Nekromanti Alla D&D:are sanningens ögonblick!!

Kotten

Veteran
/images/icons/dragon.gif Goddag, goddag alla mina vänner som jag en gång var besläckdade med genom min stora kärlek till spelet Dungeons and Dragon:Third edition.. Ska först påpeka att det är ett väldigt bra spel! Ett grymt bra spel, dock har jag funnit ett spel som fallit mig mer i smak nämligen Eon så jag undrar alla ni som seriöst har spelat mycket av både D&D och Eon vad ni tycker om dem två spelen? Regler etc.?

teddy

Warrior
Um.. du har ju spelat båda så du borde ju kunnat säga vad du själv tycker också ;P
Men men alltså spelen är ju inte ens lika varandra (förutom att båda är fantasy). Eon är ju mer *realistiskt* medan D&D är mer för dom som vill vara oövervinliga Hjältar...
Anledningen till att jag igentligen kör D&D är nog pga av Forgotten Realms jag älskar värkligen den världen någe extremt. Men Eon har ju färdighets baserat system (D&D har level system) vilket jag gillar mest.. men världen tycker jag är betydligt sämre (men inte alls dålig)... men men... det jobbigaste med Eon är ju striderna som kan ta ungefär 1 timme! Om man gör exakt som man ska när man kör mot en mäktigt motståndare....... MKT jobbigt med skador och resten av stridssystemet.... men samtidigt så D&D har ju lite väl lätt tycker jag.. så jadu... vad jag tycker är då inget jag skulle säga åt någon annan att gå efter /images/icons/devil.gif

Sereg_UBBT

Swashbuckler
"... det jobbigaste med Eon är ju striderna som kan ta ungefär 1 timme! Om man gör exakt som man ska när man kör mot en mäktigt motståndare....... MKT jobbigt med skador och resten av stridssystemet.... "

Det finns inget "exakt som man skall" i Eon, man kör med de frivilliga regler som man vill ha med. Skippar man de frivilliga reglerna så kommer man på ungefär samma detaljrikedom och snabbhet som i D&D.

Archer

Swashbuckler
Mycket svårt att jämföra D&D och Eon. Det är spel som nästan är totala raka motsatser. Eon har hyffsat (eller i alla fall många) regler och är ganska låg nivå fantasy medans D&D har enkla och relativt få regler med intriktning på riktigt episk fantasy.
Jag föredrar D&D för riktigt episk fantasy och när det gäller lägre nivå på spelandet främst Elric!/Stormbringer 5th ed, WFRP, DoD6 eller DoD'91. Eon var något som fick mig att resa ragg, trots att vi spelade det hyffsat länge.

Duddmannen

Hero
Som att jämföra Glass och Chilinötter

Det är ju två helt olika sorters spel. Det går inte att jämföra dem på samma grunder.

Eon är ett förhållandevis realistiskt och dödligt system med en intressant och varierad värld. Eon har gott om bra moduler och passar mig bäst när jag vill spela eller spelleda djupa och allvarliga kampanjer. Tung betoning på färdigheter och inga gigantiska skillnader mellan rollpersoner och monster. Inte så mycket Hack&Slash.

D&D är å sin sida ett mycket mera underhållande spel. Jag menar detta i betydelsen att det lämpar sig bäst för lättsam action där hjältarna sällan eller aldrig dödas. Det finns gott om moduler och flera intressanta världar att spela i. Monster och magi flödar i större mängder och det kan vara enorm skillnad mellan en rollperson och ett monster. Mycket Hack&Slash.

Detta är i alla fall hur jag tycker att spelen bäst fungerar. Därmed inte sagt att man MÅSTE spela dem så eller att man inte kan vända på steken. Men för mig känns det lika fel att spela seriöst, allvarligt och dödligt i D&D som det gör att spela Hack&Slash i Eon. Man behöver båda spelen och man måste växla mellan dem så fort andan faller på.

