Nekromanti Allmänna Mutant-frågor

solvebring

Superhero
Skapade en likadan tråd på Järnringens forum, men gensvaret var dock ganska klent och "utförligt" var verkligen ett begrepp som lyste med sin frånvaro. Jag hoppas på mer entusiastisk respons här...

Jag har länge funderat på att köpa mig Järnringens Mutant. Det har alltid fascinerat mig då det dykt på i olika rollspelsdiskussioner, Fenix m.m.
Så i lördags såg jag till att få tummen ur. Äntligen köpte jag det gamla klassikerspelet som idag har fått en något modernare nyans efter det att Järnringen tagit hand om spelet.
Det har inte kommit än, men det skickas nog rätt snart i alla fall. Väntar med spänning. Tänkte börja köra det nu i sommar om det finns tid. Känner mig verkligen peppad inför Mutant.
Så, vad jag vet om Mutant är ungefär att man kan spela muterade djurlika humanoider, att det förekommer en hel del action och tuffa tag i någon sorts rämnad, dunkel värld med korrupt system?
Det är i alla fall den uppfattning jag skapat mig om Järnringens Mutant.

Men jag undrar vad ni personligen har att säga om:

Hur är världen i stort, och på vilka detaljer i världen tycker ni att man skall lägga tyngden för att göra Mutant UA extra häftigt och djupt i upplevelsen?

Vad det kommer till systemet, finns det några brister eller nackdelar i UA som man kan komma att få justera själv som ni vill förvarna om?

Köpte grundpaketet - vilket scenario av de som man får med där vore lämpligast att börja med för att få rätta inblicken i spelet?

Vilka sorts inblickar vore bra att ha på förhand av spelet, för att förstå och känna det i dess rätta känsla?

Hur är stämningen och det är världen? - Berätta gärna allmänt också vad du just diggar med UA och vad du gillar med det osv.

Mogger

Hipsteranka
Jag har skrivit en massa till JFAB och Mutant (bla kommande Ulvriket - Det eviga kriget), och har spelat det i flera år. Så ett bättre svar än det du kommer att få av mig får du inte. :gremwink:

[ QUOTE ]
Hur är världen i stort, och på vilka detaljer i världen tycker ni att man skall lägga tyngden för att göra Mutant UA extra häftigt och djupt i upplevelsen?

[/ QUOTE ]

I modulen Zonernas Zoologi målas det upp en riktigt skön värld, som inte riktigt lyckas förmedlas i övriga alster. För mig har MUA alltid varit svart humor. Dessvärre gör spelet inget för att förstärka den bilden, men jag tycker att du ska ta fasta på det mörka, det makabra, det märkliga och det mustiga. Det är Mutant. Rasism, kannibalism, imperialism...Det finns mycket elakt i Mutant.

[ QUOTE ]
Vad det kommer till systemet, finns det några brister eller nackdelar i UA som man kan komma att få justera själv som ni vill förvarna om?

[/ QUOTE ]

Det är BRP, som inte alltid är helt genomtänkt. Du kommer att könna igen dig. Arvet från Äventyrspel är starkt. När vi spelade så var det ffa den extrema obalans som tåligheten orsakade som var det största bekymret. Värld och system talar inte samma språk.

[ QUOTE ]
Köpte grundpaketet - vilket scenario av de som man får med där vore lämpligast att börja med för att få rätta inblicken i spelet?

[/ QUOTE ]
Inget av dem. Ladda ner De 7 Mutanterna från www.mutant.nu istället. Det är Old School med ffa är det oerhört välskrivet och den känsla som är mutant lyser igenom i varje kommatecken.

[ QUOTE ]
Vilka sorts inblickar vore bra att ha på förhand av spelet, för att förstå och känna det i dess rätta känsla?

[/ QUOTE ]

Det är närmast omöjligt att få. MUA är såpass unikt i stämning och setting att det finns få andra källor som stämmer in på det. Men det finns massor av artiklar på www.mutant.nu och i Fenix. Läs dom.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Världen har drabbats av en inte i detalj klarlagd katastrof som bland annat involverade pest, krig och antagligen även de två andra apokalyptiska ryttarna. Det är däremot inte det viktiga. Det viktiga är att många människor har överlevt, tillsammans med diverse mutanter av mer eller mindre djurisk härkomst, samt diverse robotar. Dessa har tillsammans byggt upp ett nytt samhälle som moraliskt och teknologiskt befinner sig någonstans motsvarande vårt 1700- till 1800-tal. Det häftiga med världen är däremot den gamla teknologin som överlevt, samt de muterade varelser (monster) som återfinns ute i vildmarken och i de förbjudna zonerna. Det är den biten jag skulle välja att fokusera på om jag skulle spelleda Mutant igen. Tyvärr är inte systemet så bra anpassat för att slåss mot monster som man skulle önska.

