Nekromanti Alla var vi nybörjare...

Ackerfors

Alas, your rapids!
...eller?

När jag kom hit till forumet första gången i Januari 2001 så var jag en ung, grön rollspelare som egentligen inte hade något vettigt att skriva, men jag skrev ändå (vilket jag fick höra när jag fick min första varning av Johnny ). Jag skulle antagligen blivit klassad som "jobbig nybörjare" på Eon-forumet om jag hade registrerat mig idag.

Men hur var det för er? Var ni den där nybörjaren som skrev "meningslösa" inlägg eller kom ni hit som redan allvetande rollspels-gurus (förlåt uttrycket, Krille )?

Jag antar att det här inlägget riktar sig främst till "veteranerna", men låt inte det skrämma någon. :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mitt första inlägg över huvud taget var en lång analys av Susanne Ljungs osammanhängande och opålästa kritik av fantasy i allmänhet och Tolkien i synnerhet, i Expressen. Innan dess hade jag visserligen hängt på forumet ett tag, men inte orkat skriva något själv. Efter det långa inlägget har jag gått över till att skriva korta poänglösa inlägg som det här. :gremcool:

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja, det var ju ett hyffsat debutinlägg måste jag säga. Mitt debut-inlägg var kanske liiiite vettigt, men det blev bara en lång härva tvåraders "jag-håller-med"-inlägg... :gremblush:

Troberg

Sinister eater
Jag kom hit genom att Tamshan lurade hit mig genom att skriva ett inlägg där han påstod att jag sagt något om Magnus Seter som jag inte sagt, varefter jag var tvungen att reda ut det.

Sedan låg jag lågt ett tag eftersom jag mestadels var utomlands på en uppringd lina.

När jag kom tillbaka till Sverige så började jag posta mina visdomsord. Det ena ledde till det andra och nu blir ni inte av med mig...

Tvärt emot vad jag brukar göra så lurkade jag alltså inte någon längre period innan jag började drabba er...

Jag hade redan över ett decennium av rollspelserfarenhet (i fler spel än vad jag kan räkna upp) när jag började posta, så mina korkade inlägg kommer sig mer av min oförmåga att hålla mig till ämnet eller att använda seriösa argument än av okunskap.

Jag blev inspirerad att söka efter mitt eget första inlägg . Konstigt nog svarade Krille på det, och senare också Vindhand på Krilles inlägg. Då kändes det inte stort. Nu gör det det inte heller. Men ändå :gremgrin:

/BD, kollar sitt förflutna

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Inte jag! …

Jag hade hängt en del på Target Games DoD-forum innan jag upptäckte wrnu. Jag vill minnas att bl.a. Krille, Hatten och Magnus Seter hängde där.

Det dröjde dock en stund innan jag postade mitt första inlägg för nästan exakt tre år sedan.

Jag försöker begränsa mig till att svara på inlägg som handlar om något jag känner till, en fråga jag kan besvara, eller något jag har en bestämd uppfattning om, men på senare tid har jag av någon outgrundlig anledning börjat skriva en del OT-inlägg (ger mig själv en smäll i bakhuvudet).

Jag har spelat massor av olika rollspel sedan 1982, så jag har förhoppningsvis lyckats undvika »meningslösa« inlägg (även om jag inte tycker att ett inlägg är meningslöst bara för att andra redan ställt samma fråga femtio gånger). Jag skulle inte vilja påstå att jag är allvetande – möjligen mångvetande.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jomän....

...men det var så länge sedan att jag knappt kommer ihåg nånting av det.

I alla fall hette jag "Olsson" på forumet före jag hette Dnalor, och några av mina första frågor var huruvida DoD och D&D var samma spel på olika språk eller inte :gremtongue: samt en regelfråga till Eon :gremshocked:.

Johan K

Gammal & dryg
Oj, nu så måste jag ju tänka !

Yaaa, vilken bra fråga.... Kommer knappt ihåg hur det var. Men man ju lite grön får man ju säga.... Man vågade ju knappt ge sig in i disskutionerna.
Men som tur var så hade man ju typ spelat rollspel i 14 år innan jag registrerade mig här.
Sen så kommer jag nästan ihåg hur det riktigt gammal forumet var.. Innan det bytte till den här layouten.