Kotten

Veteran
D&D och eon

Jo helt klart skiljer sig spelen men jag tycker inte om vad som ligger i grunden för D&D, grott jagande och slaktande av diverse monster! När man väl är uppe i lvl 20 finner man inte ett möte med 20 orcher skrämmande längre då man kan beräkna att Acn överträffar deras melee bla bla.. Och när man väl kommer in i närstrid så vet man att man har bla bla Hit point.. Bla bla.. Taktik, taktik och återigen taktik och taktiken i D&D ligger inte för rollpersonen den ligger på spelaren. Jag menar det är ju inte särkilt svårt att dö i eon det kanske du vet, förutsatt att man skulle springa runt och jaga i grottor, jämfört med D&D. Visst kan det vara skönt med den där Fantasy känslan som D&D ger men.. För eller senare börjar man känna att det är mennings löst och för lite risker! Det är i alla fall min erfarenheter av D&D. Men skuller jag sett det här forums iunlägget för ett halv år sen så hade jag blivit rosen rasande eftersom D&d är eller rättare sagt var det bästa rollspelet jag spelat...

Kotten

Veteran
Det är nåt jag gillar med Eon

Jag måste säga att det är något som jag verkligen gillar med eon det är att man behöver inte göra det så extremt komplicerat,, I D&D är man fast i det enkla och det simpla,,
Ledsen alla D&D fantaster men eon är en klar överman /images/icons/devil.gif

Archer

Swashbuckler
Re: D&D och eon

Det är just därför (som jag tidigare skrev) jag använder D&D för episka kampanjer där rollpersonerna ÄR mäktiga, och Stormbringer osv för kampanjer som är lägre nivå på.
Ska väl nämna att vårat D&D spelande har varit så gott som befriat från tunnelkrälande och monsterhackande, den arketypiska spelstilen som folk räknar med att man använder då man spelar D&D är långt från det enda sättet man kan spela det på. XP delar jag till exempel ut beroende på olika skeden i ett scenario (se storybased XP i DMG) med betoning på egen bedömning istället för att slaviskt följa reglerna.
Det som fick mig att förkasta Eon var just att världen kändes som en Ereb Altor kopia, och spelets regler kändes som om man försökt kombinera Ro(u)lemaster med Basic Role-play. Jag kan förstå att det finns de som är lyriska över detta spel, men precis som D&D inte faller alla i smaken så är inte Eon min kopp med te.

Azagthoth

Myrmidon
Det finns inget "exakt som man skall" i Eon, man kör med de frivilliga regler som man vill ha med.

Vilket ju gäller i alla spel. Skillnaden är att Neogames (plus en del andra) väljer att skriva spelaren på näsan.

Azagthoth

Myrmidon
Re: Det är nåt jag gillar med Eon

Ledsen alla D&D fantaster men eon är en klar överman

Enligt dig och dina nuvarande preferenser ja. Personligen tycker jag precis det motsatta. Jag gillar att ställa och ställas inför moraliska problem när jag spelleder/spelar och det är mycket lättare att bli riktigt engagerad/få spelarna engagerade om deras beslut har lite större betydelse än huruvida Alberts getter kommer undan regnet.

Storuggla

Champion
Re: Det är nåt jag gillar med Eon

Jag gillar att ställa och ställas inför moraliska problem när jag spelleder/spelar och det är mycket lättare att bli riktigt engagerad/få spelarna engagerade om deras beslut har lite större betydelse än huruvida Alberts getter kommer undan regnet.

Vad är det du säger? Att hans getter ska bli blöta eller? /images/icons/shocked.gif
Den stanken kommer ju inte vara att leka med, blöt get...

Storuggla, bildar kartell

Caens svengelska

"min kopp med te"

Intressant svengelska där........jag brukar göra mig skyldig till sådant, så det är kul att se att jag inte är ensam om det.........

