Nekromanti Alternativt system för negativa hp

anth

Vetefan
Säg vad ni tycker.

Istället för att dö vid -10 och förlora 1 hp per runda när man är under 0:

Man dör vid -(CON + level).
Alternativt vid -(10 + CON-mod + level).

Man förlorar INTE 1hp/runda - istället måste man slå ett "death-save" varje runda, man ska slå över sina negativa hp.
Ex: ligger man på -5 ska man slå 6 eller mer med en d20 varje runda.
Misslyckas man är man död.
Slår man 20 har man stabiliserats och är inte längre döende.

I spel utan skills måste en kamrat spendera en hel runda med att förbinda sår och sedan lyckas med ett WIS-check.

Alternativ för de som vill ha blodigare regler:
Lyckas man precis med sitt death save (ex: man dör på 5 eller under och man slår 6) drabbas man av en permanent skada. Spelaren, i samråd med spelledaren, beststämmer en permanent skada och sänker något ett steg på rollpersonen (Abilities, saves, move,...)

Regeln är till för att hindra meta-spelande: "äh han ligger på -2, vi kan vänta i 7 rundor innan vi behöver hjälpa honom".

Fienden

Hero
Jag gillar't. Death save-system är alltid bra. För övrigt skulle jag vilja säga att instadöd sker på Con + Level. Det är nog det bästa systemet, enligt mig.

Jag har aldrig lärt mig D&D 4E-reglerna för death saves, så jag tror jag tänker implementera det här istället. xD

Anarchclown

Swashbuckler
Tycker inte att det finns någon anledning för minussystem alls egentligen. Man kan köra "slå ett save mot 10+mängden HP över sina totala HP man tagit" när man går ner och sedan en gång i minuten eller så efter det. Berätta inte resultatet för de andra spelarna.

anth

Vetefan
Anarchclown said:
Tycker inte att det finns någon anledning för minussystem alls egentligen.
Nja, systemet var tänkt för de som använder negativa hp.

Tanken är att få en gråskala.
Annars är det så svartvit: antingen är man helt frisk utan några som helst men - tar man sedan ett hp till är man stendöd.

Anarchclown

Swashbuckler
Jo. Den biten är ju rätt trisst. Men ok. Jag är med på banan och fattar vad du vill göra. Jag tror jag föredrar CON+level över CON-bonus+Level i så fall.

Tyr

Hero
Ett rätt elegant system. Dock hade jag nog bytt ut:

anth said:
Man dör vid -(CON + level).
Alternativt vid -(10 + CON-mod + level).
...mot -10 hp. Ens CON och level påverkar redan hur seglivad man är, så att använda det igen känns överflödigt. Dessutom gör det att chansen för knall fall död är rätt liten. Eventuellt så skulle man kunna köra på -(10+CON-mod) eller -CON rakt av ifall man upplever det som att ens CON inte har tillräckligt inverkan på spelet, men att lägga till level tycker jag är en no no.

Annars ser det bra ut.