"Snarare så var det så att jag konstaterar att Eon spelare (och även ett fåtal spelare av andra spel) måste lida av
mindervärdeskomplex då de ska in i varenda forum som inte har med deras spel att göra och göra sig löjliga över det spelet. Gillar du Eon, fint, visst, spela det då och var mogen nog att låta andra spela de spel de finner roande."
-"Jag tror att du i ditt eget inlägg gjorde dig skyldig till samma sak.. Jag uppskattar D&D, men det fanns ingen lust kvar i gruppen att spela det. Vi hade roligare i den andra världen. Vad gäller forum som inte har med deras spel att göra...vad ska det betyda egentligen?"
Verkligen inte. Jag skriver om D&D i D&Ds forum, inte hänger jag på Eon forumet och klagar över det spelet (eller forumet för något annat spel som jag ogillar). Tror du tyvärr missuppfattade mig en del.
Vad jag menar är att det är rätt vanligt att man ser folk som påstår att de spelar Eon (och i andra men färre fall gäller det spelare av något annat rollspel) som sitter och skriver en massa i ett forum som inte är tillägnat deras favoritspel och häver fanatiskt ur sig hur bra deras spel är och hur dåligt det spel som forumet berör är.
-"Jag har spelat o spellett en uppsjö av rollspel i 12 år nu o tycker inte att jag ska förpassas till Eons forum bara för att jag råkar spela det mest. Jag svarade på frågan i originalinlägget, den frågade ju de som både spelade Eon o D&D..."
Självklart så ska du inte förpassas till Eon forumet enbart. Varje forum är fritt att besöka.
Men betrakta följande som var ditt svar;
"Eon.
Eon.
Har spelat rätt mycket av båda spelen, senare år har det bara blivit Eon...
Det är kul att hacka monster o gå upp i level...en stund.
Realism är roligare att umgås med.
När man faktiskt kan dö av en armborstskäkta i huvudet."
Även om detta var ett direkt uttalande om hur mycket bättre Eon är än D&D (enligt din åsikt) kan det även tolkas som rena nedklankandet på D&D för att det råkar i grundläggande spelstil vara mer heroiskt och även är flexibelt att tillåta spelande från rena dungeon crawls till intressant karaktärsspelande.
Ett spel blir vad man gör det till, detta gäller i synnerlighet D&D som faktiskt i DMG tar upp sådana saker hur man ändrar på reglerna för att anpassa det efter spelstilen, göra strider mer eller mindre dödliga osv. Det som de flesta missar är hur flexibelt spelet är, det innehåller tillräckligt med information för att spela grisodlar kampanjer till den episkt heroiska stil som är "standard" stil i spelet (dock långt från den enda möjliga). Många fastar också just i monsterröjande och level fällan, jämför det i stor utsträckning med rena datorspel som Diablo 1 och 2. Detta är oerhört synd då spelet har så mycket mer att erbjuda.
Min egen kampanj till exempel är ganska långt från "standard" spelstilen och är en variant av The Enemy Within kampanjen (för WFRP) som anpassats och modifierats för att passa in i D&D. Betoningen ligger därmed på rollspelande mellan karaktärer och uppnystandet av ett antal otrevliga intriger och händelseförlopp. Strid är något som i denna kampanj är mycket sällsynt.
Visst fint tycker du, vad har detta med mitt inlägg att göra, och är du inte lika hemsk som du påstår att jag är med detta förklarande av D&Ds flexibilitet och förklarande hur man kan spela det på ett annat sätt.
Jag tog endast upp dessa punkter för att klargöra att det kanske hade varit bättre att beskriva vad du såg som för och nackdelar med både Eon och D&D, som båda är mycket bra spel men i grundutförande riktar sig till olika kampanjstilar, istället för att häva ur sig "Eon, Eon". Där efter kunde du kanske sagt att du föredrog Eon, och varför.
Jag vill också påpeka att detta svar inte endast berör saker som skrivits i D&D forumet, eller rör D&D utan att fenomenet "mitt spel är bättre än ditt spel, och jag måste klanka ned på ditt i forumet"-syndromet tycks genomsyra de flesta forumen på WRNU. Och inte för att jag vill vara elak, men oftast så ser jag detta beteende bland de som spelar Eon, även om det även finns spelare av andra spel som också då och då hänger sig åt detta syssla som förstör en annars trevlig stämning i WRNUs forum.
-"(känner sig lite sårad)"
Jag ber om ursäkt för detta, var inte meningen att du skulle bli det. Anledningen till att jag skrev förra svaret och detta är att jag börjar bli mer än trött på denna form av forum-terrorism, avsiktlig eller ej. Kritiken ska ses som allmänt riktad till de som sysslar med det, och inte till dig personligen. För att korta av det hela, det handlar om Forums-ettiket.