Nekromanti alternity (stardrive)

tobzombie_UBBT

Veteran
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
är det någon som känner till något bra publiserat äventyr eller kampanj till stardrive?? jag har lite ont om idéer... bäst vore väll iof att skapa en egen kampanjvärld, då stardrive är lite sunkigt..

/tobzombie *böjer sig för TSR, men lovar att plocka bort levelsystemet*

Staffan

Myrmidon
Externals är ett rätt schysst kampanjupplägg, som sätter ordentlig fart på StarDrive-världen med en liten invasion av The Verge. Det kan köpas från www.svgames.com och antagligen även från www.rpgnow.com som en PDF-fil (eftersom WOTC bestämde sig för att lägga ner Alternity så blev det aldrig släppt "på riktigt").
Äventyren Black Starfall och Red Starrise finns att ladda ner från WOTCs site, närmare bestämt på http://www.wizards.com/stardrive/StarDriveDownloads.asp
böjer sig för TSR, men lovar att plocka bort levelsystemet
Levelsystemet i Alternity är ju inte så intrusivt - det är ju i princip bara att man får vänta med att spendera sina XP tills man fått ihop tillräckligt många. Det enda problem jag egentligen ser med att ta bort det är att det blir lite synd om Tech Ops eftersom deras bonus-skill points är levelbaserade.

tobzombie_UBBT

Veteran
kunde just tänka mig att du skulle svara på min fråga. =)
det kanska kan tänkas att du har pdf:en ifråga, som man kunde låna?
angående levesystemet så håller jag med dig att det är synd om TechOps:en.. men jag har löst det någolunda än så länge.. man får helt enkelt ge dem en liten bonus på "level förmågorna" som jag sonika omvandlat till Perks eller "Advantages"(allt i enhet med det superba systemet GURPS, vilket jag minns var du som introducerade för mig). då jag dessutom tar bort allt som har med bonus-skill points att göra. många av levelförmågorna är lätta att konventera till advantages, särskilt när man vill behålla tuffa sakerna som level förmågorna...

/tobzombie

Staffan

Myrmidon
Hmm... just levelförmågorna (jag antar att du menar saker man kan skaffa för sina skill points på högre level, såsom + på grundegenskaper, initiativ eller liknande) är ju också ett problem med att ta bort levels - förkunskapskravet är ju en begränsande faktor på dessa, för att hindra att alla ökar sina grundegenskaper i stället för färdigheter (till exempel).

Levelsystemet i Alternity är ju inte i närheten av att vara så begränsande som i t ex D&D (även om jag gillar D&D också), så jag tycker inte att levlar gör så mycket i Alternity... men men, var och en blir salig på sin fason som tüsken sa.

tobzombie_UBBT

Veteran
fel av mig. jag tänkte på allmänna levelförmågor såsom "rocknroll" till SMG-skill på level 3, vilka jag gärna vill ha kvar fast utan levelanknytning. Alternativer blir nog att modulera om hela erfarenhets systemet. vilket nog inte är mer änn några timmars arbete. jag tror det är själva konceptet med just bara levels som stör mig.. det tappar lite av spelkänslan, men den disskussion har förts här tusentals gånger.

/tobzombíe

Staffan

Myrmidon
Aha, det var de du menade... du vet att färdighetsbonusarna (såsom "rock & roll") är relaterade till färdighetsnivån, inte figurnivån va? Jag ser det som att färdighetsbonusarna är till för att belöna träning (skill ranks) som motsats till talang (ability scores) - en snubbe med Dex 9 och Ranged Weapons Modern - SMG 3, och en annan med Dex 11 och SMG 1 må båda ha 12 i totalt värde, men killen som tränat mer har lite specialbonusar för sin träning.