Nekromanti Alvdvärgtirak: Bra och Dåligt

Hjalle

Swashbuckler
Få höra nu!

Vad gör Eons alver bra?
Vad gör dem dåliga?

Vad gör Eons dvärgar bra?
Vad gör dem dåliga?

Vad gör Eons orcher - tirakerna - bra?
Vad gör dem dåliga?

(Och jag slår vad om att minst en hade anmärkt på ordvalet i näst sista frågan, men tiraker är helt enkelt motsvarigheten till orcher. Men orcher med kultur och stil.)

-Hjalle - hoppas få ut något.

Kanturi

Swordsman
Alver:
+ Vackra, bra vapen...
- Alldeles för långa, hatar dvärgar och tiraker...

Dvärgar:
+ Bra vapen, balla...
- Bor i hålor i marken, hatar alver och tiraker...

Tiraker:
+ Starka, stor kultur, valfrihet att välja vilken ras man vill vara (det finns ju 9 stycken)
- Passar sällan bra med något annat än andra tiraker, oftast dumma, hatar dvärgar och alver...

//Emil, som nog har förfrusit fingrarna...

Ceram

Hero
Det är så jag säger det

Vad gör Eons alver bra?
Att de är gay, rasistiska, narkomaner och onda.

Vad gör dem dåliga?
Att de har en egen skog med massa spektakulära hus. Att de hatar alla andra.

Vad gör Eons dvärgar bra?
Att de har järnväg, stenbroar, jätteugnar och äter svamp.

Vad gör dem dåliga?
Att de är fula, inte vill åka båt och hatar alla andra.

Vad gör Eons orcher - tirakerna - bra?
Att de är koola, har tuffa vapen, förökar sig jättemycket och har tuffa båtar.

Vad gör dem dåliga?
Att de har massa äckliga gûrder som vägrar bli civiliserade, att de lagar äcklig mat och hatar alla andra.

/Ceram, antar att det blir intressant statistik i denna tråd.

Gylf draken

Warrior
Alver
bra: ja säg det...
Dåligt: får + i så mycket....lite för bra på allt, som magi, bågbygge och sådant.

Dvärgar
Bra: Coola att ha med i gruppen speciella med sitt skägg och yxa.
Dåligt: Aldelens för mycket + liksom alverna + i STY o.s.v
bättre vapen än människor bättre ja lite allt möjligt.

VH Jens.L "Dom borde vara annorlunda än människor, inte bara bättre"

Lycan

Hero
Re: Alvdvärgtirak: Bra och Dåligt (spoiler)

'Bra' är ju ett tydligt och exakt ord sådär :gremwink: Undrar egentligen vad du är ute efter... Hur som helst:

Alver är ju alldeles underbara. Jag älskar att de är odödliga, men att de inte kan se sin odödlighet som något positivt pga av förbannelsens negativa aspekter. Speciellt sunarialliansen är jag grymt svag för. De är inte alls som människor (trots att det antyds ganska hårt att de är typ genmodifierade sådana) med långa öron, utan är faktiskt spännande att spela. Och sedan är de grymt sexiga.

På nersidan tycker jag att icke-sunarialliansalverna är rätt så... trista. Skottealver, pygméalver och stadsalver är samtliga, i min inskränkta värld, ganska oattraktiva koncept. Och min andra grej att gnälla på har också med stammarna att göra; nämligen att sunarialliansen tre stammar är så olika. Det känns så... typecasting... eller vad man ska säga. En kiriya är inte bara en ras, utan även en mentalitet, en kropp och ett yrke.

Dvärgar gillar jag inte. De är inte sexiga, har ingen spännande kultur, beter sig förutsägbart, håller på med en massa trist hycklande heder och sånt. Det lysande undantaget är drezin; de är visserligen inte sexiga; men de är spännande, inte förutsägbara och hycklar inte med att de är ohederliga. Och just drezin gör att jag aldrig riktigt helt velat slippa dvärgarna i eon. Drezins närvaro rättfärdigar på något sätt deras jordnära broderdvärgar.

