Nekromanti Alltid Attack utannonserar skräckrollspelet Bortom

Zadrith

Hero
Kul att det är på gång. Jag ser fram emot att få lägga vantarna på det när det kommer och tycker det är bra att det fått ett svenskt namn eftersom jag har lite svårt för svenska spel med engelska namn.

Big Marco

Läskig
Grattis Robert! IDT är ett bra spel med vettiga regler och en skön kampanjvärld. IDT-scenariona på Gothcon de senaste åren har varit på topp.

Jag hoppas bara att ni lyckas få ut spelet lite smidigare och mer högre tempo än ARK. ,-)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Alltid Attack utannonserar skräckrollspelet Bo

Kul att det är på gång. Jag ser fram emot att få lägga vantarna på det när det kommer och tycker det är bra att det fått ett svenskt namn eftersom jag har lite svårt för svenska spel med engelska namn.
Tack! :gremsmile:

Att byta till ett svenskt namn var en självklarhet. Även om In the Dark hade officiell premiär 2000, så var namnet klart året innan. Då var jag i en period att jag tyckte allt lät tuffare på engelska, något som med åren har skalats bort...

Inför ett tryck kändes det som en logisk tidpunkt att ändra det till ett svenskt namn av just det skäl du anger. Och jag tycker namnet är bättre också, så det är ju ett plus i min bok. Får se vad alla ingivna In the Dark-spelare säger :gremwink:

Robert Jonsson

Grattis Robert! IDT är ett bra spel med vettiga regler och en skön kampanjvärld. IDT-scenariona på Gothcon de senaste åren har varit på topp.
Ord som verkligen värmer - särskilt med tanke på att Bortoms regler är vad jag skulle gissat egentligen var så skilt från den regelfilosofi som Neogames har på sina produkter (jag utgår från att du influerat dem i skapandet - fast facit får jag ju i Noir).

Roligt att du gillat konventsscenarion också. Det är roligt att se återkommande ansikten i arrangemanget :gremsmile:

Jag hoppas bara att ni lyckas få ut spelet lite smidigare och mer högre tempo än ARK. ,-)
ARK:s förseningar är förståeliga (med den information jag sitter med), men det ser aldrig bra ut hos målgruppen. :gremfrown:

Min förhoppning är att det skall vara över dock. Dock vet vi inte exakt hur läget kommer se ut nu när ARK-produktionen börjar gå i gång så vi har inte satt någon officiellt releasedatum för Bortom av den anledningen. Bättre inget datum än ett brutet datum.

Rickard

Urverk speldesign

"Inför ett tryck kändes det som en logisk tidpunkt att ändra det till ett svenskt namn av just det skäl du anger. Och jag tycker namnet är bättre också, så det är ju ett plus i min bok."
Det är smart också att byta namn av den orsaken att då säger du att det inte bara är nätversionen som du trycker upp, utan att det är något som medför förändringar. Attans att du hann avslöja namnet. På SSK kom jag på att "Lögn" hade varit ett bra namn till rollspelet. Det hade varit en fri översättning till vad "In the dark" egentligen innebar (men utan att avslöja för mycket).

/Han som tror folk har lite svårare att feltolka det svenska namnet så att blir ett porr-rollspel

Rickard

Urverk speldesign
Industrial Dark Tales [NT]

/Han som alltid använder sina Once Upon a Time-kort för att improvisera fram äventyr i ItD (och som själv skrivit fel ett antal gånger på förkortningen)

Robert Jonsson

Rörande förkortningar...

...så borde det nya namnet hjälpa till att undvika felaktiga förkortningar :gremwink:

Robert Jonsson

Det är smart också att byta namn av den orsaken att då säger du att det inte bara är nätversionen som du trycker upp, utan att det är något som medför förändringar.
Jo, du har helt rätt i det också. Det finns många fördelar med ett namnbyte som sagt var. För det är som du säger en ny era för spelet också.

