mcwolfe
Veteran
Med tanke på att det brukar dyka upp en del intressanta tankar på det här forumet, så tänkte jag bolla lite tankar, och hoppas på att få lite intressanta idéer.
Nyligen såg jag klart Justice League-serien. En sak som slog mig är hur strider ofta utkämpas (och vinns), särskilt jämfört med rollspel. I rollspel så är en strid (åtminstone i de allra flesta mer eller mindre traditionella) två sidor som utdelar attacker, och så har man någon form av kvantifiering av hur många attacker man tål. Första person som inte tål mer attacker förlorar.
I serien så var det ytterst sällan en strid fungerade så (och när de väl gjorde det så var det skurkarna som gick segrande ur striden). Istället så var det antingen så att det seger inte var samma sak som "motståndaren medvetslös", eller så behövde huvudpersonerna förändra oddsen så att de kunde vinna i någon form.
Så, hur skulle ni lösa det i ett rollspel? De två "extremer" jag kan se här är
a: spelledaren har redan bestämt alla vilkor och svagheter/lösningar från början. Det är upp till spelarna att hitta dessa lösningar
eller
b: spelledaren godtar improvisationer från spelarna, och när klockan börjar närma sig tio på kvällen och det är dags att avsluta sessionen så funkar det senaste som spelarna provar. (ok, väääldigt slarvigt uttryckt)
Finns det andra sätt att hantera en sådan typ av strid (som väl kan sammanfattas med att "om spelarna inte gör något så kommer de oundvikligen att åka på storstryk och Faster May kommer att få en hjärtattack")
.. tror jag att jag menar i alla fall..
/McWolfe
Nyligen såg jag klart Justice League-serien. En sak som slog mig är hur strider ofta utkämpas (och vinns), särskilt jämfört med rollspel. I rollspel så är en strid (åtminstone i de allra flesta mer eller mindre traditionella) två sidor som utdelar attacker, och så har man någon form av kvantifiering av hur många attacker man tål. Första person som inte tål mer attacker förlorar.
I serien så var det ytterst sällan en strid fungerade så (och när de väl gjorde det så var det skurkarna som gick segrande ur striden). Istället så var det antingen så att det seger inte var samma sak som "motståndaren medvetslös", eller så behövde huvudpersonerna förändra oddsen så att de kunde vinna i någon form.
Så, hur skulle ni lösa det i ett rollspel? De två "extremer" jag kan se här är
a: spelledaren har redan bestämt alla vilkor och svagheter/lösningar från början. Det är upp till spelarna att hitta dessa lösningar
eller
b: spelledaren godtar improvisationer från spelarna, och när klockan börjar närma sig tio på kvällen och det är dags att avsluta sessionen så funkar det senaste som spelarna provar. (ok, väääldigt slarvigt uttryckt)
Finns det andra sätt att hantera en sådan typ av strid (som väl kan sammanfattas med att "om spelarna inte gör något så kommer de oundvikligen att åka på storstryk och Faster May kommer att få en hjärtattack")
.. tror jag att jag menar i alla fall..
/McWolfe