/ Johan K, som plötsigt blev otroligt nostalgisk

Sodivra

Champion
Jag har ofta länkat till mitt första inlägg, nu senast i mitt 5000:e inlägg, där jag också skriver om hur jag utvecklats på forumet.

Vad mer kan jag säga? Krille och Vindhand svarade och blev mina förebilder, och jag fick en del insikt om rollspelsmakande. Krille och Vindhand - En bra start på forumet. :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
jag kom hit strax efter min Chronopia-som-senare-övergick-i-Neotech-period och började debattera om Cybertech och Automateld med synnerligen knagglig svenska och en något konstig inställning till rollspel kan jag tycka såhär i efterhand, men så spelade vi bara actioninriktade kampanjer där den enda rollgestaltningen bestod i 'hur skulle han handla här' och inget internt snack eller nånting. på den tiden visste man inte bättre heller.. ignorance is bliss. :gremsmile:

jag var alltså således en ganska grön rollspelare, men jag drog igång en riktig debatt även om det kankse inte kom något gott ur den, det var alltså en klassisk Eon-tråd av en gröngöling :gremwink:

efter debuten blev det en del softa inlägg som bara svarade direkt på frågor utan egentlig input. jag hade ett ganska långt uppehåll från forumen då jag inte ens kom hit och lurkade, och efter den perioden är jag ganska säker på att jag hade mognat en del som rollspelare.. så var jag aktiv en stund och kämpade mig upp till 600 inlägg sakta men säkert. bara för ett tag sen började jag bli riktigt (dagligt) aktiv igen och fyllde 700 för ett tag sen, och i augusti fyller jag tre forumår. :gremsmile:

Nu? Jag är elitist som gnäller på Eon-njubisarna och håller mig utanför de djupa disjussionerna eftersom jag är för slackig för att orka. En laid-back standardforumist helt enkelt. jag skulle kunna sitta på 2-3 tusen inlägg nu som resten av 'veteranerna' men jag tar det som en garant för att jag skrivit mindre skitsnack än alla andra. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Visst var vi *edit*

När jag läste igenom alla mina inlägg på DoD-forumet en gång (för att samla in information) så tänkte jag "Hjälp vad ostrukturerat".. Jag skämdes nästan lite då för mitt snurriga och osammanhängande skrivande samt att jag kunde svara på vilket meddelande som helst, eftersom jag ibland trodde att det var mitt inlägg de svarade på (händer än idag :gremcrazy:).. Jag hoppas att det har förbättrats.. Jag vet definitivt att jag har ändrat på sättet att skriva inlägg, särskilt eftersom jag först kom hit i tron att jag kunde allting om DoD och att mina husregler var bäst.. Numera är jag lite mer ödmjuk än så..

Det enda jag kom ihåg var ett rejäl nybörjarmisstag var att jag svarade på <A TARGET=old HREF=http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Cat=&Board=DoD&Number=29099&Forum=DoD&Words=&Match=Entire%20Phrase&Searchpage=0&Limit=9999&Old=allposts&Main=15653&Search=true#Post29099>jättegamla inlägg</A> (jag var van vid "bumpande" trådar) medan jag läste igenom alla de gamla DoD-trådarna..

Mitt första DoD-inlägg (samma dag).. Rätt neutralt svar detta också..
Min första trådstart (5 dagar efter registrering).. Hmmm, vettig fråga (IMHO)..
Blir lite stoltare när jag ser vilka första inlägg jag gjorde..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nog skrev fler meningslösa inlägg när han var som mest aktiv än när han var nybörjare

<FONT SIZE=1>[edit] Lade dit min första inlägg och tråd efter att ha sett andra gjort det</FONT>

