Nekromanti Alternativt erfarenhetssystem till Eon

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Under utvecklingen av min alternativa kampanjvärld till Eon har jag hittat på ett antal nya regler och varianter på regler som jag tror att fler än jag kan ha nytta av. Jag presenterar därför en av dessa här.

Ladda ned. Läs. Använd eller låt bli. Kom med förslag och frågor.

Tack på förhand.

/Duddmannen
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Systemet torde blir något mer ologiskt eftersom man kan höja färdigheter man inte använt sig av. Och varför kostar det alltid minst två poäng? Sänk antalet erfarenhetspoäng som utdelas istället.
Och så en fråga: räknas erfarenhetspoängen som yrkespoäng eller valfria?

Får man fråga varför du konstruerat systemet? Som det står nu så tycker jag inte om det, men kanske passar det jättebra i sitt sammanhang!
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Bra frågor!

Systemet torde blir något mer ologiskt eftersom man kan höja färdigheter man inte använt sig av.
Man ska ha använt färdigheten under äventyrets gång. Det står i andra stycket.

Och varför kostar det alltid minst två poäng? Sänk antalet erfarenhetspoäng som utdelas istället.
Egentligen är det resultatet av en förenkling jag gjorde. Jag tror att man mycket väl kan testa den varianten också. Vitsen var att det skulle vara lika billigt/dyrt att höja en färdighet man precis lärt sig som att höja en man hållit på med ett tag.

Grundtanken var den att man i orginalsystemet slår Ob3T6 för att höja en färdighet, vilket gör det lättare att höja de man har lågt i, vilket i slutändan medförde (i VÅR grupp i alla fall) att folk började syssla med färdigheter som kändes ologiska bara för att man hade större chans att lyckas höja dessa än de man vanligtvis sysslade med. Med poängsystemet där allt upp till 15 inklusive specialiseringar kostar lika mycket gör att man kanske hellre väljer att höja det som bättre passar karaktären.

Och så en fråga: räknas erfarenhetspoängen som yrkespoäng eller valfria?
Nästan valfria. När man använder dem kan man lägga dem på vilken färdighet som helst, förutsatt att man använt färdigheten under äventyret/spelomgången. Kom ihåg att man bara får höja en färdighet ett steg i taget (efter varje avslutad session).

Får man fråga varför du konstruerat systemet? Som det står nu så tycker jag inte om det, men kanske passar det jättebra i sitt sammanhang!
I korthet tänker jag göra hela karaktärsgenereringssystemet poängbaserat. Jag har inte bestämt exakt hur alla de detaljerna ska se ut ännu, men i princip kan man säga att Misslyckad karriär kostar 0 poäng och sedan är det dyrare ju bättre man vill att det ska ha gått för sin figur. Samma poäng som man köper grundegenskaper och förmågor för.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Bra frågor!

Grundtanken var den att man i orginalsystemet slår Ob3T6 för att höja en färdighet, vilket gör det lättare att höja de man har lågt i, vilket i slutändan medförde (i VÅR grupp i alla fall) att folk började syssla med färdigheter som kändes ologiska bara för att man hade större chans att lyckas höja dessa än de man vanligtvis sysslade med. Med poängsystemet där allt upp till 15 inklusive specialiseringar kostar lika mycket gör att man kanske hellre väljer att höja det som bättre passar karaktären.
Ok. Det är faktiskt en ganska bra anledning. Dock gillar jag att karaktärerna blir mer och mer inriktade på specialiseringar ju längre tiden går. Och sen beror det ju på hur man lägger upp sina äventyr - om man ger rp tid på sig mellan eller under äventyrens gång att träna upp exempelvis nya yrkesfärdigheter eller stridskonster/besvärjelser så utvecklas ju yrkesinriktningen också... Det är dessutom ganska koolt att rp efter hand får en väldigt bred kunskapsbas. Man kanske börjar som krigare, men sen märker man att det är köpslående och smygande som är viktigt när man äventyrar, och då försöker man anpassa det.
I olika delar av världen är olika saker olika viktiga, vilket också märks. I min kampanj har rp just varit ute i obuggden norr om Thalamur, och gissa om de vill höja sina färdigheter i Överlevnad och Jakt nu - lärda män och krigre tillika! :gremwink: Det är synd för deras skull att de inte vet att de närmaste spelomgångarna kommer att äga rum i Calnias undre värld... :gremgrin:
Men, jag drev från ämnet: Alltså, det beror ju på om man vill ha specialiserade karaktärer eller mer anpassningsbara sådana. Med ditt system så blir karaktärerna nog mer specialiserade, de håller sig inom yrket. Eftersom det är det du vill ha ut av det, så är det ju ett bra system!