Visst går det att spela rakt av, men det kan bli betydligt bättre om man hackar om det. Minska antalet stridsfärdigheter och öka antalet poäng rollpersonerna börjar med är två bra startåtgärder.

Det är alltså Kalabaliken i Karle man få med om man köper startpaketet? Då är det lämpligt att börja med det första äventyret. Annars finns det hur många äventyr som helst att ladda ner från Järnringens hemsida.

Mutant ska vara en fjärdedel var av följande saker:

1) Mad Max -- överspända män i läder och bilar som kämpar om begränsade resurser i en värld som överlevt en katastrof.

2) De tre musketörerna -- coola hjältar som fäktas, skjuter och svingar sig i lampor.

3) Vida västern -- hårda nybyggare som trotsar vildmarkens faror och skapar ett nytt samhälle.

4) Kalle Anka -- lustiga djur som utforskar glömda ruiner och använder märklig teknologi (à la Carl Barks).

Eventuellt med lite 5) Klasskamp inslängt.

/tobias

solvebring

Superhero
I modulen Zonernas Zoologi målas det upp en riktigt skön värld, som inte riktigt lyckas förmedlas i övriga alster. För mig har MUA alltid varit svart humor. Dessvärre gör spelet inget för att förstärka den bilden, men jag tycker att du ska ta fasta på det mörka, det makabra, det märkliga och det mustiga. Det är Mutant. Rasism, kannibalism, imperialism...Det finns mycket elakt i Mutant.
Jo, jag har ju läst om tips på olika spelstilar som fanns i en artikel på mutant.nu, och jag fastnade just för den version att rikta in sig på det mörka, dunkla, tragiska och deprimerade.
Action är alltid kul, dock så gillar jag inte idén med actionkomedi då byggnationer kring humor är långt mycket tråkigare än att rikta in sig på mörker och det fördolda. Sådant är enligt mig mycket intressantare. Jag gillar sådana världar där det är tufft och ruggigt. Fast visst, lite komiska inslag kommer det ju alltid att finnas eftersom författarna bakom Mutant alltid verkar ha velat ha en liten glimt av det i bakgrunden.

Det är BRP, som inte alltid är helt genomtänkt. Du kommer att könna igen dig. Arvet från Äventyrspel är starkt. När vi spelade så var det ffa den extrema obalans som tåligheten orsakade som var det största bekymret. Värld och system talar inte samma språk.
Ja, det kan vara bra att ha i bakhuvudet då. Att jag kommer känna igen mig är väldigt, väldigt sant. Jag är ju en BRP-fantast, och systemet är ju till grunden just det samma som det man använde för klassisk BRP då, och det speciellt till Drakar & Demoner fram till EDD 1985. Härligt! :gremwink:
Om inte annat är jag också mycket van vid att modda BRP-system själv för att nå det man söker, så vid de mer tveksamma reglerna så löser det sig nog.

Inget av dem. Ladda ner De 7 Mutanterna från www.mutant.nu istället. Det är Old School med ffa är det oerhört välskrivet och den känsla som är mutant lyser igenom i varje kommatecken.
Okej, tack. Ja, på just den här punkten har jag fått mängder med olika förslag på Järnringens forum. Det får väl bli att skumma igenom alla de rekommendationer jag fått och att välja det som känns bäst, och på bästa sätt kan introducera Mutant på bästa sätt till mina spelare som ingen av dem spelat Mutant förut.

Tack för all hjälp och alla fina tips.

solvebring

Superhero
Tyvärr är inte systemet så bra anpassat för att slåss mot monster som man skulle önska.
Nåja, BRP är ju alltid BRP, så det är ju som det är. Jag är dock så invand vid detta så dess stridssystem, som kanske inte är det bästa, är ändock något som ligger mig nära.
Fast fler detaljer vore väl kul, men det går ju alltid att modda själv. Han har ju t.ex. lagt fram en del skojigare lösningar för strid till EDoD.

