Nekromanti Allmän intressekoll av skype-spel

Feuflux

omjonasson.se
Bakgrund:
Jag spelar rollspel över skype (typ) varannanmåndag klockan 20-22. Det är ungefär så mycket tid jag prioriterar att lägga på rollspel i nuläget. Fast jag är lite sugen på att hitta på något den där andra måndagen, och spelleda något enkelt (jag är spelare i den nuvarande kampanjen).

Premiss:
Ingen kampanj. Ingen fast spelgrupp. Inget avancerat regelsystem (typ inget alls, rulla en/två tärning(ar), högt är bra). Jag hittar på en setting, ett äventyr och 3-4 intresserade spelare hittar på en rollperson och sen spelar vi. Jag skapar någon slags presentationstråd ett par dagar i förväg.

Önskemål:
Ibland ser man på forumet folk som skriver "jag har inte tid att spela", "jag har ingen spelgrupp", "jag har flyttat till <stad> och letar efter spelare". Jag vill spela med er. (Jodå, jag spelar gärna med er andra också.)

Och den här tråden går då ut på att se om en handfull personer tycker det här verkar intressant alls. För annars så kan jag ju lägga ner det här och leta upp någon ny tv-serie att följa istället. Och tycker ni att ni vet för litet om mig för att våga spela med mig så:
* 34-årig småbarnspappa.
* Bor i Linköping, men pratar småländska. Kan inte trovärdigt härma östgötska (eller annan dialekt) om så mitt liv hängde på det. Är inte så intresserad av att försöka heller.
* Programmerare (bevis finns här: http://omjonasson.se/rollspel/)
* Bättre på humor än på skräck. Ogillar strid/våld i rollspel mer och mer med åldern (det får gärna förekomma, men det är inte viktigt).

Trollkalle

Veteran
Jag skulle gärna vilja spela rollspel över Skype men jag är bara 12 år och är förmodligen för liten för dig ????. Om inte så får du gärna PM:a mig.

Feuflux

omjonasson.se
Det här är en intressetråd så det krävs lite gensvar här för att vi ska ta oss till steg två. Steg två är då att jag skapar en tråd när jag har en färdig spelidé och bjuder in folk att anmäla sig. Öppen anmälan och inga PM, men som sagt, vi får se om det finns något grundintresse.

(Jag har inte spelat med tolvåringar sedan jag var en själv, men det enda problemet jag kan komma på är vad dina föräldrar säger om du skulle spela rollspelet över nätet med nån skum 34-åring. :wink: )

Björn den gode

Swashbuckler
Skulle säga att det är 50/50 för mig, beroende på om spelmanslaget jag är med i bestämmer sig för att spela på måndagar eller inte (just nu spelar vi måndagar och torsdagar men vi kommer gå ner till en dag om ett par veckor men inte bestämt vilken dag det blir).

Är 32 år, industrimatematiker men för tillfället folkmusikfolkhögskolestuderande. Misärlajvare, dirty hippiespelare och allmänt intresserad (ja.. av typ allt ja.).

Feuflux

omjonasson.se
136 visningar, 3 likes och 2 personer som skrivit. Typ 1500 medlemmar på forumet om jag lyckas avläsa användarförteckningen korrekt.

Då är frågorna:
  • Hur många läser alls evenemangsforumet?
  • Hur många är direkt ointresserade av skype och läste inte vidare?
  • Hur många är direkt ointresserade av Feuflux och läste inte vidare?
  • Hur många är direkt ointresserade av att prova något nytt och läste inte vidare?
  • Hur många tyckte tråden var för generell och brydde sig inte?
  • Hur många av de 136 visningarna (som inte är 136 unika personer vad jag vet) kan vara intresserade utan att de sagt något?
Sooooo many questions. Nåja, 19 oktober är nog tidigaste speldagen, så får vi se om jag fått någon inspiration innan dess. :)

IcarusDream

Anti-populist
Feuflux;n120945 said:
136 visningar, 3 likes och 2 personer som skrivit. Typ 1500 medlemmar på forumet om jag lyckas avläsa användarförteckningen korrekt.