Poängbaserat EON - inte för mig dock...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Det påminner ganska mycket om erfarenhetspoängen till Expert Drakar och Demoner (första, från 1985, alltså), vilket är det erfarenhetssystem jag har plankat rätt mycket av till vår Eonkampanj.

Lite synpunkter och kommentarer från hur vi har gjort:

- Inlärning av nya färdigheter ska kanske bero på ett slag för den styrande grundegenskapen (eller medelvärdet av de två grundegenskaperna om så är fallet) och inte alltid PSY. Det känns lite konstigt att den intelligente teoretikern ska få fördel av detta för att lära sig en väldigt fysisk färdighet.

- Man får fortfarande ep i en färdighet för perfekta slag (ger ett ep, fler om det handlingen är Svår eller värre (oddsen att få perfekt här är ju så låga att det borde förtjäna mer än ett ep) förutom de allmänna ep:na

- Alla ep fördelas på färdigheter efter varje äventyr, räcker de inte till en höjning så är de låsta vid en viss färdighet och ligger inte i någon allmän pool

- Man får lägga max 1/3 av sina allmänna ep på en enskild färdighet (vilket väl ger ungefär samma effekt som att man normalt inte kan höja en färdighet mer än ett steg med din variant)

- Ensamträning, när man har minst FV (FC, suck...) 5 går till så att om man klarar ett normalt egenskapsslag för färdighetens styrande egenskap (eller medelvärdet om det är två) får man ett ep efter en veckas träning.

- Undervisning funkar som ensamträning men läraren ska också klara ett slag i Undervisning. Lyckas detta och egenskapsslaget lyckas får man 2 ep efter en vecka. Misslyckas endera slaget får man 1 ep, misslyckas båda får man inget.

Mvh / Phelan
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Excellent!

Vilka utmärkta förslag! Detta måste jag fundera på att ta med i nästa version.

Jag hade inte tänkt alls på det där med träning, det måste jag ju se över ordentligt. PSY tog jag eftersom det var så det funkade i Eons grundregler, fast som du säger så borde man ju egentligen ta med andra grundegenskaper också.

Perfekt!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tja, jag ogillar att man är garanterad en höjning förr eller senare. Jag har sett DoD's erfarenhetssystem missbrukas sönder och samman. Rollpersoner som tränar i åratal för att peta upp sina FV till astronomiska höjder.
Eon's förbättringsslag kan ge höjningar med lång och trägen träningen även när man har nått nivåer på 20-25+, men chansen är såpass liten att de flesta inte ödar tid på det, vilket gör att riktigt höga FV blir riktigt ovanliga och man istället väljer att bredda sina kunskaper (specialiseringar, fler färdigheter, fler stridskonsttekniker etc).

Att spelarna uppmuntras till att bredda sin rollperson ser jag verkligen inte som något problem, utan snarare som ett tillfälle att utveckla sin rollperson.

Fast å andra sidan, alla system går att utnyttja på den här punkten. Alternativet är ett uppstyltat överreglerat system utan nån som helst frihet att utveckla sina karaktärer (och antagligen fullt av kryphål än då om man lusläser texten).
Ungefär som Dungeons & Dragons.

/Joel - delar ut en känga
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Förvisso finns det en risk för power-gaming etc, men förmodligen så kan ju SL lösa detta genom en diskussion med spelarna. Eller bara låta en massa saker hända i spelet som stressar rollpersonerna att agera istället för att sitta och häcka i sin dojo. Fördelen som jag ser med erfarenhetspoäng före kryss är att man inte kan stiga genom oförtjänt tur - innan vi bytte till ep-system hade vi till exempel en karaktär som inte slagits särskilt mycket men som lyckades med tre förbättringsslag på raken, så på kort tid var han uppe i 18 med Svärd, medan en annan rollperson som slagits mer hela tiden sumpade förbättraslagen... Den andra fördelen jag ser med att man kan stiga i FV (FC...) garanterat är att man har då en möjlighet att bli skicklig just genom att ha högt FV och inte genom att skaffa sig en massa übertekniker till sina stridskonster bara för att det är omöjligt att höja FV.

