Alver
De är så alver för mig. Som någon sa, att spela dem är långt i från att spela människor med spetsiga öron och överlägsna vapen, det är verkligen en utmaning och något otroligt spännande. De är sexiga, de är vackra, och det går att bygga otroligt gripande historier kring dem. Sanarialliansen är vansinnigt tuff och dessutom går det fetbra att bygga politiska kampanjer kring denna. Léaram är inte så tokiga i mina ögon utan bara alviska. De har snygga vapen, ett snyggt språk som känns både unikt och alviskt och en väl utvecklad kultur där Krille har lyckats megabra.
Dåligt då... Pyar och henéa känns lite trista, särskilt då pyar. Man kunde ha öst på med lite fler detaljer i beskrivningen av dem (inte utseendet då), små vanor och egenheter, alltifrån cyniska gamla thismhjältars sötsug till sångteknik. Jag vet att jag begär för mycket, det är redan mycket sånt här, men det tänder bara längtan efter ännu mer.
Att det egentligen bara är i Sunari de är att räkna med är ganska synd, och att Sunari ligger på Ashahalvön är ännu mer synd. Nu är jag inte den som drar mig för att stoppa in ett till område de är riktigt mångtaliga i, men ändock...
Dvärgar
Eons dvärgar är skäggiga, korta, buttra, dricker öl, är modiga och benhårt lojala, svingar yxor, skjuter armborst, har dubbla lager ringbrynja, överlägsen smideskonst, bor i gigantiska Moriakomplex och tycker inte om alver, tiraker och hästar. Bra, vafan! Drezin är tokägiga och kulturen är det fan inget fel på. Nej, dvärgar är bra, men om alla dvärgar hade alla dessa klyschor applicerade på sig skulle de inte vara lika bra. Och utan drezin trista.
Dessutom får de vansinniga modifikationer, och säg mig helt ärligt hur en liten jävla dvärg på en och tie skulle vara lika stark som en en meter längre kraggbarbar? Dessutom, varför får drezin så sjuka minus på styrka och tålighet i jämförelse med de andra? 'Balans', eller vad? Dvärgar är tillräckligt obalanserade ändå, och bara fem procent är magiker, i officiella.
Men dvärgar är bra, om än lite osexiga.
Tiraker
De har kultur. De har stil. De har elegans och massor av charm. De har snygga vapen och den snyggaste samlingen officiella spelledarpersoner man skådat. Pirates...
Men, som man redan sagt är det egentligen bara bazirk som har kultur. Jag har själv suddat ut gränserna mellan stammarna lite och många tiraker har varit ett rent mellanting. Har jag något behov av att veta om deras förfader hette Frakk, Bazirk eller Marnakh? Nope. En tirak är en tirak är en tirak.
Både gûrder och trukher är dessutom utdöende släkten, till skillnad från tirakerna då.
-Hjalle, gillar Eon.