Re: Bra frågor!
Grundtanken var den att man i orginalsystemet slår Ob3T6 för att höja en färdighet, vilket gör det lättare att höja de man har lågt i, vilket i slutändan medförde (i VÅR grupp i alla fall) att folk började syssla med färdigheter som kändes ologiska bara för att man hade större chans att lyckas höja dessa än de man vanligtvis sysslade med. Med poängsystemet där allt upp till 15 inklusive specialiseringar kostar lika mycket gör att man kanske hellre väljer att höja det som bättre passar karaktären.
Ok. Det är faktiskt en ganska bra anledning. Dock gillar jag att karaktärerna blir mer och mer inriktade på specialiseringar ju längre tiden går. Och sen beror det ju på hur man lägger upp sina äventyr - om man ger rp tid på sig mellan eller under äventyrens gång att träna upp exempelvis nya yrkesfärdigheter eller stridskonster/besvärjelser så utvecklas ju yrkesinriktningen också... Det är dessutom ganska koolt att rp efter hand får en väldigt bred kunskapsbas. Man kanske börjar som krigare, men sen märker man att det är köpslående och smygande som är viktigt när man äventyrar, och då försöker man anpassa det.
I olika delar av världen är olika saker olika viktiga, vilket också märks. I min kampanj har rp just varit ute i obuggden norr om Thalamur, och gissa om de vill höja sina färdigheter i Överlevnad och Jakt nu - lärda män och krigre tillika!
Det är synd för deras skull att de inte vet att de närmaste spelomgångarna kommer att äga rum i Calnias undre värld...
Men, jag drev från ämnet: Alltså, det beror ju på om man vill ha specialiserade karaktärer eller mer anpassningsbara sådana. Med ditt system så blir karaktärerna nog mer specialiserade, de håller sig inom yrket. Eftersom det är det du vill ha ut av det, så är det ju ett bra system!
Poängbaserat EON - inte för mig dock...