Det bästa system jag sett för att hantera färdighetsnivåer är faktiskt Western (senaste upplagan, var lite bökigare innan vad jag förstått) där man per månad får ett antal poäng dels för att höja sina färdigheter men som även måste användas till en Behållakostnad när en del färdigheter börjar stiga i taket. Effekten är att om man vill så kan man sikta in sig på att höja några få färdigheter väldigt mycket, men då kommer Behållakostnaden bli så hög att man inte kan bredda sig och knappt kan höja några färdigheter till slut, vilket får till effekt att man snart börjar bredda sig just för att det sällan är behållakostnad på låga färdighetsnivåer.

Mvh / Phelan
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jag måste ställa mig negativ till erfarenhetspoäng till EON. Jag ycker att nuvarande system fungerar alldeles utmärkt, och ser ingen anledning att byta.
Visst, det är mycket lättare att höja sig i färdigheter man har lågt i, än färdigheter man har högt i. Det tycker jag är helt okey. Jag menar, det är ju betydligt mindre tid att lära sig plus, minus och gånger än att komma helt underfund med hur ekvationer på alla olika sätt fungerar, eller hur?
Eller en svartbältare i karate. han kanske fortsätter träna en del själv, men har han ingen som är bättre än honom så är det svårt att själv bli så mycket bättre.

Har jag resonerat förståeligt, eller är det bara en enda röra?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Bara för att man använder erfarenhetspoäng istället för tärningsslag så tar det inte bort svårigheten i att höja höga färdighetsvärden (helt), det är ju fortfarande en skillnad i kostnaden att höja ett lågt färdighetsvärde mot att höja ett högt färdighetsvärde. Skillnaden med att ha ep mot förbättringsslag är att du vet när du kommer höja. Ser man till Duddmannens förslag och jämför med sannolikhetstabellen så blir det statistiskt sett något billigare att höja (om man räknar med att 1 ep motsvarar ett kryss), men samtidigt så kan man inte ha tur med höjaslagen. Om man vill slippa slumpmomentet men ha kostnaden identisk så borde det bara vara att läsa av hur många slag som krävs i snitt för att höja och säga att det krävs så många ep (trunkerat, som allt annat i Eon).

Så, den stora frågan om man funderar på att testa ep-systemet eller ej handlar ju om huruvida man vill ha ett slumpmoment eller ej när det gäller hur färdigheter höjs.

Mvh / Phelan
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag gillar det!

Detta system kommer jag definitivt att använda i framtiden, men Phelans förslag tillämpade. Jag har bara en fråga: Hur blir det med stridsvana?

Mvh Victor Palm
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Jag gillar det!

Tja, vi ger ju fortfarande ep för perfekta slag och på Stridsvana för vunna strider. Däremot får man inte lägga allmänna erfarenhetspoäng på Stridsvana. Så, kostnaden blir väl som Duddmannens förslag (för jag lär väl knappast kunna övertyga dig om att Eons färdighetsnivåer är för låga och att ha kostnad 4 ep per steg 16-20, 8 ep per steg 21-25 osv? :gremgrin:) men det är som sagt bara från vunna strider som man kan få ep till Stridsvana.

Mvh / Phelan
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Westerns behålla-system är helt ok, men det blir rätt mycket bokföring. Lancelot games hade något liknande med Khelataar och Wastelands.

Det enklaste i Eon är ju helt enkelt att hota med försämringsslag om rollpersonen inte använder sina färdigheter tillräckligt ofta.

/Joel
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Alternativt erfarenhetssystem till Eon (OT)

Nja, särskilt mycket bokföring är det inte med den senaste versionen av Western, även om det tydligen var mycket mer att hålla reda på tidigare, nu är det väldigt smidigt och idealiskt för kampanjspel där man inte ska detaljspela varenda dag utan låter tiden flyta på lite snabbare. 10-15 minuters arbete och funderande/månad i en kampanj tycker jag är helt ok, det är ju ändå rätt kul att förbättra sig :grina

Fast hot om försämringsslag är väl det enklaste att använda till Eon (Western har ju ett helt annat upplägg så det är svårt att låna något där utan att ta hela). Man kanske t o m kan gå så långt att man börjar hota med försämrade egenskaper om killen med t ex RÖR 18 har tillbringat sista månaden med att äta och supa bort sin nyvunna förmögenhet? Ep/Kryss i just Supa även om RP inte har fått ett perfekt slag kan ju också vara motiverat...

