Nekromanti Alternativa regler från Spelarboken

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
414
Vilka av dom alternativa reglerna från spelarboken kör ni med? Det är ju rätt mycket regler där, fler än 10 sidor. Låt oss diskutera detta, kör ni med allt?

Extra nyfiken är jag på bragderna, vilka kör med dom?

Samma sak med alla stridsmanövrar, tycker det blir lite väl många. Ffa gillar jag inte dem som närmar sig förmågan "brotta" (hålla fast och tackla omkull, dem strök vi direkt)
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Vi kör inte med bragder, Överlag tycker vi/spelarna att allt som har med xp att göra är inte värt förutom att lägga på nya förmågor eller bumpa de man har, jag har börjat köra med att ge ett ojämnt antal xp efter äventyren för annars tycker inte spelarna det är nån idé att binda artefakter etc till sig för då går en massa xp till spillo.

Stridmanövrarna kör vi med, spec sikta noga och fördröja initiativ som varit efterfrågade. När jag säger kör med menar jag mer att skulle en situation uppstå då spelaren frågar efter att få göra något specifikt för att annars är de lite körda så har jag manövrarna att falla tillbaka på. Gillar också manövrarna bättre än bragderna då de har en negativ effekt bunden till sig.

Rustningsdelar kör vi med då spelarna vill ha det lite mer estetiskt, och vi kör med träfftabell men inte sikta högt/ lågt men med sikta på kroppsdel.

Vi kör med rykte men det har ännu inte varit aktuellt.

Bärförmåga kör vi också med då en rps specifika jobb i gruppen är just bärare.

vi kör inte med avståndskategorier. Det är för mycket spec när man ska räkna in skytteförmågor. Antingen är man inom skotthåll eller inte.

Kör nån med omslag för xp/ korruption?
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Vi kör med omslag för korruption, funkar bra tycker vi. Det ska kosta med ett omslag. Erf är för billigt tycker vi. Vi ska köra med allt utom bragderna och bärförmågan. Tycker inte om erfanvändande på det sättet.
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Cool, den korruptionen är permanent va? Nu avstod vi bragder utan att ens testa men det kändes liksom att antigen spelar man med bragder och omslag där spelarna köper vad de behöver för stunden eller så kör man på förmågor. Förmågor ger en bättre utveckling/ förbättring av rpn tyckte vi. Resonemanget var att med bragder och liknande så är gubben lika bra i början som han är i slutet liksom. Detta särkilt om det köps för erf. För permanent korruption kan jag tänka mig att det funkar mycket bättre, men vad är liksom in-game förklaringen till hur det går till? Om det nu behövs någon (inte för min del).
 

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
414
Spelaroll;n169507 said:
Vi kör med omslag för korruption, funkar bra tycker vi. Det ska kosta med ett omslag. Erf är för billigt tycker vi. Vi ska köra med allt utom bragderna och bärförmågan. Tycker inte om erfanvändande på det sättet.
Hmm. Ni kör inte med bärförmåga alltså? Inte alls? Spelarna kan släpa med sig fem helkroppspansar i ryggsäcken? Intressant, berätta gärna varför ni valde att spela så.
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Platon;n169527 said:
Hmm. Ni kör inte med bärförmåga alltså? Inte alls? Spelarna kan släpa med sig fem helkroppspansar i ryggsäcken? Intressant, berätta gärna varför ni valde att spela så.
Mycket enkelt, ingen gillar att räkna. Tycker jag som SL att det är rimligt att bära prylarna blir det inga minus. Dessutom har rp packdjur :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,416
Nedan är en lista vi sammanställde när Spelarens handbok kom. Vi har inte hunnit spela med de nya regeltilläggen än, men detta är våra intentioner.

Vi kör även med ett gäng husregler utöver dessa. Men faktum är att de nya regeltilläggen kommer att ersätta en stor del av våra husregler men dessa har varit väldigt lika Järnringens lösningar så skillnaden borde inte bli så stor.

Valfria regelalternativ från grundboken:

Perfekta och bortfumlade slag.
Modifikation vid kritisk skada.

Valfria regelalternativ från Spelarens handbok:

Alkemiska vapen - Ja.
Avståndskategorier - Ja. Har kört med egen liknande variant tidigare.
Bli vandöd istället för död - Upp till SL från gång till gång.
Bli vandöd istället för korrumperad - Upp till SL*från gång till gång.
Bragder - Antagligen inte.
Bärförmåga - Ja.*Har kört med egen liknande variant tidigare.
Efterforskning i arkiv - Ja
Börja med fri erfarenhet - Ja + husregler.
Fler ritualer för mästerritualister - Ja. Eventuellt låta ritualister köpa ritualer en och en för 10 ERF styck utan krav på mästarnivå.
Flykt och jakt - Ja. Används redan.
Fällor - Ja.
Försäljning av begagnat - Ja, upp till SL att modifiera.
Inkomst av fördelar - Ja, upp till SL att modifiera.
Manövrer - Ja.*Har kört med egen liknande variant tidigare.
Monstertroféer - Ja, upp till SL att modifiera.
Paktmakande - Upp till SL från gång till gång.
Skada på byggnader - Ja. Om det skulle behövas.
Återvinna lod och pilar - Ja.*Har kört med egen liknande variant tidigare.
Traditionernas hemligheter - Ja. Delvis modifierat.
Träffområden - Ja, med egna husregler inbyggda.
Rykte - Ja, men upp till SL att modifiera.
Överlappande effekter - Ja.
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
En del regler är väl rätt situationsspecifika och lättaatt inkludera för de används sällan. Visst vi kör med skada på byggnader, efterforskning i arkiv och jakt&flykt, men först när det behövs. Jakt och flykt har vi använt två gånger tror jag dom andra inte alls.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,416
Visst är det så. De som spelar störst roll känns som Avståndskstegorier, Manövrer och Träffområden. Vi har haft liknande husregler för dem innan så jag ser inga större problem med dem. Ska bli intressant att testa reglerna för att slå medvetslös dock. Vi fick aldrig till någon vettig lösning på det själva.
 
Top