Nekromanti Alver, blandraser?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Alver, blandraser.

Ja, självfallet- något annat vore synnerligen fjantigt, imho. Det framstår väl som självklart att en avkomma med en kiriyansk moder och en thism fader borde ärva egenskaper från båda raserna? Lycans förra rollperson i vår långkörar-kampanj hade en far som var sanari och en mor som var kiriya, men ärvde mer av sanari-blodet och kallade sig således för "Sanarialv". Denna rollpersons yngre syster (som är lärljunge åt Lycans nya rollperson i kampanjen) däremot, ärvde betydligt mera av kiriyadragen, och kallar således sig själv för "Kiriyaalv".

Min rollperson i en annan kampanj växte upp i Mûhad och var dotter till en alvslavinna och dennes ägare, en mäktig mûhadinsk köpman. Rollpersonen ifråga ärvde "förbannelsen" och blev kiriyaalv, men en svarthårig och något mörkhyad sådan, med mûhadinska drag.

- Ymir, som saknar ovan nämnda extremtragiska rollperson.

Orchson

Veteran
Resessiva gener...

Nej, det är inte möjligt. Det verkar i alla fall inte så. Detsamma är det ju med människa/alv. Halvalver finns egentligen inte. Det hela handlar om man ärver alvens egenskaper eller inte.
Antingen ärver man den genen som gör en alv till en alv eller också inte.

Det hela kan förklaras med våran moderna genteknik.
Jag tycker egentligen inte om att tillämpa genteknik på ett fantasyrollspel, det är lite att hugga sönder spelet.

Men i det här fallet tänker jag göra det i alla fall.
Precis som ögonfärg verkar alv-het ( om jag får lov att kalla det för det) vara ärftligt betingat. Det är det människor emellan. Antingen ärver man brun ögonfärg, eller också ärver man blå, inget mellan ting. Således tror jag att ett barn ärver antingen förbannelsen och får spetsiga öron, långt liv och lurigt temprament, eller också runda öron, och ett kort liv, men ett mer kontrollerat temprament. Det finns inga mellanting.

Hur det är med alver vet jag egentligen inte, det står ju ingenstans. Men jag misstänker att det är samma sak där. Antingen ärver man attribut som är typiska för den alvrasen, eller också inte. Gener gör ingen skillnad på ras.

Fast, nu skall jag inte säga för mycket, i förberättelsen som finns i alver, så talar en missla och en alv om en tredje alv, vilket har ärvt egenskaper från båda sina alviska föräldrar, vilka är av olika alvras.

Jag är splittrad i den här frågan, men tror nog att regelsystemet och regeln om halvalver måste gå före en liten historia som föregår de tidigare.

Med andra ord tror jag inte att det går. Om en kiriyaalv och en thismalv skulle få avkomma, så blir det antingen en thism, eller en kiriya, inget mellanting.

Det finns dock inget som hindrar den sagda avkomman att till exempel vara längre än genomsnittskiriyan eller lugnare till sinnet är genomsnittsthismen...

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Ymir

Liten kantbaron
Re: Resessiva gener...

Du menar alltså att en henéakvinna, enligt din tankegång, skulle kunna få en thismunge med en thismman? Ajaj, stackars Första Snön...

- Ymir, håller på sitt eget förslag nedan.

Orchson

Veteran
Re: Resessiva gener...

Nej, det menar jag inte. jag menar precis det jag sade i mitt mess. Längdskillnader och personlighets-skillnader kan säkert förekomma.

Dessutom, alla barn föds lika. Det är under puberteten som de riktiga skillnaderna kommer fram. Som du säkert har personliga erfarenheter av så var man längst i hela mellanstadiet, men i slutet av nian var man kortast...

Mycket, mycket vanligt fenomen.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Arv från päronen

Om längdskillnader och personlighetsskillnader mycket väl kan förekomma, menar vi då egentligen inte samma sak? Skillnaden mellan din lösning och min rör väl i stort sett bara utseendet, i sådana fall? (Lycans rps syster, kiriyaalven vars far var sanari, har tex riktigt mörkblont hår). Avkomman borde definitivt ärva sina föräldrars mer dominanta anlag, imho - det är därför min rollperson Shie, vars far var Mûhadin, hade svart hår, brun hy och bruna ögon.

- Ymir, tycker man kan eftersträva lite logik och konsekvens trots att Mundanas alvraser är totalt befriade från dylikt i grunden

Orchson

Veteran

Ja, jo. Vi kanske strävar efter samma sak.
vad jag menar är, att förändringar i ärvda grundegenskaper inte förekommer. Till exempel är ju Thism lite starkare än vad en kiriya är, men om barnet blir ett kiriyabarn så ärver den inte detta från sin far, om det däremot blir en thism, så ärver den det, men inte kiriyans smidighet.

Detta tror jag mig ha belägg för i verkligheten också. Man ärver sällan sian föräldrars senare egenskaper. Utan bara förutsättningarna för dem.

En muskelbyggare, som när han var ung var klen, men har byggt upp sig... Kommer inte att få barn som är byggda, för det finns inte genetiskt belägg för det. Om mamman däremot är kraftigt byggd, och har varit det sedan födseln, så kan däremot barnet ärva sagda egenskaper.

Det hela är väldigt svårt eftersom vi inte vet vilka gener som är dominanta och inte. Skulle ( mot all förmodan ) en léaram och en thism få barn, så kan man ställa sig frågan... Kommer barnet kunna vrida på sina öron? det är det bara léaram som kan göra av de två. Kommer barnet att bli mer muskulöst byggt, eller inte? Det är precis samma sak.

jag tror på utseendemässiga skillnader, men inte direkta grundegenskapsmässiga.
Jag är fullt medveten om att en del av det jag nu berättar säger emot sig själv, men jag står nog fast vid min sak ändå. Jag tror att det är antingen eller, eftersom det är så med människor.