Visst går det att spela rakt av, men det kan bli betydligt bättre om man hackar om det. Minska antalet stridsfärdigheter och öka antalet poäng rollpersonerna börjar med är två bra startåtgärder.]
Okej, ja det var bra tips så att man vet att man kan få testa sig fram lite innan man hittar rätt för karaktärskapandet. Fast det skall ju vara svårt, och en lång väg till att bli proffsig. Fast det kanske är för svårt enligt din mening. Ungefär hur många poäng har du förresten fått lägga till?

1) Mad Max -- överspända män i läder och bilar som kämpar om begränsade resurser i en värld som överlevt en katastrof.

2) De tre musketörerna -- coola hjältar som fäktas, skjuter och svingar sig i lampor.

3) Vida västern -- hårda nybyggare som trotsar vildmarkens faror och skapar ett nytt samhälle.

4) Kalle Anka -- lustiga djur som utforskar glömda ruiner och använder märklig teknologi (à la Carl Barks).

Eventuellt med lite 5) Klasskamp inslängt.
Jo, jag verkar ha fått den känslan av att det ligger åt det hållet. Dock tänkte jag försöka mig på en något mörkare och snäppet allvarligare värld.

Genesis

Ni dés ni maître
Världen är svensk, vilket automatiskt ger ett litet fånigt intryck hos oss anglifierade stackare, och det förstärks av spelet. Det är lustigt och jag tycker att det gör det väl. Att försöka göra det mörkt och spännande har jag svårt att se, eftersom det är svårt att hålla sig för fniss när en SLP som heter Harry Hård dyker upp och folk springer omkring klädda i flytväst och hockeyhjälm och agerar badass. Men du kan ju alltid försöka. Jag diggar världen stenhårt, för övrigt.

Systemet är bajsigt till och med för att vara BRP, men du har ju en positivare inställning från början. Ett av de stora problemen är att folk med hög Smidighet automatiskt blir bra på allt fysiskt och folk med låg automatiskt blir superkassa. Samma sak gäller för Intelligens och mentala färdigheter. Det gör att alla rollpersoner jag någonsin haft (två), samt alla rollpersoner i min spelgrupp (typ åtta) har haft både hög Smidighet och Intelligens, för att allt annat är självmord. Som andra har påpekat så rimmar systemet illa med spelvärlden. De äventyr jag spelat (har inte spellet några färdigskrivna) har jag blivit besviken på (inklusive De sju mutanterna, som i alla fall för min spelgrupp bestod i att först lista ut vem skurken var genom vår förutsägbarhets-fu, sedan försöka hitta bevis mot honom i några timmar, sedan få reda på att allt vårt arbete var meningslöst eftersom det slutar med att ett gäng SLP:er stormar in och slår ihjäl skurken).

Föreslagna ändringar: Byt ut grunden på färdigheter till annat än bara INT och SMI, ge fler poäng (typ 40) och gör Undvika till en Naturlig färdighet.

För folk som är mer vana vid och vänligt inställda till BRP och rälsning rekommenderar jag spelet varmt. Som sagt, spelvärlden rockar.

//Genesis har funderat ihop ett alternativt system till Mutant, men aldrig speltestat eller skrivit ned det.

solvebring

Superhero
Åkej... Där ser man. Skall hålla all denna värdefulla kritik i huvudet också. Det gäller att se bägge sidorna av saker och ting för att kunna ta itu med dem.

Byt ut grunden på färdigheter till annat än bara INT och SMI
Jo, jag kan ju göra en lista med detta. Det blir nog ganska lätt om man följer DoD's färdiga mall på detta. "Sådana färdigheter går på STY, sådana på FYS, det på SMI, datt på INT" osv.... Det skall nog inte vara så svårt.

ge fler poäng (typ 40)
Okej, 45 poäng extra då. :gremwink:

Undvika till en Naturlig färdighet
Undvika är det man behöver för att undvika attacker i strid genom att ducka, slänga sig undan och sådant eller?
Naturlig färdighet... Är det en sådan som alla har då alltså?

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Att försöka göra det mörkt och spännande har jag svårt att se, eftersom det är svårt att hålla sig för fniss när en SLP som heter Harry Hård dyker upp och folk springer omkring klädda i flytväst och hockeyhjälm och agerar badass.

[/ QUOTE ]

Det är ju poängen. Svart humor = mörkt och roligt på samma gång. Precis som i WFRP för övrigt (men kanske mest i v.1?).

Menar du förresten Harry Hat?

