Nekromanti Allt eller inget - på ett tärningsslag

MrG

Swashbuckler
Ibland är det härligt med stora tärningsrullande och tabellslående strider, men det här är inte en tråd om det!

I helgen startade jag en ny helgkampanj och som alltid för mig fanns det ett lätt nytt hemmabyggt system anpassat för kampanjen. Men i efterhand född det en fundering. En strid som spelarna valde att inte lägga sig i kom att stå mellan två slps endast och för att inte låta det bli massa för spelarna tråkigt tittande på tärningslående, rullade jag ett sammanfattande slag och sedan sumerade striden (funkade kanon).
Senare så kom spelarnas konfrontation med det de såg som huvudskurken. Och den striden blev sådär perfekt lagom lång för stunden, vilket var rätt kort tack vare ett perfekt slag. Och dagen efter grunnade jag på varför inte man kunde ha ett system som gjorde sånna strider vanligare.

Så så här är mina tankar:
Om spelarna vill ska de kunna utropa en strid på allt eller inget, eller på hälften (eller bättre termer).

Allt eller inget innebär att man väger samma stridens faktorer och sedan rullar ett tärningslag och drar drastsika konsekvenser (så är det en gunfight ligger ena parten död på marken, medan andra står med en rykande pistol).

Är det på hälften, blir ena parten besegrad men ingen riskerar att striden leder till döden. Fast kanske med en risk fortfarande (typ på perfekt och fummel har det fortfarande potensial för död).

Självklart kan man balanserar upp det med resultat, kan vara så att man satsar olika saker, en hälftenstrid t.ex kan ha alternativen; skada/knockad/tvingas fly/osv. Men tanken är att sumera ned det till ett tärningslag med så lite matte som möjligt.

Så har nån input eller egna lösningar med målet att öppna möjligheten för strider som är max ett slumputslag?

-Gunnar (grunnar)

Genesis

Ni dés ni maître
Så har nån input eller egna lösningar med målet att öppna möjligheten för strider som är max ett slumputslag?
Som Traffaut sade så finns det nog gott om system som löser strider på det sättet. Det är ju ganska enkelt att bygga upp ett "vinnaren narrerar"-system, och även enkelt att göra om ett "vanligt" stridssystem till det (alla rullar, den som rullar bäst beskriver). Jag har faktiskt funderat på att göra det i Fading Suns-kampanjen jag spelleder nu. Efter att ha spelat ett par omgångar The Shab al-Hiri Roach så känns alla handlingsbaserade stridssystem som en overall gjord i kliande gul isolering för mig.

Utmaningen är att skapa ett skalbart system, som verkar vara det du är ute efter. Någon sorts "dödlighetsfaktor" som kan ställas in i varje strid efter hur många tärningsslag man orkar med? Fullt uppdragen är det enslagsstrid, och fullt neddragen är det klassisk anfall-parera-stuk.

Vill minnas att The Shadow of Yesterday har en mekanism som heter nå't i stil med "bringing down the pain", som innebär att om man inte är nöjd med resultatet av ett konfliktresolutionsslag så kan man välja att bryta ned det i delslag.

Man kan ju tänka sig att skala med t.ex. antalet tärningar. Säg att varje rollperson har ett värde i Slåss på 1-10. Likaså har varje SLP. Dessutom har varje RP och SLP ett värde i Försvar och Tålighet. En stridsrunda går till så att man rullar ett antal T10:or för varje kombattant. Därefter så turas man om från högst resultat till lägst att använda sina träffar (lika med eller under FV). För lika många träffar som en motståndares Försvar kan du ta ner hans Tålighet med ett. Goons har bara Tålighet ett, medan hantlangare högre i hierarkin har två eller tre, och en superskurk kan ha upp till fem eller mer. När alla placerat ut sina träffar ser man till vad som hänt, och man avgör på ett eller annat sätt (högsta tärningen, turas om, etc.) vem som beskriver händelseförloppet.

Skalningsfaktorn är naturligtvis antalet tärningar. Sedan kan man säkert göra systemet speligare om man vill, men det orkar inte jag.

Man kan även använda kort på samma vis. Dra ett antal kort, spela ut dem mot varandra genom något fräckt system, berätta vad som hände. Antalet kort är skalningsfaktorn.

Eller vad sägs om handlingsresolution med ett förutbestämt antal ronder? "Bäst av tre", liksom. Man får inte eliminera någon förrän i tredje rundan.

MrG

Swashbuckler
Jag kanske missar något men det låter som klassisk konfliktresolution?
Japp, fast applicerat på strid. (Om jag förstår rätt med vad du menar med "klassisk konfliktresolution") Jag kan ha varit blind, men jag har helt missat system som behandlar stridsituationen på det sättet. Du får gärna tipsa om du har några sånna att rekomendera. Alltså som gör det med bara ett tärningslag, istället för en halv kvälls rullande.

-Gunnar (som inte tror sig kommit på nått revuotinerande)

Edit: Parantesen tillkom efter läst posten efter

MrG

Swashbuckler
Som Traffaut sade så finns det nog gott om system som löser strider på det sättet. Det är ju ganska enkelt att bygga upp ett "vinnaren narrerar"-system, och även enkelt att göra om ett "vanligt" stridssystem till det (alla rullar, den som rullar bäst beskriver).
A-ha, tänkte inte på forgeiga spel som löser det med ett moment och vinnaren berättar. Kan vara kanon i vissa lägen, men skulle klatscha då vi inte kör resten av kampanjen på det sättet.

Utmaningen är att skapa ett skalbart system, som verkar vara det du är ute efter. Någon sorts "dödlighetsfaktor" som kan ställas in i varje strid efter hur många tärningsslag man orkar med? Fullt uppdragen är det enslagsstrid, och fullt neddragen är det klassisk anfall-parera-stuk.
Du verkar hänga med på vad jag menar, fast att ha det på max ett tärningslag och två nivåer (antingen med risk för livet, eller utan den extremen).

-Gunnar (som försökte vara tydligare)

Mogger

Hipsteranka
FATE har tre exempel på användandet av konfliktmekaniken. Precis det du är ute efter. Som Genesis sade så har även The Shadow of Yesterday det iom "Bringing down the pain". Snigels T10 system, vad det nu kallas, har också något liknande.

Sedan finns ju ett gång en-rolls-system där det fräsigaste och bredaste är ORE (one roll engine), som finns i ex Godlike. Men du kan hitta det i Greg Stoltzes skräckspel som är gratis att ladda hem, vad det nu heter. Googla på ORE och Stoltze och horror eller nått så hittar du det säkert.

MrG

Swashbuckler
Schysst, ska försöka kolla in systemen du nämnde. Fast sällan jag hinner läsa in nya system, lite vitsen med eget rollspelsmakande för mig. Tråden var mer för att få tips om det funkat bra för andra och om det fanns nackdelar som jag kunde missat, än en jakt på ett färdigt system i den stilen. Men tips är alltid kul, FATE har nämnts en bunt gånger så kanske dags att försöka kolla in det ;-)

-Gunnar