Nekromanti Alternativt regelsystem till Dark Heresy

Eksem

Champion
Efter att ha undersökt och läst mer om Dark Heresy inser jag att jag gillar spelvärlden skarpt, och älskar kampanjupplägget med inkvisitorerna.

Däremot känns inte reglerna så roliga. Jag gillade aldrig riktigt WGFRPG heller, det känns detaljistiskt utan att ge detaljer, simulationistiskt utan realism, och så där, som gamla spel ofta är. Nu har jag faktiskt inte läst DH, men jag tänker ändå vara klok nog att inse att inget i det regelsystemet lockar mig.

Så frågan är vad som passar bättre? Det är förstås ett system där sociala möten kan drivas med regler, men inte hänga på dem. Man måste förstås också ha många olika talanger, allt från att nästla sig in någonstans, till att klättra över saker och leta kunskap. Däremot tror jag inte att det är så bra om alla rollpersoner kan helt olika saker. Då tycker jag det vore bättre som i polisserier, där alla kan ungefär samma sak, men skiljer sig mer i sin approach och sin sociala rang. Sist, men på inga sätt minst, så krävs det att det går att ha häftiga, svettiga och dramatiska eldstrider.

Vad behöver jag?

Simon

Swashbuckler
Häh. Jag vet inte om jag ska svara eller låta bli. :gremwink:

Okej då, bara för att tajmingen är så bra. Vi har nämligen i helgen precis startat en kampanj i Dark Heresy, men med mitt all time favvosystem, Solar System.

I min mening har du i alla fall helt rätt i din uppfattning av reglerna. Vi gav det en ärlig chans när det kom, men oavsett hur bra vi tycker att vi har blivit på att spela som vi tycker är roligt så gjorde själva reglerna att spelet blev trist. Eftersom vi använde dem, då, istället för att ignorera dem, som man kunde ha gjort.

Nu har vi i alla fall startat på nytt, med Solar, och det känns sjukt fint. NilsH spelleder, känd från Stormarnas Tid, så det kommer nog bli fett.

Jag har en del crunch förberett till den 40K-baserade världen Arcadia och som mer eller mindre rakt av kan användas til Solar Heresy också. Det finns här om du eller nån vill ta sig en titt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har spelat Dark Heresy-kampanj under hösten. Reglerna är inte roliga.

Solar System-reglerna som redan nämnts ligger nära till hands om jag själv skulle leda, även om det flyttar fokus från det yttre äventyret mot gruppens interna dynamik.

Annars tror jag att det hade funkat utmärkt med CoCs regelmotor, då kan man dessutom flytta över mycket av regelmaterialet utan någon större ansträngning.

Hade vi velat ha mer action och högre tempo kanske jag hade tagit Höstdimmas regler. Men de hanterar inte rustningar, vilket ställer till det i en så axelskyddsfokuserad spelvärld.

Hade jag velat ha lite mer regelstöd så hade jag tagit en rejäl titt på att föra över spelet till ORE. Efter vad jag sett av det i StarORE, Godlike och Reign så tror jag att det hade passat bra. Bättre än WHFRPs egna regler gör.

Christoffer

It's all pig.
För mer indiespelstuk, Cold City. Helt klart. Paranoia och dolkar i ryggen.

För mer färdigheter och grejer, Burning Wheel med corruption från Magic Burnern påslaget.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Alternativt regelsystem till Dark Heresy (ot)

christoffer. said:
Hör: Reeperbahn
Respekt! :gremcool:
Jag trodde jag var den ende som kom ihåg, än mindre fortfarande lyssnade på dem. Venuspassagen ligger på listan över de 10 bästa svenska albumen från 80-talet.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Hm, svår fråga... Några skulle säkert välja d20 men jag tror inte att ett system med klasser skulle funka för det du verkar vilja ha (eventellt skulle kanske True20 fungera, då de klasser som finns där är så generella att de kanske inte är i vägen, eller?).

Med risk att framstå som en bakåtsträvande dinosaurie så skulle jag nog till slut föreslå BRP. (Detta bara dock om du tycker att DHs regler bra får fram den stämning du vill ha men brister i genomförandet.) Stridssystemet där tycker jag har klara likheter med hur det funkar i DH. Inte reglerna i sig men de har likartad känsla, där eldstrider är korta, intensiva och helt jävla livsfarliga, speciellt om man skulle lassa över reglerna för automateld och semi-auto som de är. En combat shotgun t.ex. skulle med en bra träff få det stackars målet att explodera i en kött-och-blod-kaskad, vilket känns väldigt DH. Din specialönskan om rollpersonernas kompetens simuleras lätt med BRPs färdighetssystem, vilket inte ligger långt från orginalreglerna.

Eller har jag missuppfattat vad du är ute efter?

