Nekromanti Alternativt point buy-system

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
Lite trådnekromanti från gamla forumet, med anledning av att point buy kontra framslagning dryftas i D&D5-husregeldiskussionen:

[HR][/HR]
När jag räknade sannolikheter för min förra trådstart insåg jag att kostnaderna för de olika värdena i point buy-systemet inte riktigt stämde överens med sannolikheterna för att slå fram samma värden. Medelvärdena stämde men inte sannolikhetsfördelningen.

Så jag har byggt ett eget (och bättre – krångligare men bättre) point buy-system. Jag kallar det »0 p point buy«. Det baserar sig på att medelvärdet av en viss tärningskombination kostar 0, högre värden kostar poäng, och lägre värden ger poäng. Poängsumman när du satt ut alla dina värden ska vara 0 (eller lägre).

Hur många poäng ett värde kostar eller ger baseras på sannolikheten att slå fram det värdet (låg sannolikhet = många poäng, hög sannolikhet = få poäng), och det i sin tur beror på vilken variant du väljer att använda: Low-powered, Standard eller High-powered.

Low-powered
Denna variant motsvarar att slå 3d6. Då sannolikheten för att slå 3 är exakt lika stor som sannolikheten att slå 18 ger/kostar dessa värden lika många poäng.

3–2707–1811+1015+27
4–908–1312+1116+45
5–459–1113+1317+90
6–2710–1014+1818+270


Standard
Denna variant motsvarar att slå 4d6 och ta bort den lägsta. Sannolikheten att slå 3 är 1/21 av sannolikheten att slå 18, och 3 ger därför 21 gånger så många poäng som 18 kostar. Eftersom ett enda lågt värde ger enormt många poäng i förhållande till hur mycket de höga kostar rekommenderar jag att ni inte låter spelarna köpa de rödmarkerade värdena (som representerar de lägsta 5 procenten av utfallen).

3–17207–4511–1215+13
4–4308–2812–1016+18
5–1729–1913+1017+32
6–8210–1414+1118+82


High-powered
Denna variant motsvarar att slå 5d6 och ta bort de två lägsta. Här är sannolikheten att slå 3 ynka 1/276 av sannolikheten att slå 18. Även här rekommenderas att inte låta spelarna köpa de rödmarkerade värdena.

3–1155007–128311–17415+104
4–231008–67912–13116+124
5–77009–39013–10917+189
6–281710–24614+10018+418


Nu vet jag vad ni tänker: »What’s up with the funky numbers? Kan han inte hålla sig till mindre tal?«

Nä, faktiskt inte. Jag har använt de minsta tal jag kan. Skulle jag dividera dem med 10 eller 100 skulle en del värden kosta lika mycket på grund av avrundningsfel, och då finns ju ingen anledning för den sluge power-gejmaren att inte välja det högre.

Visst, det blir lite kryckigt. Miniräknaren måste fram och det blir säkert knepigt att få det att gå jämnt ut. Men, syftet var inte att göra ett enkelt system, utan att göra ett system som helt och hållet motsvarar, inte bara medelvärdena, utan även sannolikhetsfördelningen hos de vanliga sätten att slumpa fram ability scores.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,961
Location
Stockholm
Bara av nyfikenhet: hur fick du ut detta ur gamla forumet?
Björn Wärmedal said:
Fast vad RasmusL menade var ju "kan vi vanliga dödliga komma åt det gamla forumet?" :)
Björn Wärmedal said:
Lupus: jag tänkte gilla din kommentar, men det går tydligen inte :) *tumme upp ändå*
Dante said:
Jag loggade in där och kopierade mitt gamla inlägg. (Och slet sen med att formatera det som jag ville i det nya systemet.)
Lupus Maximus said:
Vi håller på och kollar igenom det sista så det inte är är någon väsentlig komponent som saknas inför ritualen; sedan kommer vi att utföra den nekromantiska ritualen frammana forum.
DeBracy said:
DeBracy said:
Det går visst. Jag gjorde det nyss. Det är bara att gå in i Lupus' profil och gilla där.
 
Top