Ymir

Liten kantbaron

Tja, just grundegenskaperna är inte så centrala för Mundana som värld imho, och jag vet faktiskt inte riktigt var jag står på den punkten- den enda gång jag stött på problemet var i fråga om Lycans rp och dennes syster, samt min Mûhadinska halvalv. Lycans rp, som var sanari, var en ovanligt trevlig sådan (Hög Per), medan systern var en ganska standard kiriya på alla sätt, och sifferblind tillråga på allt- hon klarade sig mycket dåligt på sanaris magiakademier, men har nu tagit upp magistudierna på nytt. Några särskilda sanariegenskaper ärvde hon inte. Detsamma gäller halvalven Shie, som inte fick några speciella Mûhadinska egenskaper utöver utseendet. Faktum kvarstår dock- förändrade grundegenskapsmodifikationer intresserar mig föga, vi sätter ut det som passar karaktären. Att Léaram har +2 i TÅL tolkar jag som att de flesta av dem är jävligt sega, inte att alla är det, och en avkomma mellan en léaram och en thism skulle sannolikt bli ganska fysiskt stark. Huruvida den skulle få +1 i STY OCH +2 i TÅL skiter jag högaktningsfullt i :)

Rafali

Veteran
Om avlelsens mysterier

Min bäste herre,

Det är sedan länge klarlagt att när en person avlas så handlar det inte om någon slags maktkamp mellan ... vad kallade ni dem? gener? ett så utomordentligt fånigt namn! ... mellan gener om vilka drag som ska dominera över andra. Onej, det handlar helt enkelt om att biotropiskt forma ett nytt liv av två andra. Själva processen är noggrannt studerad och står att finna bland annat i mästarinna Kahena Silvardsdotters avhandling "Om Avlelsens Mysterier", vilken borde finnas i de flesta bibliotek med någorlunda renommé. Där finns även en hel del funderingar om alver, avlande mellan olika arter och många andra ämnen. Även olika religiösa teorier om själens ursprung och natur tas upp.

Det kanske bör tilläggas att fru Kahena på sina håll är tämligen mustig i sina beskrivningar av själva avelseakten, varför den är en given favorit hos yngre lärlingar i magiens konster.

Hur som helst, glöm bort alla idéer om gener och annat. Vilka naturlagar ni än har i er värld så gäller de inte här, något som upprepade gånger har bevisats i objektiva komparativa studier av hur naturen uppför sig i Mundana och i er värld.

- Magister Rafali av huset Duncreigh
blason i aspektteori samt baronessa av Salston Tor

Orchson

Veteran

Hm, ja. Men det finns många som inte skiter i det.
Personligen har jag aldrig stött på problemet alls.

Men, det finns fler problem. Personlighet är väldigt konstigt att ärva, likaså bildning, vilket gör att Sanaribarn kanske inte får de plusen om de är till exempel adopterade.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Sanari och bildning

Att sanari har + i Bildning är ju en helt uppväxtbaserad modifikation, som man bör vara beredd att stryka om inte rollpersonen fått en fullgod sanarisk utbildning. Den har knappast med sanarialvens gener att göra :)

- Ymir, tycker fortfarande attributen är ganska ointressanta i sammanhanget

Orchson

Veteran
Re: Om avlelsens mysterier

Men... Men... Jag kan hälla upp en skopa av dem på erat skrivbord om ni vill.

hatten

Swashbuckler
Re: En Teori !!!!!!!!!!

Givet viss borde det vara så att den drivande kraften bakom evulution i mundana härleds ifrån de magiska Biotropiska fält som omger livsformer där av kan vi slutledning anta att Thism som har en krigisk kultur och därmed har kämpat och öskat att få skickliga starka krigare har fått det då deras kultur och önskan har format det biotropiska fält runt dom och gjort det troligare att deras barn blir starkare och får bättre anlag till att bli krigare..

På samma sätt kan nämnas att Sanarie kultur och Pyar då deras kutlurer har format dom.
Sanarie för att de ska vara smarta och Pyar för att passa in bland människor.

OM man ska se en ursprungs alv så måste man antagligen använda Learam eller möjligen Kirja då deras ganska slappa kultur gör det lättare för det Biotropiska fällt låta dom bli "normala" barn.

Genom kulturens undermedvetna påverkan av det Biotropiska fält så borde det ligga på modern om ungen blir mer Thism eller Kirja i ett blandning. Undantag kan bli om fader vilja är så stark att det påverkar modern under graviteten.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Ymir

Liten kantbaron
Re: Alver, blandraser.

Jo, det går att vara hälften Kiriya, hälften Thism, iallafall i min kampanjvärld, men man tenderar att ärva de flesta av sina egenskaper från den ena av alvstammarna och således räkna sig som tillhörig denna stam. Undantag torde givetvis kunna förekomma, men förändrade attributmodifikationer uttalar jag mig inte om, det ligger inte i mitt intresse.

- Ymir, som som sagt var stött på korsbefruktning mellan alvstammar förr.

Svarte Faraonen

ром и смерть

Sanari har ju inte plus i Bildning! Visserligen ska jag nog ändra detta (henéa borde få minus, de är på samma nivå som kamorianer), men med hur mycket (1-2)?
Jag tycker för övrigt att alver borde kunna bli "blandraser", exempel är den där alven i Alver och grundaren av huset Cuvri'an, som var sanari/léaram.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Ymir

Liten kantbaron

Okej, fel av mig.

Huset Cuvri'ans grundare hette Lunerian Cuvri'an, btw, och hade påbrå från både sanari och léaram.

- Ymir, som fortfarande spelleder sin ultralånga Cuvri'an-kampanj