/Anders

Christoffer

It's all pig.
Re: Alternativt regelsystem till Dark Heresy (ot)

Nej du är inte ensam om att lyssna på dom, brukade regelbundet försöka spela åtminstone Små druvor, men nu med Spotify och allt slipper man ju leta efter sina gamla skivor för att njuta, så det går enklare då... :gremsmile:

Eksem

Champion
Nja, ett fungerande eldstridssystem i BRP kan jag faktiskt inte se framför mig. Har du exempel på något? Jag tycker det mest bara blir lasertennis av alltihop, och det är ju sopigt.

Någon D20-variant är uteslutet av två skäl, dels klasser som totalt motverkar vad jag vill ha, dels att jag bara kommer sitta och tänka "4E är wayyy bättre" om det hela tiden. Fast det vore en anledning att skaffa en massa nya 40K-minis...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kan du utveckla lite hur du tänkte kring Burning Empires <-> Dark Heresy?

Köra rakt av och låta Vaylen ersättas av Kaos/Genestealers?

Eksem

Champion
Lite kort kan jag svara att D6-systemet ligger högt på listan, och egentligen bara tappar på att jag senast jag spelade D6 hade sjukt jobbigt med att räkna ihop tärningarna(!)

Burning Empires vet jag inget om utom att det är som BW fast in space. Det låter ungefär lika skrämmande som lockande, tror jag. Kan ni berätta mer?

Arfert

Facit
Efersom jag är lite seg idag skickar jag en LÄNK som kanske säger lite mer.

men du gillar ju BW, så jag tyckte det skulle passa dig...

Och jag håller med om att det är sjukt jobbigt att räkna massor med tärningar. ;-)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tyvärr tycker ju jag att Dark Heresy skulle funka bäst med någon form av gritty realistiskt system, med hög dödlighet och allmän jävlighet.

Tyvärr? ja, tyvärr. Det finns nämligen inga kompetenta simulatoriska system (simulatorisk = simulationistisk minus d20 och allmän spelighet). Det finns inga system som på ett adekvat sätt beskriver en verklighet vars naturlagar inte bygger på dramaturgiska lagar utan på ungefär samma fysiska lagar som vår egen värld. Under alla de årtionden folk strävade efter att skapa "realistiska" system så misslyckades varenda en. Ibland tror jag att hela Forgerörelsen mer grundar sig i att folk blev så himla lessa på att vara för kassa för att uppnå sina mål och att allt det här snacket om olika mål mest är ett sätt att skylla ifrån sig...

Det är synd, på nåt sätt, att ingen längre försöker skapa trovärdiga, realistiska och samtidigt simpla system. Eller ja, jag känner ett par killar som nog kommit närmare än nån annan jag hört talas om, men de vill inte offentliggöra sitt projekt och det ser hursomhelst ut att inte riktigt duga för min extremt sparsmakade smak...

BRP suger, d20 suger, RuneQuest suger, Eon och Neotech suger, WHFRP suger, alla de här gamla såkallat simulationistiska systemen suger. Varför finns det inga systemmakare som faktiskt ser till att kolla hur verkligheten ser ut snarare än att gå på halvformade uppfattningar utifrån filmer och datorspel?

Och hur jävla svårt ska det vara att skapa ett system som inte syns?

Nå, jag skulle vilja spela Dark heresy, men isåfall väntar jag tills det kommer ett system med inriktning mot trovärdighet, realism, djupimmersionism och enkelhet.

krank

Arfert said:
I'm working on it. Hur sparsmakat vill du ha?
idealet är typ:

Ett tärningsrull per handling max (alltså inte rull för att lyckas, rull för träffområde, rull fär skada, extraskada, extra OB)

Minimalt med matematik (helst bara rak avläsning av tärningsresultatet (alltså inga differenser) och jämförelser, i undantag kan jag acceptera viss addition, helst inte subtraktion och division, multiplikation är helt borta ur leken)

Nåt sånt. Eller, ett enklare svar: Såpass enkelt att jag inte behöver tänka för att använda det. Och jag har oerhört låg tröskel för när jag måste börja tänka på mekaniken.

Arfert

Facit
Tror jag kan göra en moddad version av PW för att passa dina krav.. eller systemet jag använder till Fjärran dalar (som är satt i en generisk fantasyvärld som testmiljö... orkade inte skriva en unik kampanj när jag skissade på systemet... den kommer senare, vet ju redan hur den ska vara).

Johan K

Gammal & dryg
Skulle man kunna tänka sig att stoppa in GURPS i det hela ?
Det är ju en smidigt system i det hela, om jag själv får säga det.

/ Johan K, som sitter här med julmust & är nöjd med det

krank

Johan K said:
Skulle man kunna tänka sig att stoppa in GURPS i det hela ?
Det är ju en smidigt system i det hela, om jag själv får säga det.
öh...

Jag vill nog rekommendera emot. GURPS är detaljistiskt utan att vara trovärdigt, har ingen balans överhuvudtaget, och är överhuvudtaget det värsta av det värsta från flera olika äldre rollspelstänk. Tilläggsböckerna är guld, men systemet luktar gammal soptipp.

Eksem

Champion
Hellre blir jag hängd vid torget i tjära och fjädrar. Men tack för tipset ändå!