Nekromanti alvers uppfattning om vapen???

PimPim

Veteran
Med ett enkelt svar ja.........Om det innebär att han överlevar.
Dock har jag svårt att tro att han sparar på vapnet när hans fiende väl är död..........
Om du är inbegripen i en stid är vinna allt......död gör man ju ingen nytta

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Skulle en människa ?

Nja, blir svaret på den frågan. Det är nämligen individuellt. Om människan i frågan har snorhög Heder och vägrar röra andra vapen än sin farfars-fars gamla slagsvärd som blivit helgat av den dåvarande primoden av Calnia, Federick den otroligt-super-kyske. Ja, då kanske människan har svåra problem att använda andra vapen än just sitt eget.

Samma sak gäller för alver. Alver är inte en stor klump med spetsöringar som alla beter sig på exakt samma vis. Dom är snarare unika individer med olika glädjeämnen, sorger och etiska världsbilder. Precis som alla andra folkslag och raser på Mundana. Alltså är det fullständigt omöjligt att (och lite smått naivt) anta att alla alver skulle reagera på samma sätt om dom ställdes in för ett visst problem.

Nej, fråga dig inte om alver skulle kunna tänka sig använda en fiendes vapen.
Ta istället någon alv, och fråga dig om han/hon skulle kunna tänka sig att använda sig av sitt fiendes vapen.

/Naug, tycker inte om att dra alla över en kam.

Warth

Veteran
Det är en ganska intressant fråga du ställer, svaret beror på vilken stam som alven i fråga kommer från. En Sanari alv skulle nog kunna tänkas göra det medan en learam nog skulle vara mer restrektiv med att göra något sånt. Men det beror så klart på vilken situation som karaktären befinner sig i. Dessutom är det ju ytterst personligt, det har med karaktärerens heder att göra... :gremcool:

Krille

Super Moderator
Skulle en människa i den här situationen?

"Nja, blir svaret på den frågan. Det är nämligen individuellt."

...vi lägger till ett "nja" till - det beror också på situationen. Om man inte behöver röra en fiendes vapen så är risken större att man låter bli det. Om man måste för att överleva så är risken större att man plockar upp det.

Så frågan är "skulle den här alven plocka upp en fiendens vapen i den här situationen?"

Vindhand

Myrmidon
Skulle en alv plocka upp en fiendes vapen??
Isåfall att han nu faktiskt tappat sitt eget

I situationen "oh, vilket skall jag ta? Mitt eget fina vapen jag är van vid eller fiendens klumpiga skräp som jag aldrig hållit i förut" tror jag: nej.
I en situation där valet står mellan att slåss vapenlös och att plocka upp ett helt ok vapen tror jag: ja.

Heder eller inte. Det är nog ganska ovanligt att någons heder är så strikt att de är villiga att dö för en så poänglös småsak. Ren evolution borde innebära att dylika individer är ganska ovanliga.