Nekromanti Alpha dungeon crawlers

God45

#PrayersForBahakan
Så jag har märkt en trend när jag kör dungeon crawls av den superdödliga varianten jag brukar köra som one-shots. Detta gäller både publicerade moduler som Murder of the maelstrom queen, Tempel, Tomb & Tower och saker jag skrivit själv. Och den trenden är att en spelare, den mest erfarna och/eller mest skickliga dungeon crawlern aldrig dör medan alla andra spelare förlorar åtminstone någon karaktär.

Igår körde jag dungeonen jag pratade om i den här tråden: https://www.rollspel.nu/threads/639...ar ni några tankar om varför set blir så här?

2097

deleta mitt konto tack
Tycker trådtiteln anspelar på det väldiskuterade problemet alfaspelare i coop-brädspel.

Då kan vi ju ta det klassiska designsvaret som den världen har för att lösa problemet. Två ord:

Dold info.

Allt från dolda mål (Dead of Winter) till stränga begränsningar på vad som får sägas vid bordet (Hanabi) till rent antagonistiska situationer (dvs, inte göra det till ett rent coop).

Om du sätter upp två lag på varsin ända av dungan och sen släpper loss dom. Ex vis. Prova lite såna grejer.

2097

deleta mitt konto tack
Varför det blir så?

Ju svårare utmaning desto mer alfaspelande brukar det bli. Eftersom det är en effektiv strategi så är det den som används även om det skulle göra spelupplevelsen tråkigare och sämre.

God45

#PrayersForBahakan
Alltså, jag känner inte att det är ett problem eller att de trampar på de andra spelarnas utrymme att fatta beslut eller lösa problem. Tvärtom är det här spelare som drar in nybörjare och ser till att alla är delaktiga. Grejen är bara att de har en spelstil som håller dem vid liv när alla runt dem dör.

Jag skulle kunna designa mot de strategierna, men delvis känns det orättvis (jag "siktar" aldrig som D&D spelledare) och jag tror det skulle göra spelupplevelsen värre för alla.

Det är bara... Vad är det som gör att F och S anpassar sig efter Dungeons och är mer effektiva än J eller P? Och varför är det att om F och S är i samma grupp är det bara en av dem som håller kvar vid alfa rollen och inte dör?

2097

deleta mitt konto tack
Ah! Missförstod var du ville komma. Jag har märkt liknande i min egen grupp.

Jag har också märkt, i verkliga livet, att jag blir slarvig med tiden om jag är med en tidspessimist och noggrann med tiden om jag är med en tidsoptimist. Jag blir noga på att hitta rätt, ta fram kartor, vara noga med tiden etc om jag är med en slarvig person som bara förlitar sig på mig. Och om jag är med en pålitlig person som jag kan förlita mig på då gör jag det. Inga av dessa ting är avsiktliga val utan bara hur jag har märkt att det blir.

If you ever get close to a human... and human behaviour...!?

God45

#PrayersForBahakan
2097;n245364 said:
Jag har också märkt, i verkliga livet, att jag blir slarvig med tiden om jag är med en tidspessimist och noggrann med tiden om jag är med en tidsoptimist. Jag blir noga på att hitta rätt, ta fram kartor, vara noga med tiden etc om jag är med en slarvig person som bara förlitar sig på mig. Och om jag är med en pålitlig person som jag kan förlita mig på då gör jag det. Inga av dessa ting är avsiktliga val utan bara hur jag har märkt att det blir.

If you ever get close to a human... and human behaviour...!?
Jag tror verkligen du har en poäng här! Folk stiger inte in i rollen om de känner att någon annan har koll på det. Och då kan de gå crazy istället vilket är roligt men farligare... Haha, dungeon sociologi :)

Rhodryn

Hero
Tror jag har svårt att avgöra om jag ser de trenderna eller inte för de jag har spelat med.

Delvis för att under de flesta SL jag har haft så var där sällan dödsfall, och allt som oftast hände det för att spelaren bestämde sig för att göra något riktigt jävla dumt.

Men även pga att den SL som jag haft längst, min nuvarande SL, har alltid kört med den hårddragna linjen utav "Vad tärningarna säger händer... händer", kombinerat med att han är den personen i min rollspels/bordsspel grupp utav vänner som har alltid slagit bäst med tärningar (vilket ju är lite dåligt för oss spelare... XD ), och med tanke på att vi spelar DoD 91, och Eon (vilket vi har spelat mest unde de senaste 20 nått åren), så tenderar vi ha så många dödsfall att det är svårt att avgöra ett mönster med det. XD