Nekromanti Alver och ålder

Devram

Veteran
Jag har suttit och funderat en hel del på alvernas olika åldrar. Helt plötsligt så slår det mig att de blir "lidande" långt innan ens dvärgarna dör vilket jag tycker är lite konstigt för att dvärgarna blir ju inte "lidande" trots att dom lever upp till 400år+. Och alverna blir lidande redan vid 250år.

Om nån skulle kunna förklara det för mig så skulle det vara trevligt.

"En kung är människans bästa skydd mot dess värsta tyrann, dem själva"

Krille

Super Moderator
"Helt plötsligt så slår det mig att de blir "lidande" långt innan ens dvärgarna dör vilket jag tycker är lite konstigt för att dvärgarna blir ju inte "lidande" trots att dom lever upp till 400år+. Och alverna blir lidande redan vid 250år."

Skillnaden är att dvärgar inte har en förbannelse över sig. Det har alverna.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Devram

Veteran
Jo jag har sett det men var inte förbannelsen bara att dom lever för evigt och det här med "lidande" är bara för att dom blir less på livet eller nått sånt

"En kung är människans bästa skydd mot dess värsta tyrann, dem själva"

Krille

Super Moderator
"Jo jag har sett det men var inte förbannelsen bara att dom lever för evigt och det här med "lidande" är bara för att dom blir less på livet eller nått sånt"

Lidandet är en konsekvens av alvers tidsuppfattning, och tidsuppfattningen är i sin tur en konsekvens av Förbannelsen. I alla fall är det så alla antar att det förhåller sig, och alla bevis verkar ju peka åt det hållet.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Koboldjägaren

Veteran
Men förbannelsen är väll att de lever länge, eller? Det och det alviska ögat samt grym nattsyn och blodkoagultion borde väll inte göra att alverna tröttnar fortare på livet?

En kobold kommer sällan ensam

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
När blodet levrar sig.
Fast det kallas väl blodkoagulation?
Du kanske menar det som ett skämt?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.

Helmgast
Alver och ägg

Alver läker blödningstakt dubbelt så snabbt som människor (men min Thism som hade "läkekött" läkte fyra gånger så snabbt). Koagulationen kan liknas vid upphettning av t ex ägg. Vatten blir stelt om man sänker temperaturen, medan ägg även kan bli stelt om man höjer temperaturen, t ex när man steker det. Detta har att göra med att det finns proteiner i exempelvis ägg och blod. Men jag har inte pluggat organisk kemi så hårt så jag vet inte så mycket mer.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.

DEATH

Veteran
Re: Alver och ägg

öööööööööhh ...........

jag förstod typ första raden resten snurrar fortfarande runt i skallen och försöker fastna.......
*är förvirrad*

"Vapen dödar inte det jör människor så därför släpper jag inte in människor i mitt hus"

Rosen

Myrmidon
Re: Alver och ägg

<I>jag förstod typ första raden resten snurrar fortfarande runt i skallen och försöker fastna.......</I>

Precis tvärtom för mig, faktiskt. Det om äggen var enkelt, men början... (-:

--
Åke

Orchson

Veteran
Blod...

Jag är inte direkt en expert på det här med... Eh... Läkekonst och medicin... Men, blod levrar sig normalt sett inte på grund av hög temperatur. Dock levrar den sig ÄVEN vid hög temperatur, vilket inte är samma sak. Anledningen till att det blir en sårskorpa, vad jag har förstått av mina gamla biologilektioner i skolan... Är att det finns dels ett ämne i blodet som heter fibrin, dels en slags blodkropp som kallas blodplättar... Fibrinet lägger sig som trådar över såret i olika (till synes slumpvis valda) mönster och sedan fastnar blodplättar på dessa fibrintrådar, vilket då givetvis leder till själva sårskorpan som är resultat av de båda. Blödarsjuka till exempel har brist på blodplättar, eller så kanske det var fibrin, det tidigare låter bättre... Eh, ja... Och därför så läker de inte alls bra.

Nu blev jag långrandig. Huruvida det förhåller sig så här i mundana vet jag inte. Så det här inlägget var kanske meningslöst.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"