Spitfire
Swordsman
Det var länge sen jag nämnde något om mitt projekt Vinterland så det var dags för en uppdatering.
De flesta spel har attribut och grundegenskaper som definierar karaktärens "hårdvara" medan färdigheter då får stå för "mjukvaran"
I vinterland har alla samma egenskaper i grund, dvs +/- 0. Vilket då för stå för en genomsnittlig människa.
Att sedan skilja sig från mängden köps som talanger eller nackdelar.
För enkelhets skull skrivs dock nackdelar negativt. Som exempelvis Stark +2 skrivs som ett positivt värde medan Svag -2 skrivs negativt. "svag" är bara ett förtydligande.
Dessa talanger har sedan ingen som helst inverkan på färdigheter.
Stark ger bonus på närstridsskada samt bär/lyftförmåga.
Fysik bestämmer skador och läkning
Stor, bär/lyftförmåga och skador
Smidig, initiativ (fast jag är inte helt nöjd med det, ser hellre att det går på färdigheten Stridserfarenhet)
Karisma ger bonus vid förhandlingar, rekvirering av utrustning och inköp, även folk man möter får sin attityd bestämd av en persons karisma
Jag hade länge problem med intelligens eftersom den är så klassiskt förknippat med bonus till färdigheter.
Dessutom blir det ibland problem med att spelaren kan vara smartare eller dummare än sin karaktär.
De flesta av dessa situationer kan lösas med färdigheter. En spelare som till vardags jobbar på ett kärnkraftverk vet vilka knappar man ska trycka på för att förhindra en härdsmälta.. men hennes karaktär har inte den färdigheten.
Inte heller ville jag avskaffa intelligens, eftersom personer kan vara smarta utan att vara boklärda.
Min lösning är att sätta +/-0 till att vara SPELARENS intelligens..
När sedan karaktärerna hamnar i en situation som spelarna måste lösa, exempelvis vid en mordgåta så kan spelledaren använda en karaktärs positiva värde i Intelligent för att ge ledtrådar som en spelare missat, som att namnet "Sam" faktiskt kan vara förkortning för "Samantha".
Ett negativt värde kan då användas för att ge felaktig information.. Sam blir ju Mas baklänges.. så det är någon från dalarna som är mördaren!
Och självklart kan man ge riktiga ledtrådar bara för att jävlas när spelarna bortser från alla dumma infall från karaktären med -5 i Int...
De flesta spel har attribut och grundegenskaper som definierar karaktärens "hårdvara" medan färdigheter då får stå för "mjukvaran"
I vinterland har alla samma egenskaper i grund, dvs +/- 0. Vilket då för stå för en genomsnittlig människa.
Att sedan skilja sig från mängden köps som talanger eller nackdelar.
För enkelhets skull skrivs dock nackdelar negativt. Som exempelvis Stark +2 skrivs som ett positivt värde medan Svag -2 skrivs negativt. "svag" är bara ett förtydligande.
Dessa talanger har sedan ingen som helst inverkan på färdigheter.
Stark ger bonus på närstridsskada samt bär/lyftförmåga.
Fysik bestämmer skador och läkning
Stor, bär/lyftförmåga och skador
Smidig, initiativ (fast jag är inte helt nöjd med det, ser hellre att det går på färdigheten Stridserfarenhet)
Karisma ger bonus vid förhandlingar, rekvirering av utrustning och inköp, även folk man möter får sin attityd bestämd av en persons karisma
Jag hade länge problem med intelligens eftersom den är så klassiskt förknippat med bonus till färdigheter.
Dessutom blir det ibland problem med att spelaren kan vara smartare eller dummare än sin karaktär.
De flesta av dessa situationer kan lösas med färdigheter. En spelare som till vardags jobbar på ett kärnkraftverk vet vilka knappar man ska trycka på för att förhindra en härdsmälta.. men hennes karaktär har inte den färdigheten.
Inte heller ville jag avskaffa intelligens, eftersom personer kan vara smarta utan att vara boklärda.
Min lösning är att sätta +/-0 till att vara SPELARENS intelligens..
När sedan karaktärerna hamnar i en situation som spelarna måste lösa, exempelvis vid en mordgåta så kan spelledaren använda en karaktärs positiva värde i Intelligent för att ge ledtrådar som en spelare missat, som att namnet "Sam" faktiskt kan vara förkortning för "Samantha".
Ett negativt värde kan då användas för att ge felaktig information.. Sam blir ju Mas baklänges.. så det är någon från dalarna som är mördaren!
Och självklart kan man ge riktiga ledtrådar bara för att jävlas när spelarna bortser från alla dumma infall från karaktären med -5 i Int...