Björn den gode
Swashbuckler
Det är inte så ofta som jag köper äventyr/kampanjmoduler men nu har det i vart fall gjorts och ska spelas under julen. Något som jag funderar på är dock att äventyret (kanske av nödvändighet) är väldigt alla vägar bär till Rom-rälsat. Det är alltså inte så att det finns en tidslinje med händelser men det finns en hel del saker som kommer att inträffa oavsett vad spelarna gör. Till och med slutet är färdigskrivet och det är endast graden av inblanding som rollpersonerna kan påverka (typ, antingen räddar dom världen eller så gör en slp det).
Lite sugen är jag på att öppna upp det kanske till den grad att jag helt enkelt bara använder miljöerna och antagonisterna och låter spelarna bestämma händelseförloppet. Fast då är jag lite rädd för att de inbyggda dramatiska elementen försvinner (samt att det kanske blir väldigt svårt att spela senare utgivna äventyr i kampanjen). Så frågan är väl lite, vad har ni för erfarenhet av köpta äventyr, bör de spelas som de är skrivna eller inte. Eller, är en sån här rälsning helt ofarlig eftersom spelarna antagligen ändå inte kommer få veta att dom inte kunde påverka slutet utan bara vägen dit?
Lite sugen är jag på att öppna upp det kanske till den grad att jag helt enkelt bara använder miljöerna och antagonisterna och låter spelarna bestämma händelseförloppet. Fast då är jag lite rädd för att de inbyggda dramatiska elementen försvinner (samt att det kanske blir väldigt svårt att spela senare utgivna äventyr i kampanjen). Så frågan är väl lite, vad har ni för erfarenhet av köpta äventyr, bör de spelas som de är skrivna eller inte. Eller, är en sån här rälsning helt ofarlig eftersom spelarna antagligen ändå inte kommer få veta att dom inte kunde påverka slutet utan bara vägen dit?