[ QUOTE ]
De sju mutanterna, som i alla fall för min spelgrupp bestod i att först lista ut vem skurken var genom vår förutsägbarhets-fu, sedan försöka hitta bevis mot honom i några timmar, sedan få reda på att allt vårt arbete var meningslöst eftersom det slutar med att ett gäng SLP:er stormar in och slår ihjäl skurken

[/ QUOTE ]

Ja, så var det när jag spelade det med, men anledningen till att jag rekommenderar det är att själva texten är oerhört läsvärd om man vill få en snabbkurs i Mutant. Själva spelupplägget ger jag inte så mycket för men platsen, personerna och ffa språket är riktigt bra. Och riktigt, riktigt Mutant.

Andra förslag:
Jämna ut Traumatröskel
Öka skadan på vapnen
Höj ABS
Slå PÅL och FV i samma slag. En rent genialisk regel som dels rättar till de fel som grundregeln har och som dessutom är snabbare och enklare (slår du 39 innebär det alltså att du vänder på det och får ett PÅL-slag på 93)
Och...Äsch, nu blev jag så trött på MUAs BRP. Det finns massor att göra, och till slut så gjorde jag ett eget system. Det blev enklare än att försöka laga spelet. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, 45 poäng extra då.
Totalt, alltså. Inte extra.

Undvika är det man behöver för att undvika attacker i strid genom att ducka, slänga sig undan och sådant eller?
Naturlig färdighet... Är det en sådan som alla har då alltså?
Präxis. Framförallt så gör det att man kan köpa ett hyfsat högt värde i den. En normal person kan köpa max 22% i Undvika från början. Är det en naturlig färdighet kan man köpa hela 33%! Och om man nu, som är vettigt, maxar sin Smidighet, så kan man till och med, med den här ändringen, kanske komma upp i 50%, även om det är svårt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Okej, ja det var bra tips så att man vet att man kan få testa sig fram lite innan man hittar rätt för karaktärskapandet. Fast det skall ju vara svårt, och en lång väg till att bli proffsig. Fast det kanske är för svårt enligt din mening. Ungefär hur många poäng har du förresten fått lägga till?
Jag startade en tråd på Mutantforumet om vilka förändringar jag ville införa i Mutant sist jag spelledde det. Den kan du läsa här.

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Jag tycker allt att världen i sig är häftig. Det är mycket humor bakom det hela, man känner igen mycket av namnen i det hela. Så bara det gör det extra skoj att motivera sig det det där lilla extra när man spelar det hela.

Klassisk BRP skulle jag vilja säga här. med allt vad det innebär. Kanske att man blir lite förvirrad när det gälelr om man t. ex har ett par extra hände & dubbelhjärna, det gjorde aif oss lite förvirrade med handlingar & sådant.

Vi körde ett scenari son hette Döden vid Hertz kanal, tror det hette så iaf. Det var iaf ett mycket trevligt sätt att börja M:UA på.

Hur är stämningen och det är världen? - Berätta gärna allmänt också vad du just diggar med UA och vad du gillar med det osv.
Humorn är det stora jag gilalr med världen !
Den är inspirerande, förbenat kul & sådant. Blev välldigt sugen på det hela när jag kolalde i nya M:UA för första gången.

solvebring

Superhero
Jag tycker allt att världen i sig är häftig. Det är mycket humor bakom det hela, man känner igen mycket av namnen i det hela. Så bara det gör det extra skoj att motivera sig det det där lilla extra när man spelar det hela.
Okej, det låter ju helt enkelt kanon, som att det finns mängder kring världen att låta sig inspirera sig av.

Klassisk BRP skulle jag vilja säga här. med allt vad det innebär. Kanske att man blir lite förvirrad när det gälelr om man t. ex har ett par extra hände & dubbelhjärna, det gjorde aif oss lite förvirrade med handlingar & sådant.
Ja, det sistnämnda lät lite avancerat och jag kan tänka mig att det tillkommer en del regler och underliga situationer i samband med detta.

Vi körde ett scenari son hette Döden vid Hertz kanal, tror det hette så iaf. Det var iaf ett mycket trevligt sätt att börja M:UA på.
Okej, tack för tipset, skall kolla det också. Utnyttjade förresten skolans datasal idag och matade ut De 7 mutanterna. :gremwink:

Den är inspirerande, förbenat kul & sådant. Blev välldigt sugen på det hela när jag kolalde i nya M:UA för första gången.
Härligt, härligt! Jag väntar med spänning på att böckerna skall komma. Är förresten boken som följer med i paketen nu alltid den reviderade, eller måste man beställa den speciellt trots att det är den som är aktuell (tänkte om de vill bli av med de gamla)?