Mvh / Phelan
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Konsekvens

För att vara konsekvent med karaktärsgenereringen så borde det kosta lika mycket som vanligt, alltså 1/2/8/20 och en enhet för specialiseringar. Lättlärd borde kosta 1/1/2/5 eller nåt sånt, för det motsvarar ungefär de antal slag som behövs när man har Ob4T6 i förbättrinsslag. Det blir bra, men Ob4T6 är förbannat bra.

Annars funkar väl idén, men var gärna konsekevent med rollpersonsgenereringen.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Stridsvana

har bara en fråga: Hur blir det med stridsvana?
Stridsvana får man höja med Spelledarens tillåtelse. Egentligen borde det fungera precis som vanligt, det vill säga att Spelledaren talar om huruvida det Rollpersonerna råkat ut för motiverar en höjning av stridsvana. Kostnaden är densamma som för alla andra färdigheter.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Min motivering

Jag måste ställa mig negativ till erfarenhetspoäng till EON. Jag ycker att nuvarande system fungerar alldeles utmärkt, och ser ingen anledning att byta.
Det är helt ok. Själv tyckte jag att det fanns vissa problem med Ob-slagen som jag ville göra något åt. Så här ser jag på saken:

Det finns en poäng med att låta förbättringsslag vara något man slår med Ob3T6. Så vitt jag kan se det handlar det dock mest om att behålla konsekvensen i spelsystemet, vilket i och för sig är en god tanke. Problemet med det är dock att i princip alla som jag har spellett i Eon har tyckt att det är för frustrerande att (i deras ögon) "slösa bort" förbättringsslag på färdigheter och därför börjar använda andra färdigheter än de som de först verkade vilja satsa på. Alltså inte för att bredda sina karaktärer utan för att åtminstone få höja någonting.

Den första boten vi testade på detta var att låta förbättringsslaget göras med samma antal tärningar som det bästa Särskilda slaget gjordes för färdigheten under spelsessionen. Slog man fyra tärningar och lyckades slå Särskilt (tre ettor) fick man slå förbättringsslaget med fyra tärningar osv. Nackdelen blev då att man började göra det för svårt för sig för att få upp antalet tärningar i förbättringsslaget. Det var sällan det slutade bra.

Med poängsystemet blir det istället så att man kan höja den färdighet man vill förutsatt att man använder den och lyckas samla ihop poängen. Det blir en garanterad framgång, snarare än en serie chanser att misslyckas innan man kanske lyckas. En liten frustration borta ur systemet. Man KAN alltså fortfarande bredda sig om man vill, men det behöver inte längre bli en sorts nödlösning när man når högt bland sina bästa färdigheter.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Tja, jag ogillar att man är garanterad en höjning förr eller senare. Jag har sett DoD's erfarenhetssystem missbrukas sönder och samman. Rollpersoner som tränar i åratal för att peta upp sina FV till astronomiska höjder.
Man är ALLTID garanterad en höjning förr eller senare. Med poängsystemet är det dock mer kontrollerat NÄR det blir. Även med bara Ob3T6 som förbättringsslag så kan man höja från 15 till 25 på tio omgångar. Det är sluimpmomentet i detta som jag vill få bort. Slump är bra och fungerar utmärkt i striderna och vid färdighetsslagen. Men just förbättringsslagen tyckte inte jag behövde detta.

... vilket gör att riktigt höga FV blir riktigt ovanliga och man istället väljer att bredda sina kunskaper (specialiseringar, fler färdigheter, fler stridskonsttekniker etc).
Det är dyrt att höja efter ett tag. Någon tycker att det är värt att spendera 20 poäng på att höja från 21 till 22, medan en annan skaffar sig en ny specialisering och höjer några andra färdigheter. Poängen är att om man väljer att bli bättre så kan man se hur det lönar sig inom en överskådlig framtid.

Att spelarna uppmuntras till att bredda sin rollperson ser jag verkligen inte som något problem, utan snarare som ett tillfälle att utveckla sin rollperson.
Visst är det bra att bredda sin rollperson. Jättebra! Problemet som jag har sett det är VARFÖR man breddar sin rollperson. Är det för att man tycker att rollpersonen borde växa som människa och därför låter sin Boklärde magiker höja Stångvapen, eller är det bara för att Stångvapen är den enda färdighet man har kvar under 13 och därför den man har störst chans att höja? Poängsystemet gör att man KAN bredda sin rollperson om man vill, men man kan också fortsätt att vara kunnig i ett smalare område utan att "tappa fart".
 
Top