Tirakerna är de enda bra orcer jag stött på. Sedan är ju då frågan om det räcker, eftersom orcer brukar vara tämligen... ointressanta. Mest stör jag mig på polariseringen hos de tre folkslagen, marnakh är alldeles extremt sekulariserade, och frakh är helt sjukt primitiva, de är typ nakna, bor i hål i marken och äter helst rått kött. Det lämnar bazirk som de enda med både en egen distinkt kultur (ety marnakh saknar "egen distinkt" och frakh saknar "kultur"), och i slutändan är också dessa goa grabbar mina ögonstenar. Förekomsten och gûrder och trukher har jag också lite svårt att smälta, och hade hellre sett dessa som allierade men ändå tydligt främmande raser (som goblinerna och trollen i warhammer)... Ja ja, bazirktiraker blir alltid tydligt överrepresenterade när jag spelleder. De är helt fantastiskt coola helt enkelt, och jag har länge känt att någon borde skriva mer om just bazirktirakernas unika kultur.

Summa summarum blir väl nästan typ att alver är coola för de har sanari, dvärgar är coola för de har drezin och tirakerna är coola för de har bazirk. Fan, man är ju ganksa tendensiös ja...

- L

Avslagen_Cola

Warrior
Håller med här! Tycker att man kunde varit lite mera generös med minusmodifikationer på rasernas grundegenskaper, typ att en alv har -1 eller -2 i STY, eller att dvärgar får -2 eller -3 på RÖR... Stör mig rätt mkt på detta, typ också att misslor får -2 i STY... Känns som om de borde vara lite klenare. Eller att en frakhtrukh får -2 i BIL, hur logiskt känns det med en sådan som har 16 i BIL eller en missla med 16 i STY?

Och varför har de stackars misslorna glömts bort i denna tråd? :gremfrown:

Honken

Hero
Jag gillar Alver för att de skiljer sig från standard fantasy alven. I mångas ögon är alven alltid god, men i mina ögon är den inte mer eller mindre god än någon annan i Eons spelvärld.

Dvärgen däremot är väl ganska standard fantasy och har väl aldrig varit någon av mina favorit varelser.

Tiraken i Mundana är intressant. Den är i mina ögon mer än bara ett monster man skickar mot spelarna när spelet blir lite tråkigt. Tiraken bor i en miljö att den som oftast är bra man mot man krigare.

/Honken

Syeth-hd

Warrior
alver:
+ att dom är förbannade istället för välsignade. att dom är vanliga varelser som alla andra.
- att dom är fördomsfulla. och att man inte kan fixa vilken personlighet som helst utan att det verkar udda.
dvärgar:
+ koola att köra mer skämtsam stil med.
-
tiraker:
+ allierade med ulver. att dom inte är dumma.
- mycket begränsade då dom knappt tar sig in i städer.

jag tycker att alla på listan är mer eller mindre begränsade i val av personlighet.

jag håller ochså med många andra förslag. varför hatar alla varandra? tex. jag håller speciellt med på att dom får för mycket plus i attributer och för lite minus. en attribut ska förståss inte understiga 1. men det ska absolut inte innebära att raserna blir obalanserade. istället kan man ju dubbla max värdet i attributer och halvera alla resultat med dessa infattade.

Rävnos

Warrior
Alver:
Positivt: Förbannelsen är alltid skön. Learam är ju faktiskt sexiga, vad man än vill säga om dem. Gillar alla hintarna om deras bakgrund, det känns härligt o mainstream fantasy.

Negativt: Känns som någon satte sig ner och bestämde att nu ska jag skapa en bitterklan, en stolt Skottsk, en krigisk tysk, en hedonistisk och en arbetsnarkomanaktig. Och sedan byggde hela koncepten runt det.

Dvärgar:
Positivt: Drezin, älska denna klan.

Negativt: De är för mainstream. Finns inte som gör att de känns tuffare än Skäggtomtarna från DoD och Tolkien.

Tiraker:
Positivt: Kulturen och Andan som genomsyrar Tirakerna höjer dem flera pinnhål över orcher i mina ögon. Att de är good guys är också rätt skönt.

Negativt: Att de trotts sin förhöjning från Orcher används som kanonmat. Gurder och Trukher kunde jag dock ha sluppit ifrån, känns nämligen väldigt skumt ur utvecklingssynpunkt.

Skymning_UBBT

Veteran
Re: Det är så jag säger det

Ang ditt inlägg på alverna:
Du tycker det är bra att de är rasistiska och onda, men dåligt att de hatar andra? :p

Nå, i övrigt håller jag med dig ^^,

/Marcus, med Misslorna som favoriter.

