Nekromanti Allmän kroppsstorlek.

Pendragon

Swashbuckler
En rollpersons storlek är något som får alldels för lite spelteknisk effekt i Eon anser jag.
Dels borde det ha mer betydelse vid manövrer som tacklingar.
Elnigt du nuvarande reglerna så blir det hyfsat jämt mellan en Henea på 130cm och en människa på 180cm, bara de har någorlunda lika värde i styrka och tålighet, trots att människan har ett övertag på en halv meter i längd och kanske väger 3 gånger så mycket som alven..
Dessutom kan Heneaalver i många fall springa ifrån t ex människor pga sin höga rörlighet, trots att människorna har mycket längre ben.

Är det någon som har knåpat ihop regler till sådana här situationer, eller hittat lämpliga appliceringar på existerande regler.

Hitills har jag som SL höftat det lite med svårighetsgrader men ett fast system hade varit bra att ha.

Ymir

Liten kantbaron
Re: "Första Snön slår på Nicoz"-problemet.

Förvisso har vi diskuterat problemet länge, men jag diskuterar just nu samma sak på rollspelsmakarforumet, där också en rad exempel på vad du (Pendragon) menar tas upp:

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...p;o=&fpart=

Sir Marco i egen hög person trillade också in på ett hörn där...

- Ymir, tycker det faktum att storlek och vikt påverkar för lite är Eons regelsystems största brist

Nja du, längre ben, då krävs att du kan utnytja dom ordentligt, tro mig, jag ligger på 189 cm nu, och har iaf förut inte varit någon speciellt snabb löpare....

Men, nja, om det ska vara sådan skillnad på storlek blir det ju inte lika många som skulle spela tex. dvärg, missla eller henea. Och lägg inte till något sådant som ökad 'Armour Class' för mindre storlek, det är löjligt.

Så, personligen tycker jag att det är bra som det är.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kompensationskomplex?

Men, nja, om det ska vara sådan skillnad på storlek blir det ju inte lika många som skulle spela tex. dvärg, missla eller henea.

...och? Spelare som väljer bort en ras bara för att de får negativa modifikationer pga den befattar jag mig personligen inte med. Ergo, för mig är debatten alltjämnt högst aktuell, eftersom jag inte spelar med kobolder, och förespråkar realism och trovärdighet i min kampanjvärld. Varför måste vissa spelgrupper kompensera för allting? Kan inte något ha -2 i Styrka, utan någon som helst kompensation, och ändå vara hur roligt som helst att spela? De flesta vettiga personer här borde kunna besvara den frågan mer eller mindre instinktivt.

- Ymir, som rentav irriterar sig en smula på att kvinnor inte får negativa modifikationer på Styrka, men å andra sidan förstår orsaken.

Storuggla

Champion

"- Ymir, som rentav irriterar sig en smula på att kvinnor inte får negativa modifikationer på Styrka, men å andra sidan förstår orsaken."

Personligen tycker jag det är apkul med system kom ger kvinnliga rollpersoner minus i styrka och sedan ger dem plus i något annat, som i HarnMaster där man som kvinna får plus i de grundegenskaper som gör en till bra magiker istället (frivillig regel om jag inte missminner mig men ändå). "Kvinnor är fysiskt svagare än män och får därför minus i det. Men sen är de mer... eh... magiska..."

Storuggla, funderar på skäggodling

Ymir

Liten kantbaron

Jo, precis. Jag förstår mig inte på nojjan att kvinnor alltid måste kompenseras på något sätt, vilket alltid sätter igång debatten om hur, och då kommer feminist-kavalleriet intågandes.

Kan man inte helt sonika ge kvinnliga rollpersoner -1/-2 eller så i Styrka, och sedan skita i att kompensera dem? Finns det någon universiell regel som förbjudet det? Är kompensationskomplexen så stora? Uppenbarligen.

- Ymir, brukar helt sonika nöja sig med att låta kvinnliga rp:er/slp:er generellt ha lägre styrka

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Kan man inte helt sonika ge kvinnliga rollpersoner -1/-2 eller så i Styrka, och sedan skita i att kompensera dem?"

Man skulle ju kunna föreställa sig att folk med hög heder och höga ideal hade haft svårare för att skada kvinnor. Iallafall när vi snackar om människor. Fast det är bara en liten spontan tanke såhär klockan 22.02 på lördagskvällen.

Ymir

Liten kantbaron

Självfallet, så kan det ju ofta vara. Men sådant styrs ju av rollspelandet, och är ju knappast någon regelteknisk modifikation, vilket lär väl vara det de flesta är ute efter. Av någon för mig outgrundlig anledning, då.

- Ymir, har vanligtvis kvinnliga rp:er

Nej, du kanske inte måste asociera dig med spelare som vill ha balans, och jag skulle helst inte det heller, men det är så mycket folk kommer tänka. Inte allas hur jag skulle tänka.

