Nekromanti Alternativa närstridsregler för t10-systemet

Chi

Veteran
Joined
6 Jun 2005
Messages
19
Efter att ha smygit omkring här på forumet ett bra tag tänkte jag göra ett inlägg med funderingar jag har kring ett alternativa stridsregler till t10-systemet. O så lägger hraufnir upp ett stridsystem samma dag. Jaja... inte mycket att göra åt det.

Syftet med systemet är iaf att det skall användas för en österländsk någorlunda historisk lågfantasy värld. Jag har velat göra det så att mästare skall ha lättare att kontrollera stridens utveckling än en novis, och inte bara ha lättare för att försvara sig eller anfalla. Men samtidigt vill jag att spelarna ska kunna påverka striderna mer än att bara slå tärningar. Jag hoppas att det system jag funderat kring skall kunna va ett steg i rätt riktning...

Jag har lånat en hel del av Krille och även från spelet Gemini. Som texten ser ut nu är det en del copy o paste, så den ska omarbetas. Likaså är det med begrepp och siffror, som säkerligen kommer att ändras många gånger innan jag blir nöjd. Iaf här här mina funderingar kring systemet:

<big>Stridens förlopp</big>

Här nedan följer en uppställning över vilka förlopp som ingår i en handlingsrunda under närstrid, vad som skall göras och i vilken ordning.

1. Deklarera stridstaktik
2. Fokusera Chi
3. Slå kontrollslag
4. Stridens utveckling
5. Anfallsslag och försvarsslag
6. Beräkna skada
7. Handlingsrundans slut

1.Deklarera stridstaktik
Det första man gör i en handlingsrunda är att de stridande bestämmer vilken stridstaktik de kommer att använda under handlingsrundan. Det finns tre olika stridstaktiker: Defensiv, Offensiv och Fint.

Väljer man stridstaktiken defensiv försöker man främst försvara sig och får därigenom en bonus på försvarsslaget. Offensiv taktik däremot innebär att man går till kraftfullt anfall mot sin motståndare, med viss risk att blotta sig. Med stridstaktiken fint försöker man förleda sin motståndare till att exponera svaga punkter, med viss risk att genomskådas och därigenom själv hamna i underläge.

2.Fokusera Chi
-utelämnas för tillfället, då jag inte riktigt är klar med hur jag vill ha det- Men tanken är iaf att det ska gå att använda sig av Chi (som är en är en specialisering av atributet mental förmåga och ersätter psyke) för att genom ett färdighetsslag kunna kanalisera chi genom stryka, snabbhet eller precision och därigenom kunna få en slags skadebonus.
Ett annat alternativ som slått mig är möjligheten för ett kiai (färdighet?) anfall där man med hjälp av chi försöker få ner sin motståndares kontrollvärde. Här är det nog lämpligt med ett motsatta slag isåfall.

3.Slå kontrollslag
Efter man deklarerat stridstaktik och eventuellt använt sig av chi är det dags för kombattanterna att slå kontrollslag. Detta görs med en tärning. Resultatet modifieras sedan av de stridandes färdighetsnivå i aktuella stridsfärdigheter, specialiseringar räknas inte med, och av eventuell vapenmodifikation. Den som får högst värde anses kontrollerar striden och har övertaget över sin motståndare, speciellt om han valt den stridstaktik som passar bäst gentemot motståndarens taktik.

Får båda kombattanterna samma värde på sitt kontrollslag, vinner den som har högst färdighetsvärde. Om båda kämparna har samma färdighetsvärde är det den som slog högst på tärningen som anses kontrollera striden. Ifall tärningsslaget var lika för dem båda slås kontrollslaget om.

4.Stridens utveckling
För att se hur striden utvecklar sig jämförs kämparnas stridstaktiker i nedanstående tabell. Där stridstaktikerna möts visas vad som händer beroende på vem som vunnit kontrollslaget.

<center><table border=1><tr><td></td><td>Defensiv</td><td>Offensiv</td><td>Fint</td></tr><tr><td>Defensiv</td><td>A</td><td>B</td><td>D</td></tr><tr><td>Offensiv</td><td>B</td><td>C</td><td>E</td></tr><tr><td>Fint</td><td>D</td><td>E</td><td>F</td></tr></table></center>


Resultat A
Om båda kombattanterna väljer en defensiv stridstaktik cirkulerar kombattanterna runt varandra för att läsa av sin motståndare, men ingen av dem gör någon direkt ansatts till att anfall.