Då är frågorna:
  • Hur många läser alls evenemangsforumet?
  • Hur många är direkt ointresserade av skype och läste inte vidare?
  • Hur många är direkt ointresserade av Feuflux och läste inte vidare?
  • Hur många är direkt ointresserade av att prova något nytt och läste inte vidare?
  • Hur många av de 136 visningarna (som inte är 136 unika personer vad jag vet) kan vara intresserade utan att de sagt något?
Sooooo many questions. Nåja, 19 oktober är nog tidigaste speldagen, så får vi se om jag fått någon inspiration innan dess. :)

Jag hade anmält intresse.. men jag har redan 3 Skypespel igång. Men jag gillar inititiativet.

Hellzon

Långsamma Vargen
Feuflux;n120945 said:
Här fastnade jag. Jag har också funderat på Skyperollspel, men i så fall skulle jag vilja prova på specifika spelsystem från bucketlisten.

Sen kräver väl Skype ett visst setupjobb men det är ju sånt som ingår ändå.

Feuflux

omjonasson.se
Hellzon;n121036 said:
Här fastnade jag. Jag har också funderat på Skyperollspel, men i så fall skulle jag vilja prova på specifika spelsystem från bucketlisten.

Sen kräver väl Skype ett visst setupjobb men det är ju sånt som ingår ändå.
Bra kommentar. Jag är väl rätt ointresserad av regelsystem antar jag. Ska jag spelleda ett engångsscenario på två timmar vill jag inte först lägga fyra timmar (siffra gripen ur luften) på att lära mig regler.

Att skaffa och använda skype är väl inget krångligt, eller vad menar du med setupjobb? Det stora problemet brukar väl vara att få hela spelgruppen att vara inloggad i tid... :grin:

Trollkalle

Veteran
Feuflux;n121040 said:
Bra kommentar. Jag är väl rätt ointresserad av regelsystem antar jag. Ska jag spelleda ett engångsscenario på två timmar vill jag inte först lägga fyra timmar (siffra gripen ur luften) på att lära mig regler.

Att skaffa och använda skype är väl inget krångligt, eller vad menar du med setupjobb? Det stora problemet brukar väl vara att få hela spelgruppen att vara inloggad i tid... :grin:
Att alla kan vara inloggade i tid kan man ju fixa med typ Sms eller något liknande ????

Hellzon

Långsamma Vargen
Feuflux;n121040 said:
I mitt fall att införskaffa en mikrofon. :p

Feuflux

omjonasson.se
Hellzon;n121087 said:
I mitt fall att införskaffa en mikrofon. :p
Haha, det var så uppenbart att jag inte tänkte på det! Jag försökte spela med laptopens inbyggda mikrofon nån gång i början, men då var det typ ingen som hörde vad jag sa. Så headset rekommenderas absolut.

frulling

Veteran
Är väll rimligt som läsare att besvara frågorna:
  • Hur många läser alls evenemangsforumet? - Vet ej
  • Hur många är direkt ointresserade av skype och läste inte vidare? kör själv över skype och en av andledningarna att jag kollade in
  • Hur många är direkt ointresserade av Feuflux och läste inte vidare?- bra med info om möjlig spelledare
  • Hur många är direkt ointresserade av att prova något nytt och läste inte vidare? - lite av problemet, för lite tid(från min horisont) sedan är ju nytt lite skrämmande rent allmänt
  • Hur många tyckte tråden var för generell och brydde sig inte? - den var mycket generel och det tror jag begränsar, då jag ofta läser evangemang posterna tycker jag se att vissa system drar mer intresse än de mer allmänna.
  • Hur många av de 136 visningarna (som inte är 136 unika personer vad jag vet) kan vara intresserade utan att de sagt något? - säkert flera om det blir mer konkret
Även svårt att svara snyggt då punktlistan strulade lite.

