anth
Vetefan
Att spell casters har vancian spell slots är ett designval som Gary Gygax gjorde och något vi behållt i snart 40 års tid nu.
Men det finns ett antal spel som försökt ändra på detta.
Några av de spel som använder alternativ till vancian spell slots är:
- Five Ancient Kingdoms (5AK) - ett litet OSR-spel där magiker måste slå för att deras magi ska fungera, medan cleric får klassiska spell slots.
- ADnD2 Psionics. För att använda psionics måste man lyckas med ett ability check.
- ShadowDark, ett helt nytt spel som har en Kickstarter ute nu. Det är ett spel som försöker få DnD5 att kännas som OSR.
Det finns fler spel, speciellt inom OSR, men detta är vad jag kommer ihåg på rak ram (då jag inte har tillgång till mina böcker).
Ett system skulle kunna fungera så här (taget ur minnet, då jag inte har tillgång till böcker).
- En caster lär sig en ny spell per level.
- Spelaren rullar d20 + caster level + ability modifier vs DC 10 + 2 * spell level.
Matematiken är enkel: en level 1 caster har lika lätt att kasta en level 1 spell, som en lvl3 caster har att kasta lvl2 spell, lvl5 caster lvl3 spell, o.s.v.
Och en spell blir lättare att kasta (och kan därför kastas fler gånger per dag) när man stiger i level.
Lyckas man fungerar magin och man kan använda spellen igen.
Misslyckas man händer inget och man kan inte använda spellen igen förrän man sovit en hel natt.
Eventuella Crit- (vid natural 20), eller Fumble- (vid natural 1) tabeller är optional, men många spel har dem.
Vilka spel har alternativ till vancian spell slots?
Jag vet att jag missat massor med spel.
Hur fungerar reglerna i dessa system?
Kort förklaring räcker. Räcker med att jämföra och förklara skillnaden med mitt exempel ovan.
Säg att man har olika sorters spellcasters:
t.ex. Wizard (classic with spell book), Socrerer (spontaneous), Cleric (prayer), Druid (natures primordial power), Warlock (gift from dark powers), Psion (psionics - powers of the mind), o.s.v.
Vilket system skulle passa till vilken caster för att de ska känna olika varandra?
Det är mycker roligare när olika sorters magi faktiskt känns olika.
Men det finns ett antal spel som försökt ändra på detta.
Några av de spel som använder alternativ till vancian spell slots är:
- Five Ancient Kingdoms (5AK) - ett litet OSR-spel där magiker måste slå för att deras magi ska fungera, medan cleric får klassiska spell slots.
- ADnD2 Psionics. För att använda psionics måste man lyckas med ett ability check.
- ShadowDark, ett helt nytt spel som har en Kickstarter ute nu. Det är ett spel som försöker få DnD5 att kännas som OSR.
Det finns fler spel, speciellt inom OSR, men detta är vad jag kommer ihåg på rak ram (då jag inte har tillgång till mina böcker).
Ett system skulle kunna fungera så här (taget ur minnet, då jag inte har tillgång till böcker).
- En caster lär sig en ny spell per level.
- Spelaren rullar d20 + caster level + ability modifier vs DC 10 + 2 * spell level.
Matematiken är enkel: en level 1 caster har lika lätt att kasta en level 1 spell, som en lvl3 caster har att kasta lvl2 spell, lvl5 caster lvl3 spell, o.s.v.
Och en spell blir lättare att kasta (och kan därför kastas fler gånger per dag) när man stiger i level.
Lyckas man fungerar magin och man kan använda spellen igen.
Misslyckas man händer inget och man kan inte använda spellen igen förrän man sovit en hel natt.
Eventuella Crit- (vid natural 20), eller Fumble- (vid natural 1) tabeller är optional, men många spel har dem.
Vilka spel har alternativ till vancian spell slots?
Jag vet att jag missat massor med spel.
Hur fungerar reglerna i dessa system?
Kort förklaring räcker. Räcker med att jämföra och förklara skillnaden med mitt exempel ovan.
Säg att man har olika sorters spellcasters:
t.ex. Wizard (classic with spell book), Socrerer (spontaneous), Cleric (prayer), Druid (natures primordial power), Warlock (gift from dark powers), Psion (psionics - powers of the mind), o.s.v.
Vilket system skulle passa till vilken caster för att de ska känna olika varandra?
Det är mycker roligare när olika sorters magi faktiskt känns olika.