Nekromanti Alver med yxor???

Lord decado

Veteran
Har alver någonting emot yxor?? Eller... påverkass deras syn på andra vapen av hänsyn till deras "vapen moral"??
Har alltid undrat... vill gärna ha åsikter.

Krille

Super Moderator
"Har alver någonting emot yxor??"

Yxor ingår inte i den alviska arsenalen. Det finns säkert någon koppling till den konstanta fientligheten med dvärgarna och någon slags alvisk stolthet över att inte lägga sig till med fiendens vapen.

Men huvudpoängen är att yxor inte ingår i den alviska vapenkulturen. För dem är yxor verktyg, inte vapen.

Sadaigh

Swordsman
Jepps, yxor i alvers ögon är verktyg, till för att hugga ved med=P Och inte ett vapen, iom. att dvärgarna använder detta slags vapen. =P ( kanske lät som dubbelt jämfört med Krilles inlägg, men kag kände att jag också var tvungen att svara.)

Lord Duregar

Warrior
Alver med yxor är som en Dvärg med stringkallingar :gremgrin:

Alver använder ,som jag har förstått det, bara lätta vapen som t.ex. små svärd, lättviktiga pilbågar m.m.

Pendragon

Swashbuckler
Hmm.. antar att de låter vettigt fast i min spelvärld så förekommer det faktiskt alviska yxor, iaf bland Henéa och Learám.

Henéa använder flintyxor i viss utsträckning men i första hand som bruksföremål.

För Learám däremot är yxor direkt logiska. Först och främst för att de lider brist på järn. I andra hand för att de faktiskt har lärt sig smideskonst från dvärgarna, och i tredje hand för att yxor i stil med dvärgarnas i Sagan om Ringen filmerna ser bara såååå rätt ut ihop med cinneach. :gremgrin:

En kille som då och då är med oss och spelar (/bor lite långt bort) spelar en Thism med en Storyxa som han döpt till Vaggsång.
Jag är dock inte säker på varför han har yxan, även om det är en väldigt "mannlig" alv

Det beror på...

Klassar du en båge på typ 2,8 meter lättviktig så är den väl det...

Dessutom är väl Carwelan bara måttligt tyngre än sin människo-motsvarighet slagsvärd.

Mvh Victor Palm...

...Som iofs vet att Serinenaé bara används i krig.