Feuflux

omjonasson.se
Har grubblat lite och kommit fram till att jag kan tänka mig följande fyra kategorier av "skype-måndag"-spel:
  • Kings Peace - medeltid utan magi och märkliga raser. Rollpersonerna är typ en riddare med följe som på kungens uppdrag ser till att freden i riken bibehålls. Ett äventyr kan vara "se till att baron A och baron B inte hamnar i väpnad konflikt över vem som har jakträttigheter i skog C". Diplomati, intriger, medlande, och svärd i magen på de som inte kan lyssna!
  • SCP - Secure, Contain & Protect (http://www.scp-wiki.net/). Rollpersonerna är agenter i SCP Foundation och skyddar allmänheten från övernaturligheter. Arkiv X/Skräck-ish. Befolkningen ska helst inte veta vad vi räddar dem ifrån, eller hur många av oss som dör i tjänst.
  • Feng Shui - en nedbantad regelversion av actionspelet. Rollpersonerna är poliser (eller civila hjälpredor?) som försöker hålla maffian och andra otäckingar stången i den fiktiva staden High Chai. Håll knytnävarna redo.
  • Serenity - här har jag en portal kodad sen gammalt med bl.a. en karaktärsgenerator. Behöver bygga om den lite för att slippa radera gamla rollpersoner för att få plats med nya. Har ni inte sett tv-serien så gör så på en gång. Western in space! Rollpersonerna är besättningen på ett Firefly class spaceship och flyger runt i "the Verse" i jakt på jobb. Lagbrott och att umgås med kräk hör till vardagen, men en grundregel är att alla måste ha ett hjärta av guld (typ).
Jag kommer återkomma igen när jag har något konkret att presentera, men det blir något av de ovanstående.

Jimmy

The One Ringkvist
Jag är intresserad. Men måndagar är en skitdålig dag.

Feuflux

omjonasson.se
Jimmy;n122977 said:
Jag är intresserad. Men måndagar är en skitdålig dag.
Det här är det sämsta med multiplayer-hobbies. Om man väl lyckas hitta 3 pers man vill lira med så är det:
  • "Jag kan lira på onsdagar efter klockan 20, förutom de här fem undantagsfallen."
  • "Jag kan på på onsdagar och torsdagar mellan 17 och 21, fast bara udda veckor".
  • "Jag kan alla dagar och tider, förutom onsdagar och torsdagar".
Gah! Nåväl, jag kan möjligtvis spela på onsdagar också. Dvs måndag 20-22 eller onsdag 20-22. Får väl inkludera en omröstning om dag när jag väl får upp en tråd.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag hoppas detta blir av!

Personligen är jag helt ointresserad av att spela över Skype men kör hårt och lycka till!

JJoghans

Regelknackare
Spel via voicecomm är det sätt jag är tvungen att använda för att över huvud taget få ihop en spelgrupp. :p Jag spelledde i fjol vinter ett normallångt äventyr (vi använde Hangouts) och det funkade ganska bra. Spelarna var uteslutande gamla vänner som spelat med mig tidigare (i olika konstellationer), men som nu är spridda över landet.

Det där att somliga bara kan vissa tider och att andra bara kan ibland, är nog dessvärre något man får acceptera. Jag blev tvungen att:

1) Bestämma en fast dag och tid varje vecka. Spelarna höll med om att detta var bästa lösningen. Om de visste att det var onsdagkvällar som gällde så hade de lättare att boka in spelsessionerna.
2) Inför varje spelmöte lade jag upp ett event på facebook, som en påminnelse om tilldragelsen. Där kunde jag även se hur många som trodde att de kunde närvara den veckan. Jag hade 6 spelare i gruppen, och i snitt närvarade 3-4 vid varje tillfälle. Endast en av spelsessionerna hade full uppslutning. Om jag fick färre än 2 spelare så ställde jag in den veckan, men jag borde kanske ha satt gränsen vid 3.
3) Jag spelade in varje session och laddade upp den till spelgruppens facebooksida i form av en mp3-fil. På så vis kunde de som inte varit med hålla sig ajour med vad som hände i äventyret, och den var även till nytta för mig som spelledare (för att kolla upp vad som sagts tidigare, vad jag hade kallat improviserade SLP:er, osv).