Goddagens.
Jag är inte så van med D&D, men har redan blivit lite "less" på det erfarenhetssystem vi använder.
Rollfigurerna har bara tjänat exp genom strid, eller desarmera fällor. Och sådant främjar ofta inte att lösa problem på andra sätt. Finns det någon metod att tjäna exp på genom t.ex:
* att undvika strid (eller att bli anfallen) utan att slösa resurser, eller genom att slösa resurser
* att föra historien/handlingen framåt
* att gestalta sin rollfigur på ett troget sätt (baserat på personlighet, alignment mm)
* att rädda någons liv utan att ta till våld mm
Ett annan diskussion i spelgruppen är om att ge erfarenhet beroende på en strids utgång, hur väl spelgruppen tar hand om problemet och ge erfarenhet efter det. Taskigt exempel: men om en commoner besegrar en betydligt svårare motståndare utan att själv ta stryk, än om han besegrar samma motståndare men blir skadad på köpet.
I detta fall anser jag att erfarenheten borde vara olika beroende på dessa två utgångar... istället för att alltid ge samma exp beroende på motståndarens CR.
Vet ni några alternativa exp-regler och möjligen fall det går att länka till sidor som behandlar sånt, eller någon modul som behandlar sånt? Har hört att 'unearthed arcana' och 'DM-guide 2' ska behandla sådant... men säker är jag dock icke.
/Ale
Jag är inte så van med D&D, men har redan blivit lite "less" på det erfarenhetssystem vi använder.
Rollfigurerna har bara tjänat exp genom strid, eller desarmera fällor. Och sådant främjar ofta inte att lösa problem på andra sätt. Finns det någon metod att tjäna exp på genom t.ex:
* att undvika strid (eller att bli anfallen) utan att slösa resurser, eller genom att slösa resurser
* att föra historien/handlingen framåt
* att gestalta sin rollfigur på ett troget sätt (baserat på personlighet, alignment mm)
* att rädda någons liv utan att ta till våld mm
Ett annan diskussion i spelgruppen är om att ge erfarenhet beroende på en strids utgång, hur väl spelgruppen tar hand om problemet och ge erfarenhet efter det. Taskigt exempel: men om en commoner besegrar en betydligt svårare motståndare utan att själv ta stryk, än om han besegrar samma motståndare men blir skadad på köpet.
I detta fall anser jag att erfarenheten borde vara olika beroende på dessa två utgångar... istället för att alltid ge samma exp beroende på motståndarens CR.
Vet ni några alternativa exp-regler och möjligen fall det går att länka till sidor som behandlar sånt, eller någon modul som behandlar sånt? Har hört att 'unearthed arcana' och 'DM-guide 2' ska behandla sådant... men säker är jag dock icke.
/Ale