Nekromanti Alver och alver?

Perenna

Swordsman
Vad blir resultatet om två alver från olika stammar får barn? 'Fifty-fifty' chans att barnet blir 'av den ena stammen' (på samma sätt som 'fifty-fifty' för att se om barnet ärver förbannelsen i ett människa-alvförhållande)?

Hur vanligt är det att alver från olika stammar 'umgås', jämfört med ett människa-alvförhållande?

Boboliwsy

Warrior
Vad blir resultatet om två alver från olika stammar får barn? 'Fifty-fifty' chans att barnet blir 'av den ena stammen' (på samma sätt som 'fifty-fifty' för att se om barnet ärver förbannelsen i ett människa-alvförhållande)?

Njae, antagligen blir det väl någonting mittemellan de två stammarna.

Hur vanligt är det att alver från olika stammar 'umgås', jämfört med ett människa-alvförhållande?

Lite vanligare skulle jag gissa på, men det beror ju på vilka stammar dessa individer tillhör också.

/Boboliwsy

Perenna

Swordsman
...och då har vi problemet med attributmodifikationer, avrundning av ettor (+1) och sånt... Det blir lite omständigt att slumpa fram om spelaren skall få 0 eller +1 med en 'fifty-fifty-metod', fast det är kanske det bästa sättet?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Lunarian Cuvri'an var Léaram/Sanari! Hur vanlig kan en sådan förening vara? Vilken Romeo och Julia-historia, glöm familjefejder, två alviska stammar med tusentals medlemmar i varje där båda har ett... osällskapligt förhållande till varandra. Hur enas de egentligen där i Cuvri'an?

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Mederian

Warrior

Detta är väldigt olika beroende på vilken stam alven är. Pyar till exempel, lever ju i människosamhällen och det är därför inte alls ovanligt med ett människoförhållande. Henéa däremot vägrar ju umgås med i stort sett någon som inte är henéa, så åtminstone ett henéa-sanari-förhållande låter väldigt osannolikt. Rent generellt borde det vara ganska osannolikt att en alv från en stam som ingår i Sanarialliansen (Sanari, Thism, Kiriya) har ett förhållande med en person utanför den (Léaram, Henéa). Dock är väl Romeo & Julia-scenarion inte omöjliga.

/Mederian

Ymir

Liten kantbaron
Re: Cuvri'an

Tja, de är toleranta, sympatiska och sekulariserade, och lider inte av de sedvanliga kill-on-sight-tendenserna som annars tragiskt nog hemsöker vissa folksslag i Eon. Men visst finns det konflikter även i Cuvri'an. Kolla på www.hobbyspel.com/boningen, där har jag lagt upp hela huset.

- Ymir, som fortfarande spelleder sin Cuvri'an-kampanj efter två års tid.

Ymir

Liten kantbaron
Tja, enligt Krille är det ju vanligare med människo-alv-förhållanden än att alver från olika stammar har ett förhållande. Dylikt snack ger jag faen i. Att alvstammarna, speciellt de inom sanarialliansen, skiljer sig så groteskt mycket från varandra är något av det absolut minst trovärdiga i Eon (åtminste sanarialliansen borde ha avlats till en enda alvras för länge sedan. Varför skulle de inte få barn med varandra, liksom?). Att förhållanden mellan alver från olika av sanarialliansens stammar inte skulle förekomma är dylikt skrattretande imho- Lycans första rps far var sanari och hans mor var kiriya, och i vår kampanjvärld är dylika företeelser inte särskilt ovanliga. Min rp i en annan kampanj är en halvalv, med zhaniskt och kiriyanskt blod i sina ådror, och är förälskad i en jargisk pyaralv, och min léaram-rp i ytterligare en annan kampanj har ett homosexuellt förhållande med en sanariflicka (det bör nämnas att de träffades och lärde känna varandra under jäkligt speciella omständigheter). Att henéa aldrig får barn med andra alvstammar köper jag, liksom att léaram mycket sällan får barn med andra än sig själva, människor eller pyar. Pyar lär kanske inte få barn med sanarialliansens alver särskilt ofta, men det förekommer, även om mitt intryck av pyar är att det är relativt vanligt att de gifter sig med människor. Att machothism inte skulle tända på snuttgulliga kiriyaflickor och att dryga sanariherrar inte skulle vara otrogna med sina kiriyatjänarinnor köper jag inte däremot. Inte att en kiriya och en sanarialv inte skulle kunna ha ett mer normalt förhållande heller, för den delen- i min kampanjvärld är det fullständigt acceptabelt.

Okej, visst förstår jag att sociala faktorer kan vara lika hämmande för alver som för människofolk, om inte mer, men särskilt mycket värre kan det omöjligt vara. Kan en Cirefalier bosatt i Consaber gifta sig med en sabriska så kan en léaram bosatt i Haleá Teren gifta sig med en kiriya, helt enkelt. Och att korsningar mellan sanarialliansens stammar skulle vara ovanliga av kulturella skäl vore ju direkt löjligt...fast å andra sidan, egentligen är det ju rätt osannolikt att de tre stammarna ens finns. De borde antagligen vara en och samma.

Och avkomman? Tja, jag brukar låta den få drag av båda raserna, men luta mycket mer åt ena hållet. Lycans första rp var tex mycket mer sanari än kiriya, men hade ärvt sina sociala egenskaper av sin kiriyamor. Hans lillasyster, däremot, var mycket mer kiriyansk och mobbade honom hela hans uppväxt för att hon var tre centimeter längre än honom. :)

- Ymir, som älskar Eons alver och deras skumma släktskapsförhållanden

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ymir on 2001-04-28 17:09.</EM></FONT></P>

Gör som i människoförhållandena då det är samma omständigheter fast färre förhållanden mellan Alv X och Alv Y. Om Alv/människo förhållanden inte har påverkat de alviska attributen särskilt mycket så har förmodligen de förhållanden du pratar om gjort det ännu mindre, så ta fram en chans för att alven blir antingen X eller Y.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.