Nekromanti Alternativ för XP-kostnader?

Necross

Swashbuckler
Jag orkar inte räkna XP för mina spelare, utan brukar låta dem levla när det känns rätt. Men tyvärr kostar det ju XP att srajba scrolls och casta vissa spells. Nån som har förslag på ett bra alternativt system - alltså andra kostnader än XP? (Typ X antal guld eller dylikt.)

Pom

Swashbuckler
Jag har hittills kört så här:

- Göra magiska föremål kostar bara gp, inte XP. Mina spelare är inte så intresserade av att göra magiska föremål och har i mina kampanjer ofta rejäla utgifter, så det har funkat bra.

- Kasta spells med XP-kostnad kräver att man vid kastandet använder ett magiskt föremål som materiell komponent. Föremålet måste ha ett marknadspris som är minst lika högt i gp som spellen kostar i XP. Blir det över några XP kan man använda dem till att kasta fler XP-slukande spells, så länge man gör det i omedelbar följd.
Det har funkat i kampanjer med hygglig tillgång på magiska föremål. I min nuvarande lågmagiska kampanj har problemet inte blivit aktuellt, men där behövs en annan lösning.

- Wish (men inte Miracle) kostar 3hp permanent (om den inte används för att höja Con - då kostar den 1 lvl istället).
Det har funkat hittills. Eftersom min spelgrupp minns AD&D-tiden finns känslan av att man har riktigt mycket hp nuförtiden. Samtidigt är en permanent förlust av vad som helst något man tvekar om.
Miracle är ändå helt i händerna på clericens gud (=DN), så där är det bara att censurera hej vilt om man vill - eller i förekommande fall kräva hp förlust eller föremålsoffer.

Du har för övrigt mitt fulla stöd i din husregel. Att ge levels istället för XP började jag med långt innan 3E och jag såg ingen anledning att ändra mig bara för att systemet blev krångligare. :gremsmirk:

J_L_Seagull

Veteran
Då jag ofta har dödsfall och då får PCs med olika levels, så tycker jag att det blir lättare att använda exp systemet för att låta dem som ligger på låg lvl att gå upp snabbare. Dock beräknar jag aldrig exp för mina spelare. De får en bunt när de gjort något bra, en mindre bunt när de gjort något dåligt och samtidigt kastar jag ut lite rp exp med jämna mellanrum. Lite beroende på lvl så brukar jag ge mina spelare mellan 1000-5000 exp/person vid avklarat uppdrag samt mellan 100-500 exp som individuella rp-exp. Enkelt och smidigt system utan några beräkningar. Det enda man behöver hålla reda på är ungefär vilken lvl de är i partyt samt hur bra de utfört vissa saker.

Om du använder ovanstående system så slipper du ändra xp-kostnaden. :gremwink:

G

Guest

Guest
Jag SLar bara Conan D20, och dä figurer det inte särskilt mycket magiska vapen eller liknande. Dock kan man kanske tänka sig att om man bara delar ut XP helt random så kan man säga att spelarna hela tiden har antal XP poäng som är mellan levlarna. På så sätt har man lite att gå på om man vill skapa magiska prylar....

Svammel :gremgrin:

Organ

Out of time, out of mind
Re: Alternativ för XP-kostnader? (lite ot)

Då jag ofta har dödsfall och då får PCs med olika levels,
Snabb fråga: Låter du de som trillar av pinn börja på level 1 igen eller hur gör du?

/Anders

J_L_Seagull

Veteran
Re: Alternativ för XP-kostnader? (lite ot)

Snabb fråga: Låter du de som trillar av pinn börja på level 1 igen eller hur gör du?
Då jag har svårt att anse att man hinner få en känsla för sin gubbe om man börjar på höga lvlar, så låter jag oftast spelarna börja på lvl 1 efter ett dödsfall. Dock finns det givetvis undantag från fall till fall.
Nyligen trillade en gubbe av pin när större delen av partyt låg mellan 6-9, men de hade en fighter på lvl 5 med sig som guide. Jag frågade spelaren om han kunde täbka sig att ta över denna guide (givetvis fick han ändra den en del, jag är inte helt ond :gremsmile:) eller om han ville börja om från början. Han tog över rollen som guide och har nu byggt den till en fighter 5/BG 2.
Att verkligen låta spelarna börja om sätter mer skräck i dem för att förlora sin gubbe, vilket gör att de ofta försöker undvika dumdristiga påhitt som "Jag slaktar hela by" eller "Jag hugger vaktchefen i ryggen". När de sedan är på lite högre lvlar så känner de att de verkligen åstakommit något samt att risken för "Real Death" minskar drastiskt med tanke på Raise dead osv.