Nekromanti Alternativt EXP-tjänande?

Alethra

Veteran
Goddagens.
Jag är inte så van med D&D, men har redan blivit lite "less" på det erfarenhetssystem vi använder.
Rollfigurerna har bara tjänat exp genom strid, eller desarmera fällor. Och sådant främjar ofta inte att lösa problem på andra sätt. Finns det någon metod att tjäna exp på genom t.ex:

* att undvika strid (eller att bli anfallen) utan att slösa resurser, eller genom att slösa resurser
* att föra historien/handlingen framåt
* att gestalta sin rollfigur på ett troget sätt (baserat på personlighet, alignment mm)
* att rädda någons liv utan att ta till våld mm

Ett annan diskussion i spelgruppen är om att ge erfarenhet beroende på en strids utgång, hur väl spelgruppen tar hand om problemet och ge erfarenhet efter det. Taskigt exempel: men om en commoner besegrar en betydligt svårare motståndare utan att själv ta stryk, än om han besegrar samma motståndare men blir skadad på köpet.
I detta fall anser jag att erfarenheten borde vara olika beroende på dessa två utgångar... istället för att alltid ge samma exp beroende på motståndarens CR.

Vet ni några alternativa exp-regler och möjligen fall det går att länka till sidor som behandlar sånt, eller någon modul som behandlar sånt? Har hört att 'unearthed arcana' och 'DM-guide 2' ska behandla sådant... men säker är jag dock icke.

/Ale

G

Guest

Guest
Jag föreslår att du börjar med att läsa DMG 3.5 "Experience Awards". Där finns flera alternativa poängsystem, och förslag.

I min kampanj som utspelar sig i Forgotten Realms delar jag ut XP för andra saker än bara att vinna i strid. Det kan vara:

*Man har löst en mycket svår gåta
*Man har löst en mycket svår uppgift, t.ex. befriat ett hertigdöme från förtryck, eller räddat en bortrövad prinsessa
*Story Awards, dvs där PC´s gör fantastiska saker, såsom en Dvärgakrigare som ensam håller en bro mot överväldigande antal fiender medan hans vänner flyr i säkerhet.

Läs i DMG och använd sedan riktlinjerna där för att sätta upp dina egna specifikationer. Jag har skrivit mina XP-spec i ett häfte som jag kallar "Kampanjregler". Den mailar jag sen till alla spelare så dem kan se vad som gäller. Det är viktigt att man är transparent gentemot spelarna i dessa frågor

Pom

Swashbuckler
Finns det någon metod att tjäna exp på genom t.ex:

* att undvika strid (eller att bli anfallen) utan att slösa resurser, eller genom att slösa resurser
* att föra historien/handlingen framåt
* att gestalta sin rollfigur på ett troget sätt (baserat på personlighet, alignment mm)
* att rädda någons liv utan att ta till våld mm
Dungeon Master's Guide föreslår följande:

XP för gott rollspelande bör vara högst 50XP per character level per äventyr. Men vill du får mindre fokus på strid och fällor tycker jag du skall ta bort det taket.

Book of Exalted Deeds (BoED) föreslår följande:

-Undvika konfrontation genom förhandling bör ge minst lika mycket XP som om man besegrat fienden med våld.
-Förstöra magiskt föremål som är ont (eller på annat sätt målet för äventyret) ger XP som om man besegrat en fiende med samma CR som föremålets caster level.
-Offra livet (men sedan återuppväckas) ger 100XP per character level. Detta kan man se som den yttersta nackdelen för att rollspela rollpersonen korrekt. Att utsätta sig för mindre faror i rollspelandets namn bör därför ge mindre XP. Men rollspelande som inte leder till någon nackdel alls för rollpersonen bör inte ge XP, enligt det tänkandet.

Unearthed Arcana föreslår följande:
Gå igenom äventyret i förväg och markera när det blir extra svårt för spelarna. När det sedan blir spel och någon utmärker sig under ett sådant tillfälle får den rollpersonen en markering. Närhelst någon gör något särskilt uppfinningsrikt eller intressant blir det en markering också, oavsett när det sker. Om någon bär sig riktigt illa åt och stör spelandet kan någon markering ryka.
Efter äventyret läggs alla XP som skall delas ut samman och alla markeringar läggs samman för varje rollperson. XP-summan multipliceras med 0,75 och delas ut lika. De resterande 0,25 av den totala XP-summan delas ut proportionellt mot hur många markeringar varje rollperson fått.

Dungeon Master's Guide 2 föreslår följande:
Definiera tydliga mål i äventyret och ge XP när de målen uppnås. Ha gärna med någon variabel i målen som kan avgöra exakt hur mycket XP det blir. Skall det räddas gisslan kan man t ex få XP för varje gisslan som räddas.

