anth
Vetefan
Säg vad ni tycker.
Istället för att dö vid -10 och förlora 1 hp per runda när man är under 0:
Man dör vid -(CON + level).
Alternativt vid -(10 + CON-mod + level).
Man förlorar INTE 1hp/runda - istället måste man slå ett "death-save" varje runda, man ska slå över sina negativa hp.
Ex: ligger man på -5 ska man slå 6 eller mer med en d20 varje runda.
Misslyckas man är man död.
Slår man 20 har man stabiliserats och är inte längre döende.
I spel utan skills måste en kamrat spendera en hel runda med att förbinda sår och sedan lyckas med ett WIS-check.
Alternativ för de som vill ha blodigare regler:
Lyckas man precis med sitt death save (ex: man dör på 5 eller under och man slår 6) drabbas man av en permanent skada. Spelaren, i samråd med spelledaren, beststämmer en permanent skada och sänker något ett steg på rollpersonen (Abilities, saves, move,...)
Regeln är till för att hindra meta-spelande: "äh han ligger på -2, vi kan vänta i 7 rundor innan vi behöver hjälpa honom".
Istället för att dö vid -10 och förlora 1 hp per runda när man är under 0:
Man dör vid -(CON + level).
Alternativt vid -(10 + CON-mod + level).
Man förlorar INTE 1hp/runda - istället måste man slå ett "death-save" varje runda, man ska slå över sina negativa hp.
Ex: ligger man på -5 ska man slå 6 eller mer med en d20 varje runda.
Misslyckas man är man död.
Slår man 20 har man stabiliserats och är inte längre döende.
I spel utan skills måste en kamrat spendera en hel runda med att förbinda sår och sedan lyckas med ett WIS-check.
Alternativ för de som vill ha blodigare regler:
Lyckas man precis med sitt death save (ex: man dör på 5 eller under och man slår 6) drabbas man av en permanent skada. Spelaren, i samråd med spelledaren, beststämmer en permanent skada och sänker något ett steg på rollpersonen (Abilities, saves, move,...)
Regeln är till för att hindra meta-spelande: "äh han ligger på -2, vi kan vänta i 7 rundor innan vi behöver hjälpa honom".