Nekromanti Alternativ verklighet

mr_si

Warrior
Vid sekelskiftet mellan 1600och 1700 talet så inleds en korrespondens mellan olika europeiska adelsmän som är oroade över att nya ”frihetliga” idéer ska leda till uppror och bråk och i slutändan möjligen hota den av Gud önskade samhällsordningen. De möts under olika baler, diplomatiska möten och i samband med krig och sakta men säkert utvecklas det hela till ett informellt nätverk av adelsmän och adelsätter som finns i alla större europeiska länder.
När de brittiska kolonierna 1776 förklarar sig självständiga och i sin frihetsdeklaration skriver in så upprörande saker som ”Alla människor är födda lika” så inser nätverket att det är hög tid att handla. De söker audiens hos sina olika kungar och skickar oroade brev till sina bröder bland adelsmännen och sätter i allmänhet lös en våg av antirebellisk propaganda .
Kampanjen blir en stor framgång kungahus över hela Europa erbjuder britterna sitt stöd i kampen mot de amerikanska upprorsmakarna och över nästan hela kontinenten hotas handelsmän som gör affärer med rebellerna av hårda straff. Upproret i Amerika slås ner på några år och alla ledarna avrättas offentligt. Många av de radikala filosofer vars idéer inspirerat upproret fängslas också över hela den civiliserade världen.
Då uppror bryter ut om och om igen i kolonierna inser kungarna att det alltid kommer vara svårt att kontrollera stora folkgrupper så långt från kärnområdena och beslutar sig för att sätta starka restriktioner på vilka som får flytta dit. Detta leder dock till svältkatastrofer och en råvarubrist och många krig och uppror drabbar Europa.
I början av 1800-talet beslutar sig det nu mycket stora och spretiga nätverket av adelsätter för att skapa en organisation med det enda uppdraget att bevara adelsväldet och monarkin. Organisationen kallas ”Bevararna” och finansieras och stöttas av många av adelsätterna som var delar av nätverket. Bevararna arbetar dels genom att försöka få inflytelserika poster nära kungar och andra beslutsfattare och använda det inflytandet för att se till att et fattas ”förnuftiga” beslut och dels genom att direkt spåra upp och röja undan allehanda ”radikaler”. Bevarare har ofta tjänster som domare, polischefer, officerare, rådgivare men ofta är de utåt sett bara vanliga adelssprättar som drar omkring och gör sitt jobb i hemlighet.
Då industrialiseringen börjar ta allt mer fart får Bevararna snabbt en allt mer kluven inställning. Å ena sidan inser det fördelarna med en ökad produktion och teknisk utveckling men å andra sidan hamnar mycket mer pengar och makt i icke-adliga fabriksägares händer och bland fabriksarbetarna gror många radikala idéer. Lösningen blir att inleda en kampanj för att förbjuda ickeadliga personer att äga fabriker samtidigt som förhållandena för arbetarna skall förbättras. Fabriksägarna spjärnar emot och konflikter eskalerar till flera stora inbördeskrig mellan år 1849-1860 mellan konservativa (ledda av adelsmännen) och progressiva (ledda av fabriksägarna) grupper. Då ryktet sprids bland arbetarna att de konservativa förbättrar arbetsförhållandena i fabrikerna de tar över så börjar arbetarna i allt högre grad stötta de konservativa vilket tillslut leder till en konservativ seger. Progressiva grupper finns dock kvar än idag och genomför då och då attentat.

Vad jag tänker på just nu:
1: hur ter sig kolonialismen i denna spelvärld?
2: Hur blir det med världskrigen? Om de inte blir av vilka andra stora konflikter kan man tänka sig?

Ge gärna kommentarer och tankar om dessa frågor och annat :gremsmile:

Zappelina

Swordsman
Jag ska inte gå lös med mina spekulationer eftersom min generella kunskap om historia är ganska dålig, men jag tycker det låter spännande och ska läsa andras svar :gremsmile:

mr_si

Warrior
Till att börja med så tack för berömmen- den värmde :gremsmile:

För det andra insåg jag precis att det finns en väldigt viktig fråga som man inte behöver kunna någonting om historia för att besvara:
Vad blir du sugen på att spela för typ av karaktärer och äventyr i denna värld?

Arfert

Facit
1. Tja, det lär väl inte vara nån större skillnad mot denna världe, utom att det skulle vara svårare för en koloni att bli fri. Inga kolonier skulle släppas frivillgt.

2. Världskrig har ju på sätt och vis förekommit sedan 1500-talet. Ur europeisk synvinkel. Men förr kallades de för andra saker. Men världskrig på 1900-talet skulle ju såklart se helt annorlunda ut. Om det blivit några.