Caen

Eon.
Eon.
Har spelat rätt mycket av båda spelen, senare år har det bara blivit Eon...
Det är kul att hacka monster o gå upp i level...en stund.
Realism är roligare att umgås med.
När man faktiskt kan dö av en armborstskäkta i huvudet.

Archer

Swashbuckler
Roande att det var just det en av mina rollpersoner dog av, och han var en lvl 10 fighter......
D&D blir så realistiskt eller dödligt som man gör det, reglerna är skalbara, även om default är rätt heroiskt. Har man missat att reglerna är rätt formbara efter hur man vill ha dem, då har man vissat något vitalt med D20 systemet.

Men det var inte därför jag svarade på ditt inlägg. Snarare så var det så att jag konstaterar att Eon spelare (och även ett fåtal spelare av andra spel) måste lida av mindervärdeskomplex då de ska in i varenda forum som inte har med deras spel att göra och göra sig löjliga över det spelet. Gillar du Eon, fint, visst, spela det då och var mogen nog att låta andra spela de spel de finner roande.
Det enda du lyckas övertyga mig än mer om är att gammal är bäst, och att erfarenhet går före ungdom.

"Snarare så var det så att jag konstaterar att Eon spelare (och även ett fåtal spelare av andra spel) måste lida av mindervärdeskomplex då de ska in i varenda forum som inte har med deras spel att göra och göra sig löjliga över det spelet. Gillar du Eon, fint, visst, spela det då och var mogen nog att låta andra spela de spel de finner roande."

Jag tror att du i ditt eget inlägg gjorde dig skyldig till samma sak...
Jag uppskattar D&D, men det fanns ingen lust kvar i gruppen att spela det. Vi hade roligare i den andra världen.
Vad gäller forum som inte har med deras spel att göra...vad ska det betyda egentligen?
Jag har spelat o spellett en uppsjö av rollspel i 12 år nu o tycker inte att jag ska förpassas till Eons forum bara för att jag råkar spela det mest.
Jag svarade på frågan i originalinlägget, den frågade ju de som både spelade Eon o D&D...

(känner sig lite sårad)

Archer

Swashbuckler
"Snarare så var det så att jag konstaterar att Eon spelare (och även ett fåtal spelare av andra spel) måste lida av
mindervärdeskomplex då de ska in i varenda forum som inte har med deras spel att göra och göra sig löjliga över det spelet. Gillar du Eon, fint, visst, spela det då och var mogen nog att låta andra spela de spel de finner roande."

-"Jag tror att du i ditt eget inlägg gjorde dig skyldig till samma sak.. Jag uppskattar D&D, men det fanns ingen lust kvar i gruppen att spela det. Vi hade roligare i den andra världen. Vad gäller forum som inte har med deras spel att göra...vad ska det betyda egentligen?"

Verkligen inte. Jag skriver om D&D i D&Ds forum, inte hänger jag på Eon forumet och klagar över det spelet (eller forumet för något annat spel som jag ogillar). Tror du tyvärr missuppfattade mig en del.
Vad jag menar är att det är rätt vanligt att man ser folk som påstår att de spelar Eon (och i andra men färre fall gäller det spelare av något annat rollspel) som sitter och skriver en massa i ett forum som inte är tillägnat deras favoritspel och häver fanatiskt ur sig hur bra deras spel är och hur dåligt det spel som forumet berör är.

-"Jag har spelat o spellett en uppsjö av rollspel i 12 år nu o tycker inte att jag ska förpassas till Eons forum bara för att jag råkar spela det mest. Jag svarade på frågan i originalinlägget, den frågade ju de som både spelade Eon o D&D..."

Självklart så ska du inte förpassas till Eon forumet enbart. Varje forum är fritt att besöka.

Men betrakta följande som var ditt svar;
"Eon.
Eon.
Har spelat rätt mycket av båda spelen, senare år har det bara blivit Eon...
Det är kul att hacka monster o gå upp i level...en stund.
Realism är roligare att umgås med.
När man faktiskt kan dö av en armborstskäkta i huvudet."

