Nekromanti Allmänna Spelforumet vs Rollspelsmakande?

Sodivra

Champion
En av anledningarna till att Allmänna Spelforumet öppnades var ju att man skulle få diskutera sina egna små (ickeroll)spel. Det har inte blivit så mycket av den varan, gör sig sådana diskussioner bättre på rollspelsmakarforumet? Det ÄR ju en annorlunda attityd på rollspelsmakarforumet, och jag kan tro att många som skulle vara intresserade av spelmakartrådar inte läser Allmänna Spelforumet..

Å andra sidan så skulle det kanske vara en aktivare arena att diskutera Spelmakande på Allmänna Spelforumet. Men kanske det inte är så många/så ofta som någon vill det?

Vad säger ni? Har ni mer Spelmakarsnack? Har ni inte det? Var passar det bäst, Allmänna Spelforumet eller Rollspelsmakarforumet?

Storuggla

Champion
" En av anledningarna till att Allmänna Spelforumet öppnades var ju att man skulle få diskutera sina egna små (ickeroll)spel. Det har inte blivit så mycket av den varan, gör sig sådana diskussioner bättre på rollspelsmakarforumet?"

Vafalls? Var det meingen? Jag citerar:
Allmänt spelforum
Här kan man diskutera andra typer av hobbyspel än rollspel, som brädspel, figurspel, kortspel och så vidare.
Och det är det som görs där. Brädspel, figurspel och kortspel diskuteras där. om man läser vad de olika forumen är till för på huvudsidan så skulle åtmindstånde jag slänga in det i Rollepselmakarforumet, då inget i presentationen om Spelforumet tyder på att utveckling av spel får vistas där.
Och eftersom folk som startar trådar på fel forum antingen får dem låsta eller flyttade så tar de väl det säkra före det osäkra ^_-

Storuggla, kastar tärningar på SL

Sodivra

Champion
Aaah.. eeh.. Jo..

Okej, så det kanske inte är meningen med Allmänna Spelforumet då. Men en av argumenten för Allmänna Spelforumet var att man skulle få en plats att diskutera Spelmakande. Vilket jag också tyckte var en bra idé.. Um.

Okej, men frågan funkar fortfarande. Har ni Spelmakarprat inom er, och vill ni diskutera det på Rollspelsmakarforumet eller Allmänna Spelforumet?
Är det något som hindrar från att diskutera det nu, och är det något som man kan göra för att uppmuntra sådana diskussioner?

Rising

Vila i frid
Det kommer...

"Har ni Spelmakarprat inom er, och vill ni diskutera det på Rollspelsmakarforumet eller Allmänna Spelforumet?"

Hur mycket som helst, och jag tänker diskutera Demonkungens Torn och alla mina kortspelsprojekt (jag har extremt många) på det Allmäna Spelforumet. Det kändes ju lite avigt att göra det på rollspelsmakande förr i tiden.

Så jag gillar Allmänna Spelforumet. Jag vill ha kvar det, och det kommer komma många brädspelsdiskussioner där i framtiden.

"Är det något som hindrar från att diskutera det nu"

Mitt samvete. Men när CCC blivit klart så kanske jag kommer igång med brädspelet.

"är det något som man kan göra för att uppmuntra sådana diskussioner?"

Ja. Ställa frågor. Men det är allt.

/Rising

Johan K

Gammal & dryg
Behåll bägge !!

Tycker nog att både det allmänna spelforumet & rollspelmakarforumet ska vara kvar. Så kan man håla isär spelgrenarna lite bättre.

Sodivra

Champion
Klart dom ska vara kvar.

Men om du till exempel skriver ett eget kortspel, ska du posta inlägg om det på rollspelsmakarforumet eller spelforumet? Till exempel.

Johan K

Gammal & dryg
Allmänt spelforum...

Om jag skulle posta ett inlägg om kortspel så skulle jag helt klart ta det i det allmänna spelforumet.

Re: Klart dom ska vara kvar.

Man bör nog posta den på allmäna forumet, men för att få mer respons så gör man det förmodligen på spelledarforumet.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Rollspelsmakandeforumet all the way, baby!

Jepp så är det för mig iallafall. Nu är jag förstås inte en särskilt flitig besökare eller skribent på något av dem, men det känns som om det finns mer inspiration och skaparglädje på rollspelsmakarforumet.

Kitzune

Swashbuckler
Var passar det bäst, Allmänna Spelforumet eller Rollspelsmakarforumet?

Jag trodde det här sade sig självt, men skall man inte disskutera Rollspels-snickeri på Rollspelsmakarforumet och allmänt spelsnickeri på Spelmakarforumet?

Jag tror linjen däremellan är ganska stor och man pratar om helt andra saker i de skillda kategorierna. Behåller man dem båda så får man deras egen unikhet och förlorar inget.

/Alexander Gyhlesten, tuggar gräs lagom mycket för tillfället

Anders

Hero
Allmänna Spelforumet

Gillar man spel så borde man rimligtvis kolla Allmänna Spelforumet och upptäcka eventuella spelmakartrådar där. Att diskutera skapandet av icke-rollspel på Rollspelsmakarforumet känns konstigt – handlar det inte om rollspel så borde det ju vara OT som jag ser det. Att det postas mer på Rollspelsmakarforumet (detsamma som att fler hänger där?) tycker inte jag är ett argument för att ha spelmakardiskussionerna där utan tvärtom så är det bra om aktiviteten på forumen kan bli jämnare fördelad.

”Vad säger ni? Har ni mer Spelmakarsnack? Har ni inte det? ”

Det är tyvärr dåligt med den varan som det ser ut nu. Jag har helt enkelt inte något folk att spela brädspel eller sällskapsspel med för närvarande och då blir jag förstås mindre benägen att själv snickra ihop något. De pålitliga lirarna befinner sig 25 mil bort och framförallt då ”bästa spelkompisen”. Han och jag har gjort ett gäng spel ihop och utan hans spelentusiasm och genialiska spelsinne (som för övrigt fungerar även på rollspelsregler) så blir det mindre fart på mig. Skulle jag få tid över (inte troligt) skulle jag skriva ihop våra spel så att en utomstående kan läsa och fatta dem rakt av och sedan lägga ut dem för allmän begrundan.

Ett problem med spelmakande kontra rollspelsmakande är att det ofta är svårare att få andra intresserade av det man gjort. Bilder, spelplaner, figurer m m har ofta betydelse, för vissa en nästan avgörande betydelse i icke-rollspelen och det kan vara ett elände att få dem bra. Framförallt spridning av spelet blir kan bli så gott som omöjligt; det går ju liksom inte att lägga ut stiligt målade tennfigurer på nätet för nedladdning...

Arcana

Skuggvarg

Hero
Självklart ska båda forumen vara kvar. Spelmakerier har ingen plats i rollspelsmakarforumet och rollspelsmakerier har ingen plats i spelforumet. Finns det så mycket tveksamheter om det egentligen?

/Skuggvarg - gillar båda forumen och besöke...ehrm...BESÖKTE båda väldigt regelbundet, innan han tog forumsemester i flera veckor