Nekromanti Alvers tandhygien??

Ezping Orm

Hero
Hur fungerar det med alvers tänder, egentligen? Eftersom dom lever så länge så borde deras tänder bli förstörda vid ett ganska tidigt skede i deras liv. Om dom nu inte har superstarka tänder, för tandvården i Mundana är väl knappast så avancerad?

Det här är absolut inget speciellt seriöst inlägg, utan mer en knäpp tanke.. men det skulle vara intressant att se om någon har någon bra teori i ämnet.

Ezping Orm

Zaiber

Veteran
Tja, det är ju inte säkert att det finns karies och liknande i mundana så man kanske inte måste borsta tänderna överhuvudtaget där.

Zaiber - Religion är kyligt, Gud är varmare.

Kitzune

Swashbuckler
<I>"så man kanske inte måste borsta tänderna överhuvudtaget där"</I>

Karies borde finnas, men jag tror knappast folken i Mundana
äter sådant så de utsätter sina tänder för så vidare mycket
som kan tänkas frammana Karies. Tänk på hur välbevarade
tänder från skellet arkeologer har snubblat över är, de
käkade inte direkt en påse snask till Lördan´ utan höll sig
till lite mer naturgodis /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

Ymir

Liten kantbaron
Tja, för det första får vi nu inte glömma bort en av fantasyns grundläggande regler - folk ÄR helt enkelt inte fula (om inte deras karaktärskoncept går ut på det, typ tiggare), och alver allra minst. Eftersom trasiga tänder är ett typiskt oattraktivt drag lär det således vara egendomligt ovanligt hos Mundanas alver, som är unga, vackra och jäkligt välsvarvade, hela högen :)

Men nej, om vi tar det hela lite seriösare - jag skulle tro att det biotropiska fältet, som ju ser till att alvens kropp förblir ung och i bra skick, förhindrar nedbrytning av alvens tänder i viss mån, om än inte särskilt mycket. Detta, kombinerat med att alver ofta är betydligt mer noggrana med sin hygien än de flesta andra av mundanas folk, och därmed också ägnar sig åt tandvård ganska ofta, gör att alver generellt sett har finare tänder än människor. Undantag finns, givetvis - jag skulle inte tro att Henéa och Léaram bryr sig överdrivet mycket om tandskötsel.

"Är det bara jag som tänker mig att alver har ganska små bröst?" /Lycan
"Jaa!" /Warth och Ymir i kör

- Ymir, din röta på emaljen.

Ezping Orm

Hero
"Tja, för det första får vi nu inte glömma bort en av fantasyns grundläggande regler - folk ÄR helt enkelt inte fula (om inte deras karaktärskoncept går ut på det, typ tiggare), och alver allra minst."

Det är det som är det sköna med Mundana.. där är folk fula! Kolla bara in karaktärerna i Eon-Crpg eller personbeskrivningarna i Jarla, äkta medeltidsfula.

Ezping Orm

Sodivra

Champion
Å andra sidan SLITS dom väl fortfarande? [NT

..

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

hatten

Swashbuckler
Re: Redan Egyptierna / Alver är som Hajar

Redan de gamla Egyptierna viste HUR man gjorde löständer av metall de kände även till hur man gjorde en brygga om bara några få tänder var borta.
Olika former av tandbostning har funnits sedan stenålder så har även former av tandkrämer ibland i form av tuggummi av olika typer av Sav som man tuggade på och som stärkte tänderna. Andra gånger i form av att man sköljde munnen med olika saker.
Exempel från Romarikets första århundraden lär vi oss att Kvinnor som vill ha Vackra och Vita tänder bör skölja munnen ofta med Urin då det gör tänderna vita vackra och hygeniska. ( ett sätt att utföra kvällstoan antar jag )
Fakta Urin inehåller massor av ämnen som är bra för tänderna och några av ämnena är bland annat sådant man hittar i tandkräm..
Andra ämnen som användes är faktist Tea natur tea av olika sorter stärker tändera emalj och om man inte använder socker eller sötnings medel så är faktist det bra för tänderna.. Tyvär så gör Tea även tänderna GULA men det fick man stå ut med.
Sedan finns Sand *ler* jeep finkorning sand har används för att rengöra munnen i århundraden och används än idag man tar en sked av sanden coh en mugg med vatten sen gurglar man så sanden slipar bort smutsen och ger dig vackra och vita tänder.. ( och skadad emalj så småningom )
Tandborstar av olika slag har funnits i årtusenden ( Nej jag skämtar inte ) de älsta JAG känner till är från egypierna och har borst gjort av piggsvin taggar..
Fast om man äter korrekt och undviker sötsaker är chansen att få hål mindre.
Så kanske löständer är vanliga bland alver.. ? ( Om man tänker på alternativen )

Alternativ finns doc..

Hygeniska alterantiv.
Alverna bostar tänderna ofta jämt och ständigt i tidigt ålder får de kunskapen drillad in i sig de äter rätt och har avancerade kunskaper inom tandläkekonsterna.
Sedan den mesta av Alvernas föda utgörs av olika former av soppor och grytor i förebyggande syfte för att bibehålla sina tänder.
Det i kombination med att de biotropiska fältet gör att tänderna inte slits ner eller får hål lika snappt som mänsliga tänder gör att en alv kan behålla sina tänder i århundraden.
efter det så blir det löständer..
( det mest troliga alterantivet.. )

Hajalterantivet..
Alvers tänder är lustiga de har mer likhet med mänskliga mjölktänder än vanliga tänder ohc detta stämmer då alvens biotropiska fält hindrar dom att utveckla normala "vuxna" tänder utan bara mjölktänder. Dessa mjölktänder bytts ut av nya uppsättningar tänder vart 40 år under en period som alver kallar Oajsooma Shit.. Löst översatt: skit ont..

:)

Hitta dina egna alternativ !!

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Zaiber

Veteran
Varför borde karies finnas? Det kanske inte finns några mikrodestruenter överhuvudtaget utan det är helt enkelt små demoner som genom springor i tiden drar igenom föda, dvs kroppar etc, för att äta sig mätta.

Zaiber - Religion är kyligt, Gud är varmare.

Kitzune

Swashbuckler
Mja, jag förutsatte att karies är likt karies i vår värld.
Men, din förklaring fungerar också /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

Lucifer

Veteran
Jag tycker att diskutionen om alvernas tandhygien har gått lite för långt, det räcker nu, vem bryrsig om deras tänder i alla fall. Bättre att tänka på sina egna tänder.

Lucifer

"Always look at the bright side of life"

smaffy

Hero
tyket..

..att vara alv då eftersom man måste skölja munnen med urin varje kväll =)
hoho.. ja jävlar, nu ska alverna i gruppen få pinas lite =)

[varning!! tänk inte! låt neogames tänka åt er! varnling!!]