Personligen tycker jag det inte gör någon större skillnas med kvinnornas styrka heller, dom väger mindra iallafall. Däremot brukar väl en kvinnlig RP få lägre i styrka iallafall.

Jag har fortfarande inte sagt att jag vill ha balans. Jag är för guds skull en fanatisk Västmarkspelare.....

walium

Ganska töntig, faktiskt

"- Ymir, har vanligtvis kvinnliga rp:er "

Aha!! Så du föredrar ångest med bröst? :gremsmile:
Vadan detta, om man får fråga?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Skönheten och ångesten

Läste du det jag sade om det estetiska i ångest? Ångest är något...vackert. Och eftersom kvinnor, i min bok, är vackrare än män så...ja, ångesten blir så mycket finare.

Sedan finns det så roliga orsaker bakom kvinnors ångest i mindre jämnställda fantasyvärldar som Mundana. Utsattheten blir så mycket större, helt enkelt...

Orsakerna till att jag föredrar att spela kvinnor är ju många utöver ångest-biten, men framförallt handlar det helt enkelt om att kvinnor är mer utsatta, så gott som alltid. Och sådant är mycket intressant att rollspela.

- Ymir, skulle kunna hålla en utläggning om det här, men det får bli i privata meddelanden, då...

Krille

Super Moderator
Re: Skönheten och ångesten

"Läste du det jag sade om det estetiska i ångest? Ångest är något..."

...läbbans enerverande.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Kan man inte helt sonika ge kvinnliga rollpersoner -1/-2 eller så i Styrka, och sedan skita i att kompensera dem? Finns det någon universiell regel som förbjudet det? Är kompensationskomplexen så stora? Uppenbarligen. "

Jo klart man kan. Men om man måste börja modda dom så tycker jag att man bör vara konsekvent.

Vilket leder mig till en fråga som jag är intresserad av svaret på. Kvinnor har ju anlag för mindre muskelmassa än vad män har, men hur är det med deras kroppsliga smidighet, vighet och reflexer ?
Skiljer dom sig på något vis, är det berättigat med en RÖR höjning ?
Dessutom har varelser med störra kroppsmassa mer TÅL i Eon. Är det berättigat med en TÅL-sänkning för kvinnsen i Eon ?

Tänkbar modd av stats
STY -1
TÅL -1
RÖR +1

Personligen tycker jag också att spelbalans är ett överskattat koncept, men ska man börja modda med avsikt att vara realistisk så bör man bibehålla det synsättet hela vägen.

Fast som någon annan sade. Det känns i mångt och mycket som en onödig regel eftersom folk som spelar kvinnor ändå inte sätter sina övervärden i STY hos dom.

/Naug, spelar tös i den nu pågående Eon-kampanjen.

Storuggla

Champion

"Dessutom har varelser med störra kroppsmassa mer TÅL i Eon. Är det berättigat med en TÅL-sänkning för kvinnsen i Eon ?"

Oftast är mödrar kvinnor. Barnafödsel är nog ganska... jobbigt. Jag skulle låta dem behålla sin TÅL jag...

Storuggla, en uggla kan vara din mamma

Ymir

Liten kantbaron
Re: Realism...

Jag vill ha realism, men balans skiter jag i. Och att en henéaalv har lika stora förutsättningar som en 40 kg tyngre och 40 cm längre människa, även om den har samma attributvärden, är knappast realistisk imo.

Om du inte vill ha balans, varför tog du upp det då? Varför bekymra dig om vad andra tycker?

- Ymir, som förespråkar grundläggande trovärdighet

Korpen

Hero

Tänk på vad du tar som norm.
Jag tycker nog att det vor bättre att ge män +1 på sty och kvinnor +1 på rör än att ge negativa modifikationer, den relative effekten är den samma, men det ser bättre ut.

Troligen för att det är så Neogames tänker, de gör ju trots allt spelen åt andra, eller hur?
Vill du ha regler för det, så varsegod, men jag tycker inte att det behövs.

Ymir

Liten kantbaron

Jo, men helt ensam tycks jag inte vara om att irritera mig på att henéaalv som är lika stark som en människa som är 40 cm längre och 40 kg tyngre slår lika hårt och tacklar lika bra. Mig skulle det iaf störa om spelledaren inte tog hänsyn till sånt, och varför man då helt enkelt inte kan ha regler för det förstår inte jag. Tror knappast det skulle avskräcka någon från att köpa spelet, liksom.

- Ymir, koboldfientlig.

Nej nej, men jag säger bara att efter somd et ändå inte finns regler för sådant orkar jag heller inte införa dom.

Låt oss helt enkelt enas om att vi är lite oense i den här frågan..... *snark*