Balderk

Swashbuckler
Nja, jag var nog varken guru (absolut inte guru). Men jag vet inte om jag klassades som jobbig-nybörjare heller. Det var ju bara snart 13 månader sedan. Visst jag skrev nog några mindre intelligenta inlägg på D&D-forumet (det enda jag hängde på, nådde först 100-inläggs gränsen i september förra året, fem månader efter jag registrerade mig), men vad andra forum-användare tyckte om mig vet jag faktiskt inte. Idag finns det nybörjare på D&D forumet jag tyvärr kan störa mig lite på, jag kanske var lika dan förut, men det vet jag inte. Så nu har jag bestämt mig för, om någon skulle vara intresserad (yterrst liten), att länka till ett sökresultat på mina 25 första inlägg. Om ni vill får ni alltså bedömma själva. :gremsmile: Okej, här är min första trådstart iaf...(ändrad)
Någon som hängde där då och fick en uppfattning om mig kan ju annars berätta lite, jag lovar att inte ta illa upp :gremwink:

Men jag tror det är rätt naturligt att vara lite jobbig i början särskillt om man, som jag, aldrig hängt på ett forum tidigare. Så vet man inte riktigt hur man ska förhålla sig, på min tid fanns ju inga specifika forum-FAQs heller...

/Balderk, har mognat med tiden :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Kolla Arvidos kommentar i min första tråd

Letade upp mitt första inlägg, vilket var en trådstart. Skrockade något åt Arvidos replik angående mitt nick :gremgrin:

HÄR!

Rising

Vila i frid
Ärs, hatar återblickar...

Mitt första inlägg var inget roligt utan bara en fråga på kontaktforumet, men i mitt tredje inlägg började jag fila på den typiska Risingska stilen att skriva inlägg (med uppradningar, teoretiserande och exempel) (även om jag hoppade in rätt sent i tråden): (och där började jag även kluret på tankegångarna som jag sedan skulle fortsätta med i "En Studie i Skräck")

Ett annat halvtypiskt Risingskt drag visade sig i slutet på mitt fjärde inlägg där jag skriver "fuck the rules!" Värst vad barnslig jag var på den tiden. Jag känner inte alls igen mig själv.

Mitt åttonde inlägg är det jag brukar tänka som mitt första. Flowers and Fantasy-rollspelet.

Och sedan, mitt tjugosjätte inlägg är tragiskt nog det första kluret på spelet som sedan skulle bli Mytomnesia och som sedan skulle vävas in i Eskapix... Min inproduktivitet är som ett spöke som kommer och skräms från det förflutna...

Buhuu... läskigt. Men jag tycker jag hann göra ett par schyssta inlägg redan som Grisodlare.

/Rising
tycker bara man stöter på läskiga saker när man kollar de där gamla inläggen...

Storuggla

Champion
Nu vet inte jag hur man räknar ut om man klassas som "veteran" men what the hö. Mitt första inlägg skedde efter en tids lurkande. Den förlösande faktorn till att jag reggade mig var något som skedde under ett spelmöte, vilket jag bara var tvungen att dela med mig av. Och Fearsome Jake Ike lever än...

Storuggla, mår urkel

Balderk

Swashbuckler
Re: Ärs, hatar återblickar...

Mitt åttonde inlägg är det jag brukar tänka som mitt första. Flowers and Fantasy-rollspelet.
Det där spelet verkade ju seriöst riktigt häftigt! Vad har det blivit av det? Är det det som nu är CCC eller? Att du skrev ett sånt där häftigt åttonde (första :gremsmile: ) inlägg var ju riktigt coolt. Jag har knappt ännu skrivit nått i samma klass :gremsmile: (inte så bra betyg på mig mao :gremsmirk: )...

/Balderk

Storuggla

Champion
Citat:
Storuggla, som tittar på en västernrulle på Ztv just nu...

'Detta, mina herrar, är det första bevarade exemplet på Fredrik 'Storuggla' Hanssons välkända ovidkommande kommentarer...
Är det? Oj? När började jag med det? Jag minns inte själv... o_O

Storuggla, sväljer pepparkorn

Nightowl

Champion
Heh!

Speciellt då jag vid flera tillfällen utmanat folk på att slås, det borde falla under någon gammal lag mot dueller eller liknande.
Jag betraktar det nog mer som 'uppmaning till offentlig förnedring' vilket också antagligen är förbjudet... :gremgrin:

Erik, smörar