Nekromanti Allmän kroppsstorlek.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Kompensationskomplex?

Nå, det är därför jag har lite emot slumpgenereringssystem. I poängsystem är det upp till var och en som vill ha en realistisk kvinna att själv bestämma hur den låga styrkan skall balanseras, och de som inte vill ha realistiska kvinnor behöver å sin sida inte känna sig förfördelade.

Vindhand

Myrmidon
Storlek?

Kanske det enklaste sättet att lösa detta på är att införa en grundegenskap "Storlek" som mäter detta. Man skulle sedan lätt kunna använda den för olika små specialregler som t.ex. "+ob1T6 på knuff för var 4:e poängs underläge i Storlek".

Kanske skulle man kunna anta att den är medelvärdet av Tålighet och Styrka när annat inte specificerats så blir man av med en massa konverteringsbesvärligheter...

I.o.f.s. blir det kanske litet väl mycket BRP för vissa men det är ju en individuell fråga...

Kvinnor rörligare än män? Nää...

Så är det väl inte? I så fall skulle ju kvinnor t ex kuta snabbare än män, och även vara bättre i många andra idrottsgrenar. Jag har faktiskt för mig att män är rörligare än kvinnor, men det vet jag inte varifrån jag har fått...

Mvh Victor Palm...

...Som inte håller med grottrollet.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Storlek?

Problemet med Tålighet och Styrka är att det är långt ifrån avgörande för ens storlek och vikt. En henéaalv kan vara lika stark och tålig som en människa men ändå väldigt mycket mindre, liksom. Vikten i sig måste spela roll, det räcker inte att attributen gör det.

- Ymir, förtydligar.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Storlek?

Jo, precis, det vore helt klart en lösning. Men hur implementera ett sådant attribut i systemet, då? Det är förslag på husregler jag efterlyser.

- Ymir, som hittils gett Ob1T6 extra i svårighet i olika situationer för varje 20 kg mindre än motståndaren man väger...

Pendragon

Swashbuckler
Re: Kompensationskomplex?

Tja... minus i styrka kan jag se som berättigat, då kvinnor har mindre muskelmassa... fast jag ser ingen grund för modifikation på varken tålighet eller rörlighet.

Möjligtvis kan jag tänka mig plus i personlighet då jag personligen tycker kvinnor är både sötare och socialare än män i allmänhet. Men det är nog bara min manschauvinistiska mansgris som kryper fram antar jag... *suck*

Tja, en annan idé skulle vara att ge dem en extra smärtkolumn eller +1 på chockvärde för att symbolisera högre smärttröskel...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Kvinnor rörligare än män? Nää...

"...Som inte håller med grottrollet."

Jag ställde det som en öppen fråga, inte som ett påstående.

Däremot så är kvinnor kortare än män och har således kortare ben, vilket leder till att dom springer långsammare.

Löpning är dock inte det bästa sättet att avgöra rörlighet på. Kolla istället på dom gymnastiska grenarna. Det känns som kvinnor är ganska dominerande där i alla fall.

/Naug

Helmgast
Långa personer => Bättre SI?

Det finns ju regler för att personer med stora/snabba vapen ofta vinner initiativet, varför inte lägga till en regel där en stor person får lättare att lyckas med VINIT-slag?

Passar bra med Eon-reglerna.

Kommentarer?

Sorry

Jag formulerade mig dåligt... Men män är väl bättre i gymnastiska grenar dom med, har jag för mig. Även fast det är mindre skillnad inom gymnastiken så är våra (mäns) kroppar mer atletiskt byggda än kvinnors, som t ex har större höfter och bröst.

Mvh Victor Palm...

...Som nu inte håller med grottrollet.

Låter vettigt

Men hur skulle detta system fungera? Ymir, menar du att attributet STO skulle ersätta STY+TÅL/2?

Mvh Victor Palm...

