Resessiva gener...
Nej, det är inte möjligt. Det verkar i alla fall inte så. Detsamma är det ju med människa/alv. Halvalver finns egentligen inte. Det hela handlar om man ärver alvens egenskaper eller inte.
Antingen ärver man den genen som gör en alv till en alv eller också inte.
Det hela kan förklaras med våran moderna genteknik.
Jag tycker egentligen inte om att tillämpa genteknik på ett fantasyrollspel, det är lite att hugga sönder spelet.
Men i det här fallet tänker jag göra det i alla fall.
Precis som ögonfärg verkar alv-het ( om jag får lov att kalla det för det) vara ärftligt betingat. Det är det människor emellan. Antingen ärver man brun ögonfärg, eller också ärver man blå, inget mellan ting. Således tror jag att ett barn ärver antingen förbannelsen och får spetsiga öron, långt liv och lurigt temprament, eller också runda öron, och ett kort liv, men ett mer kontrollerat temprament. Det finns inga mellanting.
Hur det är med alver vet jag egentligen inte, det står ju ingenstans. Men jag misstänker att det är samma sak där. Antingen ärver man attribut som är typiska för den alvrasen, eller också inte. Gener gör ingen skillnad på ras.
Fast, nu skall jag inte säga för mycket, i förberättelsen som finns i alver, så talar en missla och en alv om en tredje alv, vilket har ärvt egenskaper från båda sina alviska föräldrar, vilka är av olika alvras.
Jag är splittrad i den här frågan, men tror nog att regelsystemet och regeln om halvalver måste gå före en liten historia som föregår de tidigare.
Med andra ord tror jag inte att det går. Om en kiriyaalv och en thismalv skulle få avkomma, så blir det antingen en thism, eller en kiriya, inget mellanting.
Det finns dock inget som hindrar den sagda avkomman att till exempel vara längre än genomsnittskiriyan eller lugnare till sinnet är genomsnittsthismen...
"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."