Även om detta var ett direkt uttalande om hur mycket bättre Eon är än D&D (enligt din åsikt) kan det även tolkas som rena nedklankandet på D&D för att det råkar i grundläggande spelstil vara mer heroiskt och även är flexibelt att tillåta spelande från rena dungeon crawls till intressant karaktärsspelande.

Ett spel blir vad man gör det till, detta gäller i synnerlighet D&D som faktiskt i DMG tar upp sådana saker hur man ändrar på reglerna för att anpassa det efter spelstilen, göra strider mer eller mindre dödliga osv. Det som de flesta missar är hur flexibelt spelet är, det innehåller tillräckligt med information för att spela grisodlar kampanjer till den episkt heroiska stil som är "standard" stil i spelet (dock långt från den enda möjliga). Många fastar också just i monsterröjande och level fällan, jämför det i stor utsträckning med rena datorspel som Diablo 1 och 2. Detta är oerhört synd då spelet har så mycket mer att erbjuda.

Min egen kampanj till exempel är ganska långt från "standard" spelstilen och är en variant av The Enemy Within kampanjen (för WFRP) som anpassats och modifierats för att passa in i D&D. Betoningen ligger därmed på rollspelande mellan karaktärer och uppnystandet av ett antal otrevliga intriger och händelseförlopp. Strid är något som i denna kampanj är mycket sällsynt.

Visst fint tycker du, vad har detta med mitt inlägg att göra, och är du inte lika hemsk som du påstår att jag är med detta förklarande av D&Ds flexibilitet och förklarande hur man kan spela det på ett annat sätt.
Jag tog endast upp dessa punkter för att klargöra att det kanske hade varit bättre att beskriva vad du såg som för och nackdelar med både Eon och D&D, som båda är mycket bra spel men i grundutförande riktar sig till olika kampanjstilar, istället för att häva ur sig "Eon, Eon". Där efter kunde du kanske sagt att du föredrog Eon, och varför.

Jag vill också påpeka att detta svar inte endast berör saker som skrivits i D&D forumet, eller rör D&D utan att fenomenet "mitt spel är bättre än ditt spel, och jag måste klanka ned på ditt i forumet"-syndromet tycks genomsyra de flesta forumen på WRNU. Och inte för att jag vill vara elak, men oftast så ser jag detta beteende bland de som spelar Eon, även om det även finns spelare av andra spel som också då och då hänger sig åt detta syssla som förstör en annars trevlig stämning i WRNUs forum.

-"(känner sig lite sårad)"
Jag ber om ursäkt för detta, var inte meningen att du skulle bli det. Anledningen till att jag skrev förra svaret och detta är att jag börjar bli mer än trött på denna form av forum-terrorism, avsiktlig eller ej. Kritiken ska ses som allmänt riktad till de som sysslar med det, och inte till dig personligen. För att korta av det hela, det handlar om Forums-ettiket.

Azagthoth

Myrmidon
Och inte för att jag vill vara elak, men oftast så ser jag detta beteende bland de som spelar Eon, även om det även finns spelare av andra spel som också då och då hänger sig åt detta syssla som förstör en annars trevlig stämning i WRNUs forum.

Sakta i backarna nu, nästan lika många spelar ju Neotech...

(kunde inte låta bli)

"kan det även tolkas som rena nedklankandet på D&D"

Jag menade faktiskt att det ÄR roligt att hacka monster o få xp.

"det kanske hade varit bättre att beskriva vad du såg som för och nackdelar med både Eon och D&D, som båda är mycket bra spel men i grundutförande riktar sig till olika kampanjstilar"

Hur är det med de andra svaren på den här tråden?
Dessutom sa jag ett par saker jag gillar/ogillar.

Överhuvudtaget känner jag mig lite förvirrad över hur upprörd du blev.
Frågan VAR vilket av spelen man tyckte bäst om.