da_bohz
Swordsman
- Joined
- 31 Jan 2016
- Messages
- 454
Sitter och pillar lite på ett alkemisystem, och fick mig en liten funderare:
Det finns många likheter mellan alkemiska produkter/elixir i olika rollspel och hur knark fungerar på riktigt i form av både deras effekter och regler för beroende och överdoser.
Och BTW, detta är givetvis inte tänkt att vara en diskussion om knark och droger i allmänhet eller hur knark är ett verkligt samhällsproblem eller inte, så försök hålla sådana kommentarer på Flashback eller nåt.
Det finns många likheter mellan alkemiska produkter/elixir i olika rollspel och hur knark fungerar på riktigt i form av både deras effekter och regler för beroende och överdoser.
- ?Är detta något som är positivt eller negativt för spelupplevelsen?
- Ska det finnas nackdelar med att använda sig av "prestationshöjande preparat", eller ska man istället se det för att det är ett spel och att paralleller till riktiga världen inte hör hemma?
- Finns det risk att elixiren överutnyttjas om man inte har nackdelar?
- Borde man baka in nackdelar i alla alkemiska produkter, så ingen produkt är helt igenom positiv i sin effekt?
Och BTW, detta är givetvis inte tänkt att vara en diskussion om knark och droger i allmänhet eller hur knark är ett verkligt samhällsproblem eller inte, så försök hålla sådana kommentarer på Flashback eller nåt.