...Som egentligen itne bryr sig, då han och hans spelare inte brukar köra med dessa regler ändå...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Grov är grövre än liten och smärt

Hellre det, ja. En S/I-bonus är inte tillräckligt. Storleken måste påverka aktiva motståndsslag Styrka mot Styrka vad gäller grepp, brottning och andra former av närstrid, tex, och även ens grundskada i allmänhet. Som sagt, en henéaalv lär ha väldigt svårt att slå på en trukh så att denne får ont, eftersom de har alldeles för lite utgångsenergi. Så också grundskada borde ha med storlek att göra, om man frågar mig. Se de exempel jag gav i tråden på rollspelsmakar-forumet, helt enkelt.

- Ymir, som länkade till den tråden i sitt första inlägg i den här

Ymir

Liten kantbaron
Re: Strömlinjeformade kurvor [Totalt OT]

Fast kvinnor är mer strömlinjeformade :gremwink:

Konstigt att män är bättre också på simning, mao... :gremsmirk:

- Ymir, päronformad

Tsigalah

Veteran
Re: Långa personer => Bättre SI?

Att S/I blir bättre om man har ett längdövertag... Hmmm, jag har tränat Kendo ett antal år av och till och jag ser nog inget direkt övertag i och med att man är längre än sin motståndare (jag är 197 cm). Möjligtvis i öppnandet av striden för att använda Eontermer. Sedan är allt ev. övertag mest psykologiskt i min mening. (Har för övrigt sett en film från Kendo-VM i Japan där en handikappad man utan ben vinner mot en ganska lång japan! Har iofs att göra med hur man får poäng i Kendo...)

Så i beväpnad närstrid tycker jag 'Nja' vad det gäller längd. Men tillbakaknuffning borde nog vara mer viktbaserad än STY+STO/2 som den är i dag. Eller kanske inte... måste tänka på det här, det handlar iofs om att ha styrka nog att hålla emot...

...

Någon sort modifikator (-1, -2, -3) till STY+STO/2 kanske beroende på viktskillnad när det gäller tillbakaknuffning?

Obeväpnad närstrid utan stridskonst däremot, där tycker jag nog att vikt ska spela lite mer roll men fortfarande som modifikator till STY+STO/2 eller nåt. Annars kan vi få 250 kilos människor med knappt nog styrka att bära uppe sig själva som lätt spöar en slank vältränad kille på 70 kg. Brottning och slagsmål handlar om rörlighet, styrka och teknik mest. Vikt är bara en bonus i mina ögon.

/Marcus (Kendo-brottare)

Warth

Veteran
Re: Realism...

Du har som vanligt helt rätt! Det är en jäkla tur att man har en begåvad SL, det verkar ju som om vissa här på forumet har en något udda uppfattning av realism...

Aah, elitism...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Grovhuggna grabbar knuffar bäst

Beväpnad närstrid borde påverkas av längd och vikt såtillvida att träfftabellerna för de stridande borde modifieras, vilket iofs funkar redan med 'lågt' och 'högt'. Man borde också kunna få negativa modifikationer mot små/stora motståndare om man inte är van att fäktas mot sådaba. Men ens kroppstyngd/storlek är också viktigt för utgångsenergin i ens slag/angrepp - inte minst om man använder stora tunga vapen eller slåss i närstrid. Någon form av ökad grundskada för stora individer och minskad för små vore alltså önskvärd. En henéaalv borde inte slå riktigt lika hårt som en människa, även om de är lika stora. Referar här återigen till exemplet med Första Snön, 127 cm, 25 kg, som slår på Nicoz, 195 cm, +90 kg.

Tillbakaknuffning handlar inte om att ha styrka nog att hålla emot. Det handlar om att ha kroppstyngd nog att stå kvar. Men visst, Styrka borde ju spela in, det med.

En slank vältränad kille på 70 kg är kanske en jävel på att undvika och blockera och slår snabbt och hårt, men om killen på 250 kg greppar honom och tacklar honom så ligger han dåligt till i vilket fall. Tanken förs till exemplet våldtäkt, av någon anledning - det funkar inte bara för att män är starkare, utan också faen så mycket bättre på att trycka ned offret eftersom de är större och tyngre, i regel då. Så jo, nog spelar kroppstyngden in i obeväpnad strid, alltid, och visst, man kommer långt med rörlighet, styrka och teknik, men det är en stor fördel att vara tyngre än sin motståndare, och det är det inte i Eon som det är nu.

- Ymir, med låg tyngdpunkt