Nekromanti Alla lika, alla olika i rollspelskulturen ?

Johan K

Gammal & dryg
Sitter här & funderar lite om rollspelskultur..
Först & främs, existerar den någon sdåan kultur ? Sedan, hur ser den ut, om det nu finns något dylikt ? Finns det nån gemensam nämnare, förutom då att vi lirar rollspel..

Hjalle

Swashbuckler
Re: Aha?

Utom jag, jag är en jätteärkig hiphopcowboyninja, till hälften rymdfaun och till hälften OND demonkänguru.

-Hjalle, kanske.

Grendel

Warrior
Det är väl samma känsligt utförda indelning som att fösa ihop alla som bryter mot någon lag under etiketten "Kriminella" ungefär. Allt från snattande småglin till mördare och våldtäktsmän. :gremsuck:

solvebring

Superhero
Rollspelskulturen är stor, och har nog många undergenrer. Jag skulle hellre kalla det för fantasi-etc/nörd-kultur. För alla inom den gillar oftast böcker, filmer, spel, rollspel etc. av sådant slag, alltså fantasy, skräck, sience fiction osv osv - för man får fasktiskt lov att säga att allt sådant är "vårt" - vi rollspelare-nörds-coola genrer-specialballubashit-nissar. Fast man kan inte säga, "här är alla lika". För vissa vill ha Fantasy, vissa vill ha Skräck, vissa vill ha Sience Fiction etc. Vi har en kultur, men det hela kan inte heta "rollspelskultur", för då är man bara inne på en del utav den kultur jag pratar om, inne på en av dess genrer. Fast svar på din fråga samtidigt, ja - vi har en egen kultur och det är just rollspel för oss rollspelare... "Vad har vi gemensamt?" Rollspel!!! Och olika "sago"-genrer som grundar olika rollspel. Ett rollspel består av mer parter än bara "här är ett spel"... Det handlar om historier, språk, genrer, vapen, psykologi, tänkande, SO, Historia, Folklore etc etc etc etc också... Hoppas ni fattar! :gremgrin:

Wictor

Warrior
Skäggen!

Långa, ibland yviga, ibland toviga och ganska ofta mäktiga skägg. Det är typ bara bikers som tenderar att vara mer skäggiga än rollspelare. Vad beror det på månntro??? Nån undermedveten form av Gandalf-dyrkande eller nåt åt det hållet kanske.

Sen så är det inom de flesta rollspelskretsar, i alla fall fantasykretsarna, förbjudet att säga något negativt om Tolkien eller hans verk. Man kan åka på rejält med pisk om man gör det. Jag vill nog hävda att det är någon form av självcensur.

solvebring

Superhero
Tokien [något OT]

Hahaha! Då är det synd om mig... Jag har kritiserat Tolkien, även fast han är min litterära gud. Finns nog en eller två trådar då det diskuteras om honom, och då jag tar upp hans sämre sida och vad folk konstaterar är hans sämre sida... Men det är sant, jag säger inte att han och hans verk är dåliga - tvärtom... Varenda liten fantasynisse diggar nog den mannen ja!

P.S. Min skäggväxt är lam... jag får nog inte vara med... :gremgrin:

G

Guest

Guest
Re: Tokien [något OT]

Varenda liten fantasynisse diggar nog den mannen ja!
Generaliseringar är fel för allt utom slätrukna exempel och befolkningar under 2 pers, så jag kan på rak arm säga att jag hade hellre sett någon annan författare på tolkiens plats.