"Menar du att värme int ekan betraktas som en riktig eneriform i mundana eller på jorden? Värme är väl bland de mest fundamentala och lättförståeliga energiformerna som finns, på jorden.
Kyla däremot.. men jag kan se att det skulle kunna vara en energiform i mundana. Termo-/kryotropi i eon är ju definierade som energin som gör att något är varmare respektive kallare än sin omgivning.
Eftersom det finns för både kyla och värme får man anta att det på mundana inte bara finns en absolut nollpunkt för värme, utan dessutom en för kyla, typ en omvänd skala. Det absolut kallaste föremålet innehåller maximal mängd kryotropi, men ingen termotropi alls. Halterna förändras på väg mot den andra slutpunkten där det finns 100% termotropi, 0% kryotropi. 50-50 är förmodligen vid någon genomsnittlig utomhus temperatur (typ 15 grader kanske?), eller vid en varmblodig varelses kroppstemperatur (37). Det förra fallet skulle göra det svårt att alstra kryotropi kroppsligt eftersom kroppen uppenbarligen har mest termotropi, då den är så varm. I det andra fallet skulle båda gå lika bra att alstra kroppsligt, men det skulle vara mycket lättare att alstra kryotropi ur omgivningen då den normalt är kallare än 37 grader."
Allt jag vet är att när jag försökt använda termen "energiform" om värme i sällskap med vissa kompisar har jag fått någon märklig föreläsning om kvanta och såntdär som jag inte fattat två ruttna lingon av. Och de brukar ju veta vad de snackar om, igengörer och whatnot.
"Enligt Einstein är massa samma sak som energi, enligt E=mc2. Stora, tunga stenar borde innhålla mer energi. Guld som har hög densitet borde ge mer energi även om den är liten.
Skulle bli jävligt att alstra pneumotropi enligt samma princip dock, luft väger ju som bekant inte mycket. (storleksordningen ett kilo per m3 tror jag)
Skulle nog hjälpa om det är lite blåsigt, så man kommer i kontakt med mer luft medan man alstrar."
Så du skulle säga att geotropi är den aspekt som representear energi som finns uppbundet i materia? Kan ju säga att det inte är intrycket jag fått av kraften som den beskrivs i M&M. Effekterna är snarare på temat "jord och metall". Att förändra geotropi och pneumotropi till "pragmatropi" eller vad det nu hade blivit på grekiska är en idé jag sympatiserar med; men jag får inte alls känslan att det är så NG tänkt sig aspekterna. De verkar snarare symbolisera platonska föreställningar om just fyra element, som inte har särskilt mycket med modern fysik att göra.
"Pyrotropi är förbränning eller nedbrytning (som i magen), dvs på jorden skulle vi säga att det är kemisk energi som frigörs genom att komplicerade molekyler bryts upp och oxideras. Vanligen frigörs energin som ljus och värme, vilket i mundana förmodligen beror på att dessa är lätta att transformera till."
Intressant förklaringsmodell. Spontan tanke: om den energi som frigörs i samband med upplösning av molekyler finns representerad som aspekt i Mundana; finns det då, ur en fysisk synvinkel, några "saknade" aspekter? Alltså krafter som finns i den jordiska vetenskapen, och som rent logiskt (om man ser efter de krafter som redan finns representerade) borde finnas i Eon? Någon sade något om magnetism och radioaktivitet.
Hur tycker du överlag aspektvalet i Eon ter sig? Hur hade du ändrat på aspekterna om du hade varit boss?
- L