Nekromanti Alver i Saga

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har läst igenom det som finns presenterats om Sagas alver (grundreglerna och Tomas artikel i Fenix, har jag missat något?) och blev lite sugen på att brodera ut det hela.

Vilka influenser ska man påverkas av för Sagas alver? Jag har förstått att det inte är Tolkiens skogsalver utan ett havslevande folk (jag tänker på gråalver, Tolkiens båtbyggaralver i de Grå Hamnarna däremot).

Men jag blir också inluerad av lite D&D Faerunalver och Gemini alver.

Hur vill du att alver i Saga ska vara (med eller utan att beakta de texter som redan skrivits om det alviska folket)?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Som en blandning av melniboneaner och keltiska alver (fast sjöfarare)... ungefär. En döende ras, men fortfarande mäktiga, som ser sig själv överlägsna andra raser (om de överhuvudtaget kan ses som en ras)..
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Hur menar du keltiska alver?
Är inte keltiska alver sådana som bor i Sidhe eller minns jag fel nu?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, just det. alltså mer separerade från andra raser än D&D-alver, till exempel.. En döende ras, få till antal, men samtidigt mäktiga i magi.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Ok ja då var jag inte ute och cyklade så mycket.
Själv har jag tänkt dem som blandningen av melnibonee och kathelin kerrs alver så det kommer ju rätt nära.
Med andra ord, väldigt farliga att ha som fiender och svåra att ha som vänner
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Precis så, huvudet på spiken... de har sin egen agenda och bryr sig inte så mycket om människornas affärer...
 
Top