- eller huggskada till detta?

Självklart använder jag vapnets kross- eller huggskada, beroende på hur man hanterar vapnet :gremwink:

Men för själva skadeeffekten använder krosskadetabellen, oavsett om jag använde huggskadan för att räkna ut skadevärdet. Det är förstås min egen variant...

Perenna

Swordsman
Men okej okej, jag ger mig..skippa draksnacket..vi säger att det är en hund eller en...anka istället...de väger inte så mycket..

Då innebär det att hundens BRYT-värde inte kan minska (doh!)... Hunden får dock fortfarande skada precis som vanligt.

MovinGalt

Warrior
Eftersom det står att Odöda räknas som föremål, så har de kanske BRYT? (även om jag inte tror det själv) Jag har inte läst Nekromanti & Vandöda, men vem vet, de kanske har det? :gremgrin:

Och om de har det, så blir de odödliga!

Och om det inte har det, då håller jag käft!

DAKRilla

Hero
Faktum är att om skippar regelgnabbet och tänker på de olika definitionerna på resultatet för P.I. så blir den odöde inte en odöd utan en odödlig. Huhu!

cernael

Warrior
Jag tror att du har rätt. Faktiskt.

Människan i en rustning förtrollad med P.I. är inte själv förtrollad, därför skadas han när man bankar på rustningen. RUSTNINGEN skadas inte. Ergo: det förtrollade skadas inte.

Tips: Förtrolla ett kycklingkadaver (gärna med huvudet halvt avhugget för dramatisk effekt) med Reanimera Vandöd och P.I., och säg åt den, mycket tydligt, att gå och sparka på din krigarovän. Han kommer att lida av mardrömmar resten av livet. :)

(På något sätt påminns jag om Kistan i Skivvärlden...)

Eller något.

/Cernael san

DAKRilla

Hero
Nja.

Kanske det var jag som övereagerade och läste fel, för när jag läser ditt inlägg igen så verkar det inte alls så hostilt som jag vill minnas att det var. Ehm... bäst jag går och lägger mej. Eller nå.