Nekromanti Allt möjligt

Angmar

Veteran
Jag brukar själv inte orka läsa sådana här meddelanden över 128 tecken, men i alla fall. Här har jag några frågor till er:
1. Vet någon någon mytologisk källa eller liknande man kan hitta bra raser till ett rollspel till, jag gör ett rollspel men vill inte använda mig av alver, dvärgar, orcher...?
2. Vad är det som gör ett rollspel unikt från ett annat?

/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/frank.gif

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tror att detta inlägg gör sig bättre på rollspelsmakandeforumet, men här komme några svar.
1. Kolla upp alla myter du kan hitta, och var beredd att modifiera en hel del. Varelser i gamla myter är sällan gjorda för att vara "spelbara" utan är helt främmande kreatur. Om man vill kunna ha en rollperson från en främmande aras bör man ändra en hel del saker och skriva till mycket (mytologiska varelser är ofta halvt gudomliga eller liknande).
2. Om du har en värld som klarar sig undan de flesta klichéer och ett spelsystem som är originellt och välfungerande blir rollspelet unikt. Om du lyckas etablera en bra stämning i världen och få allt sammanhängande kan resultatet bli mycket bra.

Jorge

Veteran
Tja det finns ju alltid odöda, reptilmän, demoner, andar, drakar och så vidare!
Eller så tar man bara ider från böcker man kan hitta på ett biblotek!

Hasse

Hero
"Vet någon någon mytologisk källa eller liknande man kan hitta bra raser till ett rollspel till, jag gör ett rollspel men vill inte använda mig av alver, dvärgar, orcher...?"

Jag vill minnas att Bonnier har gett ett lexicon kallat Hexicon. Det är ett lexicon över olika mytlogiska varelser och vidunder genom tiderna. Kan nog vara svårt att få tag i någon bokhandel men ditt bibliotek kanske har ett ex eller närmaste antikvariat.