Edit: Det är rätt roande att du också tänkte på Lögn också. Det visar ju bara att det är en logisk "översättning". Och ja, det blir nog svårare med associerande till porrollspelande. Din spelgrupp är inte den andra... Det finns andra som fick de associeringarna på forumet. :gremwink:

Edit 2: Och ytterligare ett skäl till att ändra namnet är ju för Krilleskall gilla det... :gremwink:

Edit 3: Ändrade rubriken :gremwink:

Krille

Super Moderator
skräckrollspelet Bo

Och ytterligare ett skäl till att ändra namnet är ju för Krilleskall gilla det...
...fast "skräckrollspelet Bo" (som tråden har hetat i tre poster) är inget vidare namn... :gremgrin:

Storuggla

Champion
Re: skräckrollspelet Bo

"..fast "skräckrollspelet Bo" (som tråden har hetat i tre poster) är inget vidare namn... "

Det är ju uppenbarligen Call of Cthulhu fast med Bosse Bildoktor istället för Kalle Kutte. Slå för förgasaren!

Storuggla, han är på P4 just nu

Rising

Vila i frid
Re: skräckrollspelet Bo

...fast "skräckrollspelet Bo" (som tråden har hetat i tre poster) är inget vidare namn...
Jag, so navigerar via "visa senaste", såg den posten först av alla från den här tråden, och trodde då att spelet verkligen skulle heta Bo. Jag såg framför mig ett amerikanskt rollspel med ett namn som anspelade på engelskans "bu!" och tyckte att det saknades ett extra o på slutet.

Jag blev positivt överraskad när jag märkte att så inte var fallet, fast det var nog den roligaste rubrikförkortningen någonsin.

(Och både "boo!" och "bu!" hade varit rätt roliga namn på skräckrollspel)

Robert Jonsson

*skrattar*

I bland kan förkortningar som system gör bli rätt roliga. Och visst hade "Boo!" varit ett roligt namn på rollspelet (kanske ett Dogmaspel? :gremwink: ), men det är ju inte riktigt den känslan som jag ville komma åt med spelet.

Robert Jonsson

Sant

Så måste namnet vara bra också? Värst vad du är krävande :gremwink:

Borde börja kolla rubrikerna hädanefter. Får ändra det...

Asch, det går inte att ändra alla inlägg i efterhand. Nåja, jag får väl se det som en PR-stunt. Rising hajade ju till i alla fall. :gremwink:

Robert Jonsson

En första uppdatering...

...på hemsidan har skett. Det är en skröna om en person i världen och vi får se ett exempel på hur Reine Rosenbergs illustrationer kommer se ut i spelet.

http://www.alltidattack.se/bortom/skronor/ripper/

Jag kommer under de närmsta veckorna att publicera olika artiklar på hemsidan. Tanken är att åtminstone få upp någonting nytt varje vecka på hemsidan till dess att spelet kommer i tryck. Med tanke på att lanseringen sagts vara under hösten/vintern kommer det nog bli en del artiklar. Tanken är att sajten vid den tiden skall vara hyfsat välfylld med material som kan användas som antingen idésättare eller stämningsskapare.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: En första uppdatering...

Om jag förstått saken rätt så utspelar sig spelet i en engelsktalande miljö och kultursfär även efter namnbytet?

Robert Jonsson

Re: En första uppdatering...

I Lögnens slöja (grundreglerna) kommer en kampanjbeskrivning över hela världen finnas, inte bara USA. Möjligheter för intressanta berättelser är med andra ord tänkt över hela världen. Själva berättelsen kommer dock börja där, för att sedan spridas över till andra delar av världen. Exempelvis finns Sverige inplanerat som nästa delstopp för spelet efter det att USA har lämnats.

Edit: Under tiden som vi publicerar nätartiklar tills spelet börjar så kommer det även givetvis visas upp andra bitar från Bortom:s värld än USA. Det kändes dock mest logiskt att börja där.

Robert Jonsson

Artikelserie

På hemsidan går det nu att läsa en artikel om några av de tankar som legat bakom skapandet av Bortom. Du hittar artikeln här.

Det här är den första artikeln av flera. Känn er förresten fria att föreslå saker ni själv skulle vilja veta, så ska vi se om det inte dyker upp en artikel om det så småningom. Jag betar av ämnena ett för ett i mån av tid och inspiration.