Egentligen håller jag med Ymir på det mesta han säger, vill bara ge min syn som icke-EQ-läsare och fann det lättast att göra genom ett svar på och citera ifrån Ymirs post.
Avslutningsvis:
Jag har inte kommit så långt i mitt läsande av modulen, men det jag har läst och skummat verkar överlag skitbra. Snygg är den också. Återkommer kanske med mer konkreta tankar när jag läst lite mer.
Håller med, har inte läst EQ men kan tycka att om man tagit saker rakt av så är det väldigt synd. Oavsett om man medvetet gjorde en rip rakt av, eller "omedvetet" fick med mer än man tänkt.Ymir said:Nå, det finns massor av saker man inte bryr sig om som fortfarande är att betrakta som dåliga. Hade det inte varit så jävla mycket bättre att liksom, låta sig inspireras och skapa något eget, istället för att bara rippa rakt av? Då hade både du och jag blivit nöjda, liksom.Jag bryr mig uppriktigt sagt inte om de två förstnänmda är ripoffs från någon serie som tecknades medan mina föräldrar gick i mellanstadiet.
Precis, det hade varit så enkelt att göra "alla" glada, genom att döpa om, förändra, förnya och gärna tacka EQ som inspirationskälla, då hade antagligen denna diskussion inte uppstått.Ymir said:well, när jag skriver till Eon försöker jag göra båda grupperna glada. Det är inte som att ni finniga ungdomar tar psykisk skada av att materialet håller hög kvalitét. Det är lite som det här att de bästa Disneyfilmerna är såpass mångbottnade att både barn och vuxna kan uppskatta dem helt oförfalskat, se till exempel de olika lagren i Lilo & Stitch.Jag tror att den rollspelselit som hänger här på forumet lätt glömmer av att Eons moduler inte endast är skrivna till dem, utan också till den stora drösen av finniga ungdomar som aldrig har fått uppleva saker som elfquest eller studerat martial arts.
Namnet är en del av det som ger oss en första association, intryck och en uppfattning om produkten, därmed också avgörande för hur vi kommer fortsätta se på det. Alla EQ-läsare kommer alltid att associera igenkännandet med EQ, störa sig och därmed kan man säga att kvalitén på produkten är lägre, och som tidigare nämnt hade det ju varit enkelt att göra om igenkännandet till något eget som var inspirerat av, inte rakt av rippat och då hade man haft högre kvalité. Så ser jag det.Ymir said:Ja, och kvalitativa saker är originella, fräscha, nydanande, inspirerade, inte taffliga rippoffs från Elfquest. En bra ripp heter inte precis samma sak som sin förlagaDet är kvalité inte namnet som räknas... som man brukar säga.
Gör det! *ironisk*Ymir said:Det är lite som om jag i Västlanden skulle slänga in en halt, despotisk fältherre och kulturmecenat som bygger minareter av sina offers kranier och döpa honom till Timur Lenk.
Avslutningsvis:
Jag har inte kommit så långt i mitt läsande av modulen, men det jag har läst och skummat verkar överlag skitbra. Snygg är den också. Återkommer kanske med mer konkreta tankar när jag läst lite mer.