Ceram

Hero
Re: Det är så jag säger det

Du tycker det är bra att de är rasistiska och onda, men dåligt att de hatar andra? :p
Visst. Bara för att någon är rasistisk och ond innebär det inte att man omedelbart måste döda alla man ser av en viss sort. Så är det ju tänkt att henéa ska göra till exempel...

/Ceram, i övrigt håller jag med :gremtongue:

swazze

Swordsman
håller speciellt med på att dom får för mycket plus i attributer och för lite minus. en attribut ska förståss inte understiga 1. men det ska absolut inte innebära att raserna blir obalanserade. istället kan man ju dubbla max värdet i attributer och halvera alla resultat med dessa infattade.
Varför ska det vara balanserat? Iom det inte är ett spel i tävlingssynpunkt så kvittar det ju ifall några raser är bättre än andra. Och man nu verkligen vill att det ska vara balanserat så har människor mycket större rörlighet i världen än vad de andra har.

Hjalle

Swashbuckler
Alver
De är så alver för mig. Som någon sa, att spela dem är långt i från att spela människor med spetsiga öron och överlägsna vapen, det är verkligen en utmaning och något otroligt spännande. De är sexiga, de är vackra, och det går att bygga otroligt gripande historier kring dem. Sanarialliansen är vansinnigt tuff och dessutom går det fetbra att bygga politiska kampanjer kring denna. Léaram är inte så tokiga i mina ögon utan bara alviska. De har snygga vapen, ett snyggt språk som känns både unikt och alviskt och en väl utvecklad kultur där Krille har lyckats megabra.

Dåligt då... Pyar och henéa känns lite trista, särskilt då pyar. Man kunde ha öst på med lite fler detaljer i beskrivningen av dem (inte utseendet då), små vanor och egenheter, alltifrån cyniska gamla thismhjältars sötsug till sångteknik. Jag vet att jag begär för mycket, det är redan mycket sånt här, men det tänder bara längtan efter ännu mer.
Att det egentligen bara är i Sunari de är att räkna med är ganska synd, och att Sunari ligger på Ashahalvön är ännu mer synd. Nu är jag inte den som drar mig för att stoppa in ett till område de är riktigt mångtaliga i, men ändock...

Dvärgar
Eons dvärgar är skäggiga, korta, buttra, dricker öl, är modiga och benhårt lojala, svingar yxor, skjuter armborst, har dubbla lager ringbrynja, överlägsen smideskonst, bor i gigantiska Moriakomplex och tycker inte om alver, tiraker och hästar. Bra, vafan! Drezin är tokägiga och kulturen är det fan inget fel på. Nej, dvärgar är bra, men om alla dvärgar hade alla dessa klyschor applicerade på sig skulle de inte vara lika bra. Och utan drezin trista.

Dessutom får de vansinniga modifikationer, och säg mig helt ärligt hur en liten jävla dvärg på en och tie skulle vara lika stark som en en meter längre kraggbarbar? Dessutom, varför får drezin så sjuka minus på styrka och tålighet i jämförelse med de andra? 'Balans', eller vad? Dvärgar är tillräckligt obalanserade ändå, och bara fem procent är magiker, i officiella.
Men dvärgar är bra, om än lite osexiga.

Tiraker
De har kultur. De har stil. De har elegans och massor av charm. De har snygga vapen och den snyggaste samlingen officiella spelledarpersoner man skådat. Pirates...

Men, som man redan sagt är det egentligen bara bazirk som har kultur. Jag har själv suddat ut gränserna mellan stammarna lite och många tiraker har varit ett rent mellanting. Har jag något behov av att veta om deras förfader hette Frakk, Bazirk eller Marnakh? Nope. En tirak är en tirak är en tirak.
Både gûrder och trukher är dessutom utdöende släkten, till skillnad från tirakerna då.

-Hjalle, gillar Eon.

Syeth-hd

Warrior
håller jag med om. men bara om det skiljer sig 1 eller 2 poäng.
fast det största problemet är att attribut modifikationerna begränsas av reglerna. det verkar som om vissa raser inte har fått dom modifikationer dom skulle fått pga detta. som sagt, dom kan inte ge mer än -2 i en attribut bara pga reglernas sammansättning.