Gamla Rolemaster som på många sätt var rätt lika D&D gav XP för följande saker utöver strid:

När någon hade en riktigt bra plan fick han XP motsvarande hälften av de XP som hela gruppen fick medan planen utfördes. Var det flera idékläckare fick de dela på denna hälft.

Unika eller inspirerade manövrar (rörelsefärdigheter mest) gav några XP.

Resor gav 1XP per mile (Rolemaster hade grovt liknande "skala" på sina XP som D&D) med X2 eller t o m X3 om det var riktigt farlig och oländig terräng. Flög man eller åkte båt var det 1 XP per 10 mile istället.

XP för religiösa eller andliga upplevelser (interagera med en gud eller uppnå mål av andlig betydelse).

EchonCique

Hero
Kort tips

Mitt enkla tips står inte i någon bok om jag minns rätt, men är rätt användbart ändå. Det är nämligen att du/ni går upp i level för vart tredje eller fjärde spelsession. Om en spelsession är väldigt långsam och händelselös kan den ju såklart sägas inte räknas, vilket ökar på antalet med en session. Detta för att få en någorlunda jämn linje i varför man ökar i level.

Sedan minskar man drastiskt ned på räknandet och tabelltittandet just för att beräkna erfarenhet per karaktär och så vidare. :gremsmile:.

Att tänka på kan även att vara att dela ut Exp för att överkomma vissa hinder på kanske andra sätt än "normalt".
Exampel. Ett CR1 monster ger 350xp för en Level 1 karaktär om denne slår ihjäl monstret. Vi brukar dela ut samma exp om de hanterar samma monster på ett bra/roligt/okonvesionellt sätt. De kanske berättar en godnattsaga för det så att det somnar och sen tar de sig förbi? Eller så får de banditen att tänka om sitt levebröd och avsluta sitt gem.

Samma sak för fällor och klurigheter.

Morgath

Warrior
Re: Kort tips

Jag kör oxå på detta sätt numera. Fast det blir snarare vartannat möte ungefär. Av erfarenhet vet jag att lirarna går upp i lvl ungefär varannat spelmöte i vilket fall som helst, så varför bry sig om larviga siffror? Känner jag på mig att de har förtjänat att gå upp en nivå, så kör på!

G

Guest

Guest

Problemet är ju att XP-nivåerna är progressiva, dvs det blir svårare och svårare att levla ju längre man kommer. Med ert föreslagna system tar ni bort den mekanismen, och gör så att det i princip är lika lätt att stiga från 19th till 20th, som från 1st till 2nd level.

thark

Hero

[ QUOTE ]
Problemet är ju att XP-nivåerna är progressiva, dvs det blir svårare och svårare att levla ju längre man kommer. Med ert föreslagna system tar ni bort den mekanismen, och gör så att det i princip är lika lätt att stiga från 19th till 20th, som från 1st till 2nd level.

[/ QUOTE ]

Öh, nej. XP-systemet är beräknat efter att en lvl 19-rollperson ska behöva lika många encounters för att nå nivå 20 som en lvl 9-rollperson behöver för att nå lvl 10. (1-3 är ju lite special i o m att värdena knycklas ihop i botten där)

I praktiken så visst, det kan ta längre tid att spela ut en strid mellan två lvl 19-kombatanter än mellan två lvl 9-dito, men inte ens det är säkert - den föregående kan ha ökat sin skadeutdelningskapacitet snabbare än den senare ökat sina hitpoints, för att inte tala om alla instant death-effekter folk slungar runt på de högre nivåerna.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fast det ÄR ju (ungefär) lika lätt …

XP per CR-tabellen är ju också progressiv.

I genomsnitt ska det krävas (ungefär) 13–14 encounters (balanserade mot rollpersonernas level) för att skrapa ihop tillräckligt med XP för att stiga en level. Oavsett vilken level rollpersonerna befinner sig på för tillfället.

Den egentliga anledningen till att XP-nivåerna är progressiva påstås vara att rollpersoner som hamnar på efterkälken (nyskapad RP, level drain etc.) ganska snart ska komma ikapp.

Big Marco

Läskig

Om du kör så undrar jag hur många äventyr ni måste spela för att en RP skall nå level 20. ,-)

G

Guest

Guest

Inte så särskilt många.

Vi har en rätt hyfsad takt vad gäller XP och levelhöjning.

Jag delar inte ut XP direkt efter varje strid, eller efter varje session, utan väntar tills antingen ett "uppdrag" är avklarat, eller ett kapitel är avslutat.

Det är min spelmekanism för att PC´s får insupa sina erfarenheter, få nya perspektiv på sin tillvaro, träna i svärdskonst m.m., vinna själslig kraft, eller helt enkelt studera nya spells.