Nekromanti All your races are belong to class

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,611
Location
Umeå
Det är ju allmänt känt att race as class är bäst (rent objektivt, enligt alla åsikter som räknas (dvs DeBracys)), så jag skulle vilja se raser från andra spel och editions översatta till klasser. Exempelvis anka, drow, tiefling eller centaur.

Om ni vill ha ett regelsystem som referens så är det Labyrinth Lord :gremsmile:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,611
Location
Umeå
Du missar poängen! Jag vill se fler raser som klasser :gremsmile: Några förslag på raser du skulle vilja se som klasser eller som du kan tänka dig konvertera till klasser?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,071
Location
Nordnordost
I någon tidig D&D fanns "Beautiful Witch" med som monster. Om jag skulle spela, skulle jag vilja spela en sådan!
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Om jag mins rätt så fans det i den gamla Swords and Sorcery modulen till 3.5 för World of Warcraft, regler för hur vissa raser kunde ta levlar i sina raser. Typ, orkerna kunde ta 3 levels i "Orc", och då fick dom mer styrka, mer wisdom, och någon magisk ability, för att representera hur orken hittade tillbaka till sitt Shamanistiska ursprung. På samms vis kunde Dvärgarna ta levels i Dwarf, vilket gjorde att de utvecklade en "Stone skin" ability, och så småningom kunde ta levlar i Prestiga classen "Mountain King". Jag har alltid tänkt på hur, eftersom i lore i warcraft, växte orken Thrall upp bland människor, vilket påverkade vem han blev, vilket ledde till att han blev ledare för hela den orkiska horden. Det vore coolt om man kunde, på samma vis, spela en människa eller dvärg, som lever med orkerna, och då får ta levels i Orc ras-klassen. Lite som "den sista samuraien". typ en krigsfånge som börjar sympatisera med dem.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,489
Björn Wärmedal said:
Det är ju allmänt känt att race as class är bäst (rent objektivt, enligt alla åsikter som räknas (dvs DeBracys)), så jag skulle vilja se raser från andra spel och editions översatta till klasser. Exempelvis anka, drow, tiefling eller centaur.

Om ni vill ha ett regelsystem som referens så är det Labyrinth Lord :gremsmile:
Hur många levlar behöver du i de olika klasserna? Upp till 10 eller?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,489
Här är i alla fall halv alven:

Halv-alv

Requirements: -
Prime Requisite: Cha
Hit Dice: 1d8
Levlar: Som paladin
Attackerar: Som fighter
Saving throws: Som fighter
Vapen som kan användas: Alla.
Rustning som kan användas: Ingen.



Halv-alven är fångad mellan människornas solida och verkliga värld och alvernas magiska och overkliga värld. Detta ger dem ett extremt perspektiv på nästan allt och de är aldrig bekväma i sitt eget skin. Alltså är de födda äventyrare!

Halv-alven slåss som en mänsklig krigare men har tillgång till magiska krafter från sitt alviska blod som han använder till att slåss bättre. Dessa förmågor fungerar dock ej om hon bär en rustning då metalen skär av kopplingen till världens magiska fält. På grund av detta är halv-alven inte tränad i att använda en rustning.


Nivå 1: Master sword: Halv-alven kan skicka magisk energi genom sitt vapen antingen som en stråle eller genom att ladda vapnet med magisk energi. Detta kan hon dock bara göra när hon är helt oskadd, minsta lilla skada gör att energierna är störda och attacken fungerar inte. Attacken kräver att halv-alven klarar en attack rullning mot motstånadren attacken är riktad mot. Attacken gör 1d6 skada per level.

Nivå 3: Sikta med din själ: Halv-alven kan sikta pilar genom världens magiska fält istället för genom sin syn. Detta gör att han ignorerar hinder och mörker. Om pilen kan penetrera dem kan alven till och med skjuta genom väggar.

Nivå 5: Jorden skyddar sina egna: När en attack skulle dödat dig kan du göra ett Saving throw mot Death (eller motsvarande i andra system) och om du lyckas syddar planetens magi dig och du har fortfarande 1 hitpoint.

Nivå 7: Där vindarna viskar mitt namn: Du är så i harmoni med ett sorts klimat att de naturliga farorna där inte kan skada dig. Detta klimatat kan vara vulkanisk mark vilket gör dig immun mot värme, havet vilket gör att du inte kan drunkna och så vidare.

Nivå 10: Tidens hjälte: Du kan använda din magiska natur till att påverka tidsströmmen och vrida tillbaks tiden en liten stund en gång per dag. Detta gör att du kan vrida tillbaks tiden tills början av en strid och spela om striden eller i mindre stressiga situationer kan du vrida tillbaks tiden upp till 1 timme.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,489
Råttman

Requirements: Charisma måste vara 8 eller lägre.
Prime Requisite: Dex
Hit Dice: 1d4
Levlar: Som thief
Attackerar: Som thief
Saving throws: Som thief
Vapen som kan användas: Dolk, klubba, Kortsvärd, armborst, flintstålsvapen.
Rustning som kan användas: Lätt.

Råttmän är vagt humanoida råttor som bor under jorden i ett kejsardöme av tunnlar som alla leder tillbaks till deras mobila huvudstad. De är förrädiska, fega, konspiratoriska och paranoida. De är det allra värsta av mänskligheten och av råttor kombinerat.


Nivå 1: Tänder och klor: Råttmän kan bitas med sina långa och smutsiga tänder och rivas med sina smutsiga,smutsiga klor. Detta gör 1d4 skada och offret måste klara en save eller drabbas av smutsfeber och få -2 till attack för resten av dagen.

Byggda för mörker: Råttmän kan lukta, höra och se så bra att de kan navigera i totalt mörker utan några minus.

Naturliga tjuvar: Råttmän får hälften så många thief-skill points som en medlem av thief klassen.

Nivå 3: Naturlig försiktighet: Du kan närsomhelst säga att du gömt dig bakom resten av gruppen eller någon i gruppen. Ja, även om spelledaren frågade specifikt om du stod längst fram. Ja, även om du just utlöste fällan. Ja, även då.

Nivå 5: Naturlig överlägsenhet: Du är immun mot gift, sjukdomar, gaser och effekterna från level eller atribut dränerande magier.

Nivå 7: Mage av stål: Råttmän kan äta ALLT utan negativa effekter.

Nivå 10: Pestspridare: Du kan en gång per dag koncentrera all din smutsighet i en attack och om du träffar någon med den måste de göra en save vs. Dragonfire eller dö.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,489
Beholder

Requirements: Cha, Int, Wis and Dex must be at least 16
Prime Requisite: Int
Hit Dice: 1d6
Levlar: Som Paladin
Attackerar: Som thief
Saving throws: Som thief
Vapen som kan användas: Endast naturliga vapen.
Rustning som kan användas: Ingen.

En beholder är en flygande sfär som är 8 fot bred och 8 fot hög. Den har ett enorm öga i miten av sfären och en liten mun. När den levlar utvecklar den små ögon på känslospröt som sticker ut från sfären. Beholdern är en abomination.


Nivå 1: Inga lemmar: En beholder är ett enormt flytande öga. Den har alltså inga armar eller liknande. Den kan hålla ett föremål i munnen och bita för 2d4 skada.

Flyga: Beholdern kan flyga magiskt naturligt. Även om denna magi slåss ut är beholdern fylld med gas och har därför effekten av en feather fall magi på sig permanent.

Nivå 2: Charm monster: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Charm monster när den vill som en magic-user av samma level.

Nivå 3: Fear: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Fear när den vill som en magic-user av samma level fast effekten endast påverkar en varelse.

Nivå 4: Charm person: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Charm person när den vill som en magic-user av samma level.unt sig på grund av dess många ögon.

Ögon i nacken: Vid den här nivån får Beholdern också förmågan att se 360 grader r

Nivå 5: Inflict Moderate Wounds: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Inflict Moderate Wounds när den vill som en cleric av samma level.

Nivå 6: Telekinesis: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Telekinesis när den vill som en magic-user av samma level.

Nivå 7: Antimagic Cone: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Antimagic field när den vill som en magic-user av samma level.

Nivå 8: Flesh to Stone: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Flesh to Stone när den vill som en magic-user av samma level.

Nivå 9: Disintegrate: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Disintegrate när den vill som en magic-user av samma level.

Nivå 10: Finger of Death: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Finger of Death när den vill som en cleric av samma level.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
God45 said:
Beholder

Requirements: Cha, Int, Wis and Dex must be at least 16
Prime Requisite: Int
Hit Dice: 1d6
Levlar: Som Paladin
Attackerar: Som thief
Saving throws: Som thief
Vapen som kan användas: Endast naturliga vapen.
Rustning som kan användas: Ingen.

En beholder är en flygande sfär som är 8 fot bred och 8 fot hög. Den har ett enorm öga i miten av sfären och en liten mun. När den levlar utvecklar den små ögon på känslospröt som sticker ut från sfären. Beholdern är en abomination.


Nivå 1: Inga lemmar: En beholder är ett enormt flytande öga. Den har alltså inga armar eller liknande. Den kan hålla ett föremål i munnen och bita för 2d4 skada.

Flyga: Beholdern kan flyga magiskt naturligt. Även om denna magi slåss ut är beholdern fylld med gas och har därför effekten av en feather fall magi på sig permanent.

Nivå 2: Charm monster: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Charm monster när den vill som en magic-user av samma level.

Nivå 3: Fear: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Fear när den vill som en magic-user av samma level fast effekten endast påverkar en varelse.

Nivå 4: Charm person: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Charm person när den vill som en magic-user av samma level.unt sig på grund av dess många ögon.

Ögon i nacken: Vid den här nivån får Beholdern också förmågan att se 360 grader r

Nivå 5: Inflict Moderate Wounds: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Inflict Moderate Wounds när den vill som en cleric av samma level.

Nivå 6: Telekinesis: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Telekinesis när den vill som en magic-user av samma level.

Nivå 7: Antimagic Cone: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Antimagic field när den vill som en magic-user av samma level.

Nivå 8: Flesh to Stone: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Flesh to Stone när den vill som en magic-user av samma level.

Nivå 9: Disintegrate: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Disintegrate när den vill som en magic-user av samma level.

Nivå 10: Finger of Death: Beholdern utvecklar ett öga på ett känslospröt som låter den kasta Finger of Death när den vill som en cleric av samma level.
Du glömde att den är extra känslig mot spellen Charm Beholder! :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:
 
Top