Resultat B
Offensiv vinner kontrollslaget: Avgör anfallsslag och försvarsslag som vanligt. Den defensive kombattanten har +3 på försvarsslaget.
Defensiv vinner kontrollslaget: Den defensive kombattanten har två valmöjligheter; 1. Säkert försvar, Avgör anfallsslag och försvarsslag som vanligt, dock med +6 på den defensives försvarsslag; 2. Motanfall, avgör anfallsslag och försvarsslag som vanligt, där den defensive har +3 på försvarsslaget. Den defensive gör sedan ett motanfall med -3 på anfallsslaget som försvaras med -3 på försvarsslaget av den offensive.

Resultat C
Den av kombattanterna som har kontrollen får göra sin attack som vanligt. Förloraren av kontrollslaget kan välja att avbryta sitt anfall och istället försöka försvara sig med -3 på försvarsslaget, eller att fullfölja sitt anfall och får då noll (0) på försvarsslaget, får dock tillgodoräkna sig aktuellt attribut. Han kan dock inte fullfölja anfallet om han tidigare i rundan fått minst en allvarlig skada.

Resultat D
Fint vinner kontrollslaget: Finten får den defensive att blotta sig. Fintaren får göra ett anfallsslag som den defensive försvarar sig mot med -3 på försvarsslaget.
Defensiv vinner kontrollslaget: Den defensive genomskådar finten och blottar sig inte. Fintaren får göra ett normalt anfall som den defensive får försvara sig mot med +3 på försvarsslaget.

Resultat E
Offensiv vinner kontrollslaget: Den offensive genomskådar finten och får anfalla som normalt, fintaren har -3 på försvarsslaget.
Fint vinner kontrollslaget: Den offensive luras att parera fintarens skenattack. Fintaren får anfalla med -3 på anfallsslaget, den offensive får försvara sig med -3 på försvarsslaget.

Resultat F
Om båda kombattanterna försöker finta händer ingenting. De båda cirklar runt varandra, utan att någon av dem får till ett ordentligt anfall.

5.Anfallsslag och försvarsslag
Om anfallet lyckas eller inte avgörs genom att man helt enkelt slår ett slag för en aktuell stridsfärdighet, ett anfallsslag. Den som blir anfallen kan, om han vill, försvara sig. Detta sker på exakt samma sätt som ett anfall, man slår ett slag för lämplig stridsfärdighet, ett försvarsslag. Om man inte försvarar sig får försvararen inte tillgodoräkna sig något annat än ett attribut och tärningsslaget utfaller automatiskt på noll. Detta är dock inget nollat slag.

Skulle den som anfaller slå 9 eller mer så har anfallet gått igenom, och man får då beräkna skada. Skulle försvararen slå 9 eller mer har han lyckats försvara sig på annat sätt. Nollning beräknas i båda fallen på svårigheten 9, inte motståndarens slag

6.Beräkna skada
Följer t10-systemet beräkning

7.Handlingsrundans slut
Om inte striden tar slut, börjar man om på punkt 1 igen.

Sådär, tror ni att detta skulle kunna funka eller är jag helt ute o cyklar.

Har även en annan fråga som gäller kontrollslaget (initiativslaget) och vapen. Har tänkt att längre vapen som spjut ska ge en fördel gentemot kortare vapen, t.ex. +1 på kontrollslaget. Har funderat på 3 olika lösningar på detta:

1. Man får +1 första handlingsrundan
2. Man får +1 hela striden
3. Man får +1 första handlingsrundan och behåller +1 tills man förlorat ett kontrollslag. Nästa handlingsrunda har då ens opponent lyckats att manövrera in till ett avstånd mer lämpat för det kortare vapnet och det längre vapnet ger nu istället -1 på kontrollslaget. Detta gäller tills man lyckats vinna ett kontrollslag med -1 på slaget, då anses man ha lyckats manövrera ut till ett avstånd som är fördelaktikt för det längre vapnet osv... lite rörigt men hoppas ni förstår min tankebana

Frågan är nu vilket av dessa alternativ är bäst eller skulle något annat va bättre?
 

Chi

Veteran
Joined
6 Jun 2005
Messages
19
Inte mycket till svar. Är det för att mina funderingar till stridsregelr är så himla bra, vilket jag inte tror, eller är det för att de suger så? Hur det än ligger till så kan jag ta det. Så kom med lite kritik eller såg mig totalt, jag kan ta det. :gremtongue:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Inte tror jag de suger, men kanske är det fler t10-kunniga som får upp ögonen för din variant om du postar inlägget på Rävsvansforumet. Jag skall erkänna att jag är dåligt insatt i t10, men i och med att du presenterar det som en alternativ version av det systemet kan det passa bättre på det systemets forum.

(Det här är inte tänkt som ett "du-postar-på-fel-forum"-inlägg utan bara som en fundering om hur du lättast når folk med rätt förkunskaper.)
 
Top