Nekromanti Alternativa val vid perfekt, fummel & smärtgräns

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,433
Lite fler husregler, dessa är dock ej testade än men tanken är helt enkelt att förse spelarna med fler alternativ när de slår perfekt eller överskrider någons smärtgräns. Oklart om SL eller spelare väljer vid fummel. Vi får prova och se. Man väljer alltså ett av alternativen vid varje tillfälle. Tar gärna emot kommentarer om förbättringar.


Perfekt träff + Bortfumlat försvar

  • +1T6 skada - Attacken gör extra skada.
  • Pansarbrytande - Ignorerar rustning.
  • Välja träffområde - Anfallaren kan välja en specifik punkt på sin motståndare som träffas. Effekten är upp till spelledaren men kan innebära minskat bepansring, förstörande av föremål eller dylikt.
  • Maximal vapenskada - Välj en tärning som gör maximal skada, rulla eventuella resterande tärningar (från förmågor eller övertag).
  • Blödande - Offret blöder en Tålighet per runda i 1T10 rundor.
  • Bedövande - Den drabbade står över sin nästa handling (men får försvara sig som vanligt).
Perfekt försvar + Bortfumlat anfall + Smärtgräns överskriden
  • Fälla till marken - Den drabbade faller och måste spendera handlingar för att resa sig upp. Att anfalla en liggande i närstrid ger övertag.
  • Frislag - Till frislaget räknas passiva förmågor men ej aktiva.
  • Trycka bakåt - Rollpersonen får inte ha använt sin förflyttningshandling. Anfallaren använda sin förflyttningshandling för att trycka sin motståndare bakåt hela förflyttningen.
  • Fasthållning - Motståndaren är fasthållen och kan inte göra något annat i kommande rundor än att försöka ta sig loss med Stark <- Stark.
  • Avväpna - Tappade vapen ligger vid bärarens fötter och det krävs en förflyttningshandling eller en stridshandling för att plocka upp det igen, och om man fortfarande är i strid får man ett frislag på sig när man plockar upp vapnet. Alla anfall med vapen mot någon obeväpnad i strid utan särdraget Naturligt vapen eller förmågan Naturlig krigare ger övertag.
  • Bryta närstrid - Kan backa ur striden utan att drabbas av frislag från motståndare. Gäller ej om fler motståndare är inblandade.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Man skulle kunna tänka sig att man slår en T6 (eller vad som nu passar) för att avgöra vilket av alternativen det blir, om inget av alternativen är extra uppenbara vill säga. Beror kanske på hur man känner inför tärningsslag. Vet att vissa vill ha så få som möjligt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,433
Ja, det är absolut en bra idé. Jag hade samma tanke, åtminstone för när det drabbar en själv. Känns lite väl fördelaktigt att få välja fritt.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Wow, dessa är ju också riktigt bra. Vi har efterfrågat en lite mer slumpmässig tabell för fummel och perfekta slag, men detta känns spontant ännu bättre.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
583
Location
Skogen
Riktigt bra! Kommer definitivt att använda när jag spelar.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,433
Testade reglerna vid vårt spelmöte igår, fungerade riktigt bra. Inga förändringar görs än iallafall.

För övrigt ett lämpligt spelmöte att testa på. Mina spelare har aldrig någonsin slagit så osannolikt många perfekta och fummel, det var nästan hälften av alla slag!
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Hur använde du listorna då, random alternativ eller valfritt?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,433
Fritt val vid perfekta slag. Random vid fummel.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Låter bra. Jag tar och lånar dessa :)
Tack för det fina jobbet!
 
Top