Mutanten;n79984 said:
Okej. Men jag tycker att det är så dåligt förankrat i vad som händer i spelet att jag ifrågasätter systemets existens. Att ge mindre aktiva spelare en avgörande roll borde gå att göra med enbart undersökande färdigheter utan pool points tycker jag. Jag tycker inte meta-spelstids-ekonomi-förklaringen förklarar just pool points.
Problemet med deckaräventyr (till skillnad från vanliga äventyr) är att de beror väldigt mycket på spelarskills. Mindre skillade spelare kommer att ha mindre att göra och därför ha tråkigt. Och det beror på alfa-spelar-effekten: finns det ingenting som hindrar de aktiva spelarna att hogga speltid så hoggar de speltid, vilket ger mindre tid till de andra. Vill man göra något åt det så behövs någon form av hinder för alfaspelarna att hogga speltid.
Man kan förlita sig på spelledaren, men spelledaren är en hemskt individuell typ. Man vet aldrig vad man får, och hen är trots allt bara människa och kan således fela.
Alternativet är en form av regelmekanism. Slumptal funkar inte så bra, eftersom alfaspelare kommer att hogga fler slumptalstillfällen och därmed få en större andel likförbannat. Är de riktigt riktigt alfa så kan de säkert prata omkull spelledaren också, så att de hoggar tillfällena då slumptalen är mot dem. Så slumptal är inte en begränsning som når målet.
Kvar står då någon form av
ekonomisk begränsning, det vill säga fördelnings- eller ransoneringspolitik. Pölarna är rollspelens ransoneringskuponger: de är till för att de som har mest (alfa-egenskaper i rollspelens fall) inte ska kunna roffa åt sig allt som finns på en begränsad marknad på bekostnad av de som har minst.
Att det är ett medvetet designval är ganska tydligt, med tanke på hur resten av GUMSHOE är uppbyggt. GUMSHOE är framförallt en
metod att bygga deckaräventyr. I metoden ingår bland annat uppställningen av ledtrådar per undersökande färdighet och spelare – en väldigt meta-aktig metod, för övrigt. Det är inte ett dugg förankrat i spelvärlden att skurken klantar sig på precis det sätt som en rollperson råkar vara en expert på att hitta, utan det är ett meta-beslut som spelledaren gör i skapandet av deckaräventyret för att fördela ledtrådar över rollpersoner.
Således är det klart som sommarsolen att andra meta-mekanismer som speltidsfördelning medelst ransonering medelst pölar också är en del av metoden, skitsamma att det inte är förankrat i spelvärlden.
Sen kan man förstås ogilla pölarna och tycka att de är orealistiska och oförankrade i spelvärlden,
men de är högst medvetna designval som har gjorts för att åtgärda ett specifikt problem. Och därför förklarar